افزایس قیمت مصالح ساختمانی نفس‌ بازار مسکن را به شماره انداخت

  • یکشنبه 10 اسفند 1399 ساعت 14:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: طی چند ماه اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی هستیم. اتفاقی که به یقین می‌تواند ساز گرانی مسکن را دوباره کوک کند.
افزایس قیمت مصالح ساختمانی نفس‌ بازار مسکن را به شماره انداخت

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از پول نیوز، مصالح ساختمانی در حالی با افزایش بی رویه قیمت مواجه شده اند که بیشتر آنها از منابع طبیعی داخل کشور تولید می‌شود بنابراین نبود نظارت بر روند قیمت‌گذاری و توزیع آن از سوی دولت را می‌توان عامل اصلی گرانی های بی رویه مصالح ساختمانی عنوان کرد، چراکه در کشوری که دارای منابع طبیعی به نسبت گسترده‌ای است قیمت بالای مصالح ساختمانی جای بسی تأمل دارد.

کاهش کیفیت ساخت و ساز در سایه گرانی مصالح ساختمانی

همانگونه که می‌دانیم با بالا رفتن بی رویه قیمت مصالح ساختمانی شاهد کاهش کیفیت ساخت و سازها بودیم. اتفاقی که به یقین با جان و مال مردم در ارتباط مستقیم است، بنابراین در شرایطی که عمر مفید ساختمان حدود ۲۰ سال برآورد می شود، چگونه می توان با این وضعیت قیمت مصالح ساختمانی شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز بود. چگونه جهت را در شرایط موجود مطرح کردن آن بیشتر شبیه یک شوخی است.

 نقش ۷۰ درصدی مصالح ساختمانی در قیمت مسکن

آنچه مسلم است در کشور ما نقش قیمت مصالح ساختمانی در قیمت مسکن را می توان بین ۷۰ الی ۷۵ درصد برآورد کرد. از این رو گرانی مصالح ساختمانی می‌تواند کلاف سردرگم مسکن را هر روز پیچیده تر کند. اتفاقی که به یقین زمینه‌ساز خروج متقاضیان مصرفی از این بازار خواهد شد و دیگر بازار اجاره نیز از تکاپو خواهد افتاد و زمینه‌ساز افزایش حاشیه‌نشینی و مهاجرت خواهد شد.

افزایش هزینه ساخت با گرانی مصالح ساختمانی

یکی دیگر از معایب گرانی مصالح ساختمانی را می‌توان هزینه ساخت عنوان کرد که در کاهش عرضه مسکن تنهات منفی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت. بنابراین دولت اگر نتواند به طور واقعی هزینه ساخت را کنترل کند، در میان مدت و بلند مدت شاهد کاهش عرضه مسکن خواهیم بود اتفاقی که دامنگیر بهره‌برداران خواهد شد.

پرداخت یارانه ملی و قیمت گذاری جهانی

جالب است بدانیم که در حال حاضر دولت به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی یارانه ملی پرداخت می‌کند، اما در مقابل تولیدکنندگان برای قیمت گذاری از قیمت‌های جهانی الگوبرداری می‌کنند. حال این سوال مطرح می شود مگر در شرایطی که کشور با کمبود و یا عرضه نامناسب مصالح ساختمانی مواجه شده قرار است صادرات انجام شود؟ اگر بدین صورت است باید فاتحه ساخت و ساز را در کشور خواند. هر چند در این مجال باید یادآور شد که متاسفانه در برخی از موارد تولیدکنندگان قیمت مصالح ساختمانی را بالاتر از قیمت جهانی عنوان می‌کنند که این خود حاکی از نبود نظارت و همچنین سیستم قیمت گذاری در مصالح ساختمانی دارد.

بورس کالا قیمت مصالح ساختمانی را بالا برد

آنچه مسلم است قرار بود با عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا شاهد کنترل قیمت آن باشیم، اما در شرایطی که خود بورس در وضعیت مناسب قرار ندارد چگونه می‌تواند آثار مثبتی در قیمت مصالح ساختمانی داشته باشد که دلیل این ادعارا می توان بالا رفتن بی رویه قیمت سیمان و فولاد عنوان کرد.

در پایان باید یادآور شد که رها کردن بازار مصالح ساختمانی می‌تواند ضربه مهلکی را به صنعت ساخت و ساز و در نهایت بازار مسکن وارد کند اتفاقی که برای جبران آن سالها زمان نیاز است و می‌تواند بازار مسکن را به رکود تورمی دیگری هدایت کند.


تعداد بازدید : 407

ارسال نظر

ارسال