بررسی فعالیت دو ساله کمیته‌های نما

  • دوشنبه 6 دی 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: نخستین گردهمایی جامع نمای ساختمان و منظر شهری به مناسبت دو‌ساله‌شدن فعالیت کمیته‌های نما، برگزار شد؛ همایشی که تلاش کرد با حضور شهروندان و طراحان در کنار استادان معماری و شهرسازی و مدیران شهری و ارائه سخنرانی‌های تخصصی، به دانش شهروندان و طراحان در حوزه نمای ساختمان بیفزاید.
بررسی فعالیت دو ساله کمیته‌های نما

کمیته‌ نما در تمامی 22منطقه تهران فعال است و به یکی از بخش‌های اصلی در ارائه مجوز ساخت و پایان کار تبدیل‌شده است. فعالیتی که به‌دنبال انتقاد مقام معظم رهبری از معماری و منظر شهری و پراغتشاش پایتخت، در دیدار با مدیران شهری آغاز شد هم‌اکنون دو ساله شده است. محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در خلال سخنان خود با اشاره به اینکه برخی مناطق همانند منطقه‌22ازجمله مناطق فعال و پیشتاز درخصوص نما هستند بر این موضوع تأکید کرد که نظرات شهروندان به‌عنوان ذینفع ‌باید در کمیته‌ها لحاظ شود درغیر این صورت روند تصمیم‌گیری در کمیته‌های نما دچار مشکل جدی خواهد شد. سالاری گفت: بسیاری از نماهایی که تصویب می‌شود بدتر از معدود نماهای قبل از تشکیل کمیته نماست و این اشکالات باید رفع شود. وی انجام طراحی توسط افراد غیرمتخصص را اشکال دیگر درخصوص نما دانست و گفت: متأسفانه اینگونه طراحان از افراد دیگری می‌خواهند به جای آنها در جلسات کمیته شرکت کرده و از طرح آنها دفاع کنند.

  • امکان حضور شهروندان در کمیته‌های نما

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا توجه به معماری و شهرسازی ایرانی واسلامی را نیز از دیگر دغدغه‌های مدیریت شهری نام برد و البته این را هم گفت که صاحب‌نظران در این عرصه از مبانی نظری فاصله داشته و هنوز به اجماع نسبی هم نرسیده‌اند اما از طرفی با توجه به‌خصوصیات نسل کنونی و جامعه مدرن، ما به تکنولوژی نوین در حوزه مسائل ساختمانی هم نیاز داریم و قطعا می‌توانیم از تجربه مفید دنیا در این حوزه هم استفاده کنیم. سالاری در ادامه از میزان بودجه تخصیص یافته به حوزه شهرسازی نیز انتقاد کرد و گفت: 70درصد درآمد شهرداری از محل معاونت شهرسازی و معماری است اما خود ما در شورای شهر بودجه بسیار ناچیزی به این حوزه اختصاص می‌دهیم؛ بودجه‌ای که با حوزه فرهنگی و اجتماعی قابل قیاس نیست.

به گفته وی شکل‌گیری کمیته‌های نما در کم‌ترین زمان اقدام ارزشمندی است اما برای رسیدن به سطح مطلوب راه زیادی در پیش است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بر این مسئله نیز تأکید کرد که معماری و هنر، مفهومی کیفی و محتوایی است و لازم است ضوابط و مقررات سلبی، توصیه‌ای و ایجابی نمای ساختمان همواره مورد ویرایش جدید قرار بگیرد تا قابلیت تحقق داشته باشد.

سهیلا صادق زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری نیز ضمن سخنانی، در کنار هم قرارگرفتن مدیریت شهری و حوزه دانشگاهی را در کمیته‌های نما اقدام ارزشمند و قابل توجهی عنوان کرد و گفت ما هم‌اکنون در فاز اول این طرح هستیم و لازم است اقدامات جدی دیگری برای ارتقای کیفی کمیته‌های نما و بهبود سیمای شهری انجام دهیم. وی با تأیید اظهارات سالاری درخصوص جای خالی ذینفعان در کمیته‌های نما گفت: جای استفاده‌کنندگان اصلی و ذینفعان در کمیته‌ها خالی است و ما برای آنها برنامه‌ای داریم که امیدواریم بتوانیم در آینده ارائه دهیم.


تعداد بازدید : 727

ارسال نظر

ارسال