ساختمان کازا بروتال (Casa Brutale) معماری وحشی در میان سنگ‌ها

  • شنبه 6 آذر 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: ساختمان کازا بروتال، نمایانگر چشم‌اندازی هندسی است که نشانه‌ای از سادگی و هماهنگی معماری معاصر است.
ساختمان کازا بروتال (Casa Brutale) معماری وحشی در میان سنگ‌ها

به گزارش خبرنگار باشگاه در و پنجره ونما، این ساختار فضایی خاص دارد که در خلق آن نیاز ساکنین و احترام به محیط زیست لحاظ شده است. می‌توان گفت کازا بروتال تغییریافتة ساختمان کازا مالاپارت (Casa Malaparte) واقع در جزیرة کاپری است. این ساختمان آموزه‌ای کامل از زیباشناسی، ساختار و کارکرد مهندسی است که تنها می‌توان ار راه درک کامل مفاهیم آن، این ساختار را شناخت.

شکل پیچیده و درعین‌حال زیرکانة این ساختار، چشم‌اندازی فوق‌العاده به‌همراه داشته و همزمان اجازه می‌دهد که بازی نور و سایه، مرکز توجه در این ساختمان قرار گیرد. کازا بروتال با مصالح ساده‌ای مثل چوب، شیشه، بتن، خاک و آب بنا شده است. ایجاد یک چشم‌انداز فوق‌العاده مهم‌ترین هدف این ساختمان بوده چراکه اجزاء و مصالح مختلفی برروی آن سوار شده اما چشم‌انداز به قوت خود باقی است. سقف کازا بروتال، استخر شنایی است که کف آن از جنس شیشه بوده و نمایانگر محیط شاعرانة دریای اژه و در امتداد آسمان آبی یونان می‌باشد.

ساختار اولیة این بنا بسیار ساده است: سه قطعه بتن ضخیم که سه دیواره آن‌را تشکیل می‌دهند. استخر شیشه‌ای که از شیشه تقویت‌شده ساخته شده، مابین دیواره‌های بتنی قرار گرفته تا امکان ورود نور فراوان را از سقف بنا فراهم کرده و داخل را روشن سازد. نمای شیشه‌ای بزرگ که در وجه جلوی ساختمان قرار دارد، زیبایی دریای اژه را به نمایش می‌گذارد و همزمان قطعات فولادی رنگ‌شده (سیاهرنگ) و چوب قهوه‌ای/ قرمز این ساختار را تکمیل می‌کنند.

از لحاظ یکپارچگی این ساختمان با محیط اطرافش، بنای کازا بروتال در منظرة صخره‌ها نفوذ کرده و یکپارچگی به‌وجود می‌آورد. این ساختمان زیرزمینی از ساختار حرارتی خودگردان ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که ازطرف دیواره‌های درون زمین کاملاً عایق‌بندی شده و از خواص خنک‌کنندة استخر شنا بهره‌مند است.

نورپردازی این بنا، حداقل است به‌طوری‌که تنها یک نمای شیشه‌ای به‌سوی دریا دارد و هیچ دیواری بالاتر از سطح زمین بنا نشده تا منافذ (پنجره‌های) نصب‌شده در آن جاذب نور باشد.

نور به سطح شفاف یا نیمه‌شفاف بنای کازا بروتال نفوذ کرده و آن‌را زنده می‌کند.

طرح دینامیکی نور با شکست‌ها و سایه‌ها، بدنة بتنی ساختمان را نوازش می‌کند. درواقع بدنة بتنی این بنا این طرح وحشیانه را بوجود آورده و نام کازا بروتال (بروتال به‌معنای وحشی) را با خود همراه کرده است.

در کنار بدنة بتنی، از تخته‌های یکپارچة ساده‌ای به‌عنوان قالب بتن‌های ازپیش‌ساخته استفاده شده است.

پس از طی 50 پله به‌سمت دریای اژه، زیرسایة تیغه‌های بتنی، شما به درب ورودی این بنا راه می‌یابید (که ازطریق آسانسور نیز قابل دسترسی است). درب چرخانی از جنس چوب کهنه‌کاری‌شده ازطریق نمای شیشه‌ای (محور درب در 4/3 طول آن قرار دارد) شما را با منظرة نفس‌گیر دریا مواجه می‌کند.

در وسط اتاق پذیرایی، میز ناهار‌خوری از جنس بتن پیش‌ساخته به‌همراه صندلی‌های بتنی با روکشی چوبی قرار دارد. انحناهای صاف کنار شومینه همانند مجسمه‌ای در کنار صندلی‌ها قرار گرفته‌اند.

پشت میز ناهار‌خوری، اتاق میهمان زیر تیغۀ زولنر قدیمی (Zoellner Slab) به‌همراه گوشة شیشه‌ای قرار دارد. کنار اتاق میهمان، راهرویی به‌سمت اتاق‌های ویژه (اتاق انبار، حمام و دستشویی) درنظر گرفته شده است.

راه پله‌ای داخلی شامل پله‌های باریک فولادی، این امکان را به آشپزخانة بنا می‌دهد که از نمای شیشه‌ای بهرمند شود.

این راه‌پله‌ها شما را به طبقة زیرین ساختمان هدایت می‌کنند. در آنجا اتاق خواب بزرگ اصلی نیز در مجاورت منظرة بی‌نظیر دریای اژه قرار دارد. این اتاق خواب از بتن با روکش‌های چوبی ساخته شده است. این درحالی است که دیوار سراسر اتاق با آینه پوشیده شده تا بازی میان نور و سایه را زیباتر جلوه دهد.

در یک جمله می‌توان گفت، کازا بروتال نمایی کامل از همزیستی انسان و طبیعت را به نماش می‌گذارد. شایان ذکر است که طراحان این بنای عجیب یونانی هستند.

 


تعداد بازدید : 2397

ارسال نظر

ارسال