طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

  • چهارشنبه 4 مرداد 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: ساخت و ساز های شهر تهران چشم اندازی نا منظم و نازیبا دارد. وقتی که فضای شهری پر از نماهای تکراری کلیشه‌ای می شود و همزمان بدون آفرینش خلاقیت، قیمت سازه های شهری روز به روز افزایش می یابد، یک نمای معمارانه با خلاقیتی این چنین منحصر به فرد، باعث تابش نور امید در افق معماری شهر می شود با نماوین همراه باشید...
طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از چیدانه، شهر تهران دارای یک منظر شهری ناخوشایند است. در این شهر، برای دست یابی به حداکثر تراکم جمعیت به جای استفاده از شیوه ی مرسوم ساختمان های بلندمرتبه، به شیوة کاملاً متفاوت استقرار گستردة ساختمان های متوسط پیلوتی با ۴ یا ۵ طبقه روی آورده اند. گستردگی و نفوذ این گونه ساختمان‌ها، یک منظر شهری درهم برهم ایجاد کرده است و ساختمان ها از خیابان تنها به صورت یک نمای دوبعدی دیده می شوند.

علاوه بر این از آنجایی که قیمت زمین در تهران به اوج خود رسیده، سرمایه گذارها از معماران می خواهند تا جایی که می توانند آنچه را در چنته دارند رو کنند که در نتیجه سرمایه شان به جیبشان بازگردد. پس منظر شهری تهران که بر نما تأکید دارد از یک طرف و اوضاع بازار سرمایه گذاری از طرف دیگر، بر اهمیت طراحی نما در کل فرآیند طراحی تأکید می کند، زیرا سرمایه گذاری بر روی نما تنها راهی است که ساختمان را در زمینه ی خود منحصر‌به‌فرد و ماندگار می کند و از نظر معماری نیز جذابیت ایجاد می کند.

تحت این شرایط معمار در ترکیب حجمی ساختمان جای کار زیادی ندارد و تنها چیزی که می تواند روی آن مانور دهد نمای اصلی ساختمان با حداکثر ضخامت بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر است. بنابراین تنها نگرانی هر پروژه ای این است که نمای آن چگونه طراحی شود تا در بافت و زمینه ی خود برجسته و متمایز باشد؟

استراتژی های طراحی ساختمان‌ مجتمع اداری خرسند

  1. ساختن حداکثر مقدار مجاز ساخت وساز برای فضای سکونت قابل فروش
  2. طراحی متفاوت برای برجسته ساختن ساختمان به عنوان اثری مهندسی و هنری در بافت فضایی خود
  3. باید دقت شود که استراتژی های طراحی در ترکیب فضایی، شیوه ها و فناوری های ساخت و ساز نمایان و انتخاب مصالح، شرایط مالی سرمایه گذاری را به خطر نیندازد.

در نهایت اهداف این استراتژی های طراحی به صورت زیر است:

  • در نظر گرفتن نما یا سطح خارجی معماری به عنوان مقطعی که باید به جای یک ترکیب گرافیکی، به صورت معمارانه گسترش یابد.
  • ایده پردازی نما به عنوان یک سطح فعال یا متحرک
  • ایده پردازی نما به عنوان یک سطح خنثی و در عین حال پویا که در تضاد با نماهای شهری یکنواخت اطرافش است که هرکدام به گونه ای در تلاش برای برجسته ساختن خود هستند.

تعداد بازدید : 3337

ارسال نظر

ارسال