اعطای تسهیلات بانک مرکزی از درگاه سه بانک طی 3سال گذشته بررسی شد

  • دوشنبه 18 بهمن 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: دولت برای برون رفت از شرایط اقتصادی و خروج از رکود با محوریت تولید و اشتغال، و نهایتا به منظور تامین منابع واحدهای تولیدی، چندین خطوط اعتبار در اختیار بانک مسکن ، صنعت و معدن و توسعه تعادون قرار داده که تا کنون مبلغ بالایی از آنها محقق شده است.
اعطای تسهیلات بانک مرکزی از درگاه سه بانک طی 3سال گذشته بررسی شد

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف نظیر ابلاغ آیین‌نامه جدید وصول مطالبات غیرجاری موسسات اعتباری، افتتاح حساب‌ویژه برای کمک به تامین مالی پایدار بنگاه‌های اقتصادی، همکاری و مساعدت شبکه بانکی با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استانهای کشور و رفع مشکل ممنوع‌الخروجی مدیران واحدهای تولیدی بابت چک‌های برگشتی، تلاش‌های گسترده‌ای در راستای حمایت از تولید انجام داد.

 

اقدامات انجام شده در بخش ساختمان و مسکن

یکی از مهمترین و عظیم‌ترین پروژه های سالهای اخیر در حوزه مسکن ، پروژه مسکن مهر بوده که به دلیل تنگناهای مالی این پروژه با مشکلاتی روبرو شد و برای برون رفت از این بحرانها ، اقدامات بانک مرکزی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تأئید شورای پول و اعتبار جهت تأمین مالی منابع مورد نیاز اتمام پروژه‌های نیمه تمام طرح مسکن مهر در سه سال اخیر به شرح زیر بوده است:

 

-اصلاح رویه ناسالم تامین مالی طرح مسکن مهر و توقف استقراض مستقیم از بانک مرکزی با تخصیص منابع حاصل از بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر به تکمیل پروژه‌های باقیمانده از طریق موافقت با امهال 10 ساله بازپرداخت اقساط خطوط اعتباری به بانک مسکن جهت مصروف نمودن منابع حاصل از اقساط وصولی در تکمیل و اتمام واحدهای نیمه تمام این طرح. 

 

-موافقت با افزایش سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر از 250 به 300 میلیون ریال برای تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام این طرح 

 

-افزایش سقف کلی اعتبار بانک مسکن بابت تامین مالی طرح مسکن مهر از 500 به 555.4 هزار میلیارد ریال با هدف کمک به اتمام تعهدات باقی‌مانده بانک مسکن بابت اجرای طرح مسکن مهر

-افزایش سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر از300 به 400 میلیون ریال 

 

معرفی ابزارهای نوین مالی

 

1-راه‌اندازی حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه‌ اولی‌ها) در بانک مسکن: پیرو طرح اولیه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن، موضوع طی برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت حسب گزارش مطروحه در جلسه مورخ 1394.2.29 شورای پول و اعتبار، شورا موافقت کرد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بانک مسکن جهت تامین مسکن خانه اولی‌ها تاسیس و متعاقباً از محل سپرده‌گذاری واجدین شرایط با حداقل مدت انتظار یکسال، امکان برخورداری از تسهیلات مسکن تا سقف انفرادی 800 میلیون ریال فراهم شد. آمار عملکرد صندوق تا پایان 16 دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد، بیش از 129 هزار فقره حساب افتتاح و مبلغ 27.9 هزار میلیارد ریال نیز در این صندوق سپرده‌گذاری شده است. همچنین با گذشت یکسال از زمان آغاز افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط نیز از خردادماه سال جاری آغاز شده است، بطوری‌که تا پایان آذرماه سال جاری تعداد 3565 فقره تسهیلات جمعاً به مبلغ 2132 میلیارد ریال از محل این صندوق پرداخت شده است.  

 

2-انتشار اوراق بهادار رهنی: حسب تفاهم‌نامه مورخ 1395.2.01 کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی امور اقتصادی، بانک مرکزی با انتشار مبلغ 3000 میلیارد ریال اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات رهنی مسکن توسط بانک مسکن موافقت نمود.

 

3-تدوین دستورالعمل موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن: شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ 1395.6.16 با هدف کمک به تأمین مالی بخش مسکن از طریق جذب پس‌اندازهای خرد و اعطای تسهیلات مسکن و با استناد به آیین‌نامه اجرایی تبصره 2 ماده 7 قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، مصوب هیئت وزیران، "دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن" را در 18 ماده و 4 تبصره تصویب کرد.

 

تسهیلات به بخش تولید 

طی دو سال گذشته خطوط اعتباری به بانک‌های صنعت و معدن(5.000 میلیارد ریال) و توسعه تعاون (2.000 میلیارد ریال) جمعاً به مبلغ 7.000 میلیارد ریال اعطاء شده است.

 

بر اساس این گزارش ،  در حال حاضر میزان تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن از محل خطوط اعتباری موردنظر در حدود 8.360 میلیارد ریال است  که مبلغ 3.360 میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی بوده و به 480 بنگاه اقتصادی (عمدتاً به شرکت های تولیدی) پرداخت شده است. 

 


تعداد بازدید : 478

ارسال نظر

ارسال