الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باید مطابق اسناد بالا دستی باشد

  • پنجشنبه 17 آبان 1397 ساعت 21:30

اخبار => سایر رسانه ها

تهران -ایرنا - استاد دانشگاه تهران معتقد است که الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت متفاوت از اسناد بالادستی است چرا که این الگو باید مطابق آن اسناد نوشته و الگو ذیل آن ها تعریف می شود.
الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باید مطابق اسناد بالا دستی باشد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

حجت الاسلام دکتر سید مهدی ساداتی نژاد پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: الگو متفاوت با اسناد بالادستی است. الگو اسلامی ایرانی- پیشرفت باید بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شود. در اسناد بالادستی مثل ایران 1404 اهداف مورد نظر نظام طراحی شده است و الگو راهنمایی عمل رسیدن به این اهداف است.
وی در توضیح اظهارات خود به ذکر مثالی پرداخت و افزود: مثل اینکه می خواهیم ساختمانی با مشخصات خاصی بسازیم از یک مهندس راه و ساختمان می خواهیم که مطابق اهداف ما برای ساختن ساختمان نقشه بکشد در واقع آن نقشه مطابق با اهداف ماست. بنابراین به نظرمن این الگو ناظر بر چشم انداز و اسناد بالادستی باید باشد»

** ضعف در حوزه اجرا
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد ضرورت تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: در مورد اینکه ما برای رسیدن به چشم انداز مورد انتظار نظام جمهوری اسلامی باید به طراحی الگوی ایرانی -اسلامی پیشرفت بپردازیم اختلافی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان کشوری با انقلاب اسلامی به دنبال احیای مجدد عظمت و اقتدار اسلام و تمدن اسلام هستیم و برای اینکه ایران به الگویی برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شود قطعا به تدوین الگوی پیشرفت نیاز داریم .
وی ادامه داد: اما بحث دومی که ضرورت دارد به آن بپردازیم و محل اختلاف است این است که ما چقدر در طراحی این الگو و سپس عملیاتی کردن آن خواهیم توانست موفق عمل کنیم. چون بالاخره کشور ما در حوزه اجرای برنامه ها و اسناد دچار ضعف اساسی هستیم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد روند طراحی این الگو گفت: دو سال پیش در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حضور داشتم و در اندیشکده سیاست فعال بودیم. روند به این صورت بود که بعد از شکل گیری مرکز الگو اندیشکده های مختلفی همچون اندیشکده سیاست، اقتصاد و.. در آنجا تاسیس شده و هر کدام از این اندیشکده ها هم دارای کارگروه های فعال در امر تدوین الگو فعال بود.
وی افزود: نکته ای که این جا باید مدنظر قرار بگیرد این است که طراحی الگوی پیشرفت کار ساده ای نیست که بشود آن را یکی دو ساله به نتیجه رساند. واقعا تمدنی است که در سال های بسیار تحت شرایط خاصی قرار دارد و چندان نتوانسته خودش را به روز کند.
« در برابر تمدن رقیب قرار گرفته ایم که هر روز در حال پیشرفت و تقویت خودش است احیای این تمدن فرایند زمان بری است و واقعا نیازمند برنامه های ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد.»

** در آغاز راهیم
وی ادامه داد: قدم هایی در این راه آغاز کردیم اما با شناختی که از اندیشکده سیاست دارم می توانم بگویم ما هنوز در آغاز راه هستیم و قادربه طراحی الگو به نحو دقیق نیستیم تا اینکه پس از آن شیوه ها و پیوست های دقیق اجرایی برای آن تدوین شود .
وی ادامه داد : از این رو فکر می کنم که در مجموع بسیاری از کارهای انجام نشده داریم به بیانی از آن نقطه آرمانی فاصله داریم ، مسئولان الگو باید بیشتر در رسانه ها حضور داشته باشند و در مورد این الگو پاسخگو باشند. چرا که حقیقت امر این است که این الگو هنوز خروجی مورد انتظار را نداشته است حتی اگر در حوزه های نظری کارهایی انجام شده است و روی کاغذ آمده است اما هنوز به طور ملموس به عنوان مثال اطلاع نداریم که نسخه الگو در حوزه اقتصاد چیست و دقیقا چه راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی دارد.

**نقادی اقدامات انجام شده
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ما باید در مورد این الگو به گفت و گو بین نخبگان کمک کنیم، گفت: یکی از دلایل فراخون عمومی رهبری در مورد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت این است که باید حتی اقدامات انجام شد در حد پایه نقادی شود .
« رهبری هم در یکی از سخنرانی های اخیر خود بر این نکته تاکید کردند یعنی ما باید خود انتقادی کنیم. اساتید دانشگاه نظر بدهند و خود الگوی پایه را ارزیابی کنند، ببینیم چقدر این الگو به اهداف نزدیک است ، چه بخشی موفق بوده و چه بخشی ناموفق.»

** اقدامات اندیشکده سیاست
وی در مورد اقدامات اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت هم گفت: مدت کوتاهی در اندیشکده سیاست بودم بنابراین نمی توانم قضاوت دقیقی ارائه بکنم ولی برنامه اندیشکده به این شکل بود که در آنجا کارگروه های ایجاد شده بود و جلسات مرتبی داشتند و در مورد مفاهیم پایه ای بحث می کردند مثلا سیاست اسلامی چیست و.. و اختلاف نظر هایی هم بود ولی در مجموع من آن کار را به عنوان شروع کار خوبی می دانم .
ساداتی نژاد با بیان این جمله که دو سالی است که در فرایند تدوین الگو مشارکت ندارد ، گفت : اساتید مختلفی حضور داشتند یعنی فراگیری لازم بین طیف های مختلف اساتید وجود داشت و قصد استفاد از همه ظرفیت ها بود .

** ضرورت فراخوان عمومی الگو
ساداتی نژاد در مورد ضرورت فراخون عمومی در مورد الگو هم گفت: ممکن است که مقام رهبری این احساس را داشته اند که کارهای انجام گرفته شتاب لازم را نداشته و به خروجی مطلوب نرسیده است، نیاز به این است که افراد ، شخصیت ها و اساتید دانشگاه هم وارد صحنه شوند و به صورت گسترده در مورد الگو نظر داده شود.
وی گفت: در سخنرانی های متعدد رهبری برای اساتید دانشگاه در ماه رمضان حضور داشتم و ایشان بارها مطرح کردند که چرا مثلا اقتصاد مقاومتی پیش نمی رود؟ همه تعریف و تمجید می کنند اما کار پیش نمی رود؟ همین امسال فرمودند که این مشکل را باید با راهکار علمی رفع کنیم و تا همه اساتید وارد صحنه نشوند این اتفاق نخواهد افتاد.
« بنابر این یکی از دلایل فراخون عمومی رهبر انقلاب این است که این همه گیری تحقق پیدا کند و همه بتوانند در مورد آن نظر بدهند در واقع رهبری خواستند همه را درگیر این الگو بکنند.»
وی ادامه داد: دلیل دوم این فراخون عمومی هم این می تواند باشد که کارهایی صورت گرفته و خدمت رهبری عرضه شده ، رهبری برای اینکه حجت تمام شود این را به فراخون عمومی گذاشتند یعنی خواستند در این مسیر راه بهانه جویی بسته شود که بعد از نهایی شدن الگو استادی و صاحب نظری بگوید من فکر و نظر داشتم اما کسی به نظر من توجه نکرد.

** ضرورت اجماع نخبگان
ساداتی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که برای اجرای هر برنامه ای نیاز به اجماع نخبگان است و آیا در مورد این الگو این اجماع وجود دارد، گفت : این عدم اجماع نخبگان آفتی است که گرفتارش هستیم نه تنها در الگو در بقیه مسائل ، این قضیه باید آسیب شناسی شود که چرا ما نمی توانیم به اجماع برسیم. مسئله و مشکل از دست اندرکاران است یا از مسائل فرهنگی است.
وی تصریح کرد : تقریبا اکثر اندیشمندان یکی از دلایل عدم توسعه ایران را عدم اجماع نخبگان می دانند ما از بعد فرهنگی به تفرقه علاقه داریم تا وحدت ، از طرف دیگر به نظر من یکی از دلایل عدم شکل گیری اجماع بین نخبگان این است که کمتر اجازه می دهیم مخالفان نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کنند ، دایره بسته ای را ایجاد کردیم و جمع موافق را بیشتر دوست داریم به نظر من خیلی پاسخگو نبوده است و وقتی دایره ها بسته باشند ، اتفاقی نمی افتد و اگر حتی ما در طراحی الگو به نتیجه برسیم اما در اجرا چون بخش منتقد هم در آن حوزه حضور دارند دچار مشکل می شویم .

**9487**1601**


تعداد بازدید : 875

ارسال نظر

ارسال