اجرای نمای خشک ساختمان، چه فایده‌ای داره؟

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 ساعت 16:1

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: اگر شما هم این روزها درگیر اجرا یا بازسازی نمای ساختمان هستید، احتمالا کم و بیش درباره اجرای نمای خشک ساختمان و مزایای آن به گوشتان رسیده است! نصب انواع متریال نما به روش خشک و بدون ملات با استفاده از اتصالات مکانیکی در واقع یکی از سیستم‌های جدید نماسازی به حساب می‌آید.
اجرای نمای خشک ساختمان، چه فایده‌ای داره؟

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از چیدانه، این روش به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که دارد امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از شرکت‌های نمای خشک این خدمات را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهند.

 

نمای خشک چیست؟ (تعریف نمای خشک)

  • کاربردهای نمای خشک کدامند؟
  • مزایا و معایب نمای خشک چیست؟
  • چه کسانی به سراغ استفاده از نمای خشک می‌روند؟
  • انواع نمای خشک ساختمان کدامند؟

 

نمای خشک چیست و چرا باید به سراغ اجرای نمای خشک بروید؟

بدون شک هرگز نمی‌توان مانع پیشرفت در صنعت ساختمان گردید. همانطور که در طراحی و اجرای سقف کاذب، رابیتس‌کاری جای خود را به کناف‌کاری داد، برای اجرای نمای ساختمان‌ها نیز نصب نمای ساختمان با ملات در بسیاری از موارد جای خود را به نصب نمای خشک ساختمان داده است.

در اجرای نمای خشک ساختمان دیگر خبری از دوغاب و ملات نیست و دیگر ساختمان‌ها مجبور به تحمل نمودن وزن سنگین ملات نیستند. بد نیست بدانید که این مسئله به‌دلیل کاهش بار مرده‌ی وارد شده به ساختمان، ایمنی آن را در مقابل زلزله به‌طور چشمگیری افزیش می‌دهد.

اتصالات نمای خشک بسیار سبک و مکانیکی هستند. درواقع در این سیستم مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان مستقیماً به نمای ساختمان نمی‌چسبند و با آن فاصله دارند. دتایل نمای خشک ساختمان شامل چند لایه است که اغلب توسط سازه‌های فلزی و آلومینیومی به یکدیگر متصل می‌شوند:

  • لایه اول: پوسته خارجی مجزا به‌عنوان نمای بیرونی ساختمان
  • لایه دوم: لایه عایق حرارتی که به‌طور مستقل توسط چسب به زیر پوسته خارجی وصل می‌شود
  • لایه سوم: فضای داخلی بین نما و عایق برای تهویه
  • لایه چهارم: دیواره داخلی ساختمان که اتصالات لازم برای زیرسازی نمای خشک بر روی آن نصب می‌شوند.

خصوصیات و مزایای نمای خشک کدامند؟

بدون شک نماسازی ساختمان به روش‌های نوین مزیت‌های زیادی دارد

  • سرعت اجرای بالایی دارد؛ این روش بسیار سریع‌تر از روش سنتی اجرا می‌شود و پرت مصالح را نیز به شدت کاهش می‌دهد.
  • سبک‌تر است و بار وارده به ساختمان را کاهش می‌دهد؛ در این روش برخلاف روش نماکاری با ملات، ساختمان هیچ باری متحمل نمی‌شود و در نتیجه در مقابل بادهای شدید و زلزله ایمن‌تر است.
  • خیالتان از آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب و بارش باران راحت باشد؛ استفاده از نمای خشک به نوعی از ساختمان و دیواره‌ی اصلی آن در مقابل تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی محافظت می‌کند.
  • نگران نم و رطوبت ساختمان نباشید؛ به دلیل تهویه‌پذیر بودن فضای میانی در روش اجرای نمای خشک ساختمان، خشک شدن هر گونه نم و رطوبت از روی دیواره‌ی ساختمان حتمی است!
  • عایق‌کاری حرارتی و صوتی در این روش امکان‌پذیر است؛ روش اجرای نمای خشک ساختمان را به‌دلیل وجود فضای میانی می‌توان بهترین روش برای اجرای عایق‌کاری حرارتی و صوتی ساختمان دانست!
  • می‌توانید هر طرحی که خواستید اجرا کنید؛ طراحی نمای خشک در مقایسه با طراحی نما با ملات انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. چطور؟ یعنی می‌توانید با آزادی عمل بسیار بیشتری تورفتگی‌ها و بیرون‌زدگی‌ها در طراحی نما را اجرا کنید.
  • می‌توانید در یک چشم به هم زدن ناصافی‌ها را صاف کنید؛ با استفاده از روش اجرای نمای خشک ساختمان به‌راحتی می‌توانید ناشاقولی در دیوارهای ساختمان را برطرف کنید. در حالی که این کار در اجرای نما با ملات بسیار سخت می‌باشد.
  • می‌توانید نمای ساختمان را خیلی سریع و راحت ترمیم و بازسازی کنید؛ نگران هزینه ترمیم نمای ساختمان نباشید؛ با استفاده از این روش در صورت خرابی بخشی از نما به راحتی می‌توانید آن قسمت را باز و تعویض نمایید. با اجرای نمای خشک هزینه بازسازی نما به‌شدت کاهش می‌یابد.
  • می‌توانید به‌راحتی اقدام به تغییر در طراحی نما کنید؛ امکان تغییر در طراحی نما در روش اجرای نمای خشک ساختمان به‌راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. چراکه می‌توانید نمای ساختمان را به طور کامل جمع‌آوری و نمای جدید را اجرا نمایید.

 

یک نکته بسیار جالب درباره مزایای نمای خشک: آیا می‌دانستید که با استفاده از نمای خشک، در صورت نیاز می‌توانید نمای جمع‌آوری شده را به آسانی در یک ساختمان دیگر اجرا کنید؟

چه کسانی به سراغ اجرای نمای خشک ساختمان می‌روند؟

اغلب افرادی که در همه‌ی امور استفاده از روش‌های جدید را به روش‌های قدیمی و سنتی ترجیح می‌دهند، در این خصوص نیز از طرفداران نماسازی خشک هستند. زیرا این افراد خوب می‌دانند که در روش های جدید اجرای نما، بسیاری از معایب اجرای نما با ملات برطرف شده است.

همچنین طراحان و افرادی که ایده‌های خلاقانه‌ای برای طراحی نما دارند نیز از دیگر طرفداران اجرای نمای خشک ساختمان می‌باشند. چراکه آن‌ها از این طریق آزادی عمل بیشتری دارند و به راحتی می‌توانند ایده‌های خود را اجرا کنند.

انواع نمای خشک ساختمان کدامند؟

اجازه دهید تا ابتدا درباره یک سوال رایج حرف بزنیم. بهترین نمای خشک ساختمان از آن سوال‌هایی‌ست که خیلی‌ها به دنبال جوابش هستند! درحالی که این مسئله کاملا نسبی و سلیقه‌ای می‌باشد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از نمای خشک ساختمان از نظر کاربرد هیچ محدودیتی ندارد. یعنی از نمای شیک ویلا گرفته تا اجرای دیوار نمای خشک را می‌توان با این روش اجرا نمود. علاوه بر این همانطور که قبلا هم اشاره کردیم همه‌ی مصالح مورد استفاده در روش نماسازی سنتی، در این روش نیز قابل استفاده هستند.

در ادامه برخی از انواع نمای خشک ساختمان را از نظر مصالح نما به طور خلاصه معرفی گردیده است:

  1. اجرای نمای خشک سنگی
  2. اجرای نمای خشک سرامیکی
  3. اجرای نمای خشک آجر
  4. اجرای نمای خشک تراکوتا
  5. اجرای نمای سرامیک خشک پرسلانی
  6. اجرای نمای خشک چوبی (چوب پلاست و ترمووود)
  7. اجرای نمای خشک شیدر و لوورهای آلومینیومی

 

 


تعداد بازدید : 1362

ارسال نظر

ارسال