درباره آنفلوانزای پرندگان قابل سرایت به انسان بیشتر بدانید

  • یکشنبه 22 بهمن 1396 ساعت 16:17

اخبار => سایر رسانه ها

برای شناخت راه های مواجه با یک بیماری و کاهش خطرات آن باید در ابتدا بیماری را به درستی شناخت سپس در مورد راه های مقابله با آن اقدام کرد.
درباره آنفلوانزای پرندگان قابل سرایت به انسان بیشتر بدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیماری آنفلوانزای پرندگان توسط زیرگروه های H5  و H7 ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود، این بیماری ممکن است به دو شکل حاد و یا مزمن در پرندگان دیده شود. در نوع مزمن پرهای پرنده ژولیده بوده و تولید کاهش می یابد و در نوع حاد یا شدید بیماری به سرعت شکل کشنده ای به خود می گیرد و پرنده ها با ظهور اولین علائم بالینی بروز بیماری در همان روز شروع به مردن می کنند.

گاهی نیز آغاز ابتلا به بیماری به صورت مزمن و ضعیف است اما پس از چند ماه با تغییراتی که در ویروس به وجود می آید، بیماری شکل شدید تری به خود می گیرد و به سرعت تمام پرندگان آلوده به ویروس را از بین می برد.

شکل آخر بروز بیماری در بسیاری از کشورها و از جمله ایران دیده شده است بدین نحو که ویروس پس از چند ماه زندگی در بدن پرنده به ویژه پرنده های بومی ازشکل ضعیف خارج شده و در نهایت تعداد بسیاری از پرندگان بیمار را می کشد.

چگونه ویروس آنفلوآنزای پرندگان  تبدیل به تهدیدی برای سلامت انسان می شود؟

ویروس آنفلوآنزای پرندگان مانند هر ویروس دیگری دائم در حال تغییر است. برخی از سویه های این ویروس با تغییراتی در آن ها ایجاد شده است توان ابتلا انسانی را پیدا کرده اند. در سال 2006 بسیاری از کشورها وجود آنفلوآنزای H5N1 را تائید کرده اند که توان ابتلای انسانی را داشت و در همان سال موجب تلفات انسانی گردید. اخیرا نیز سویه جدیدی از آنفلوانزایی پرندگان با نام H5N6 وارد ایران شده است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)  توان ابتلای انسانی را دارد.

راه های انتقال بیماری چیست؟

تا کنون بیماری فقط از طریق تماس با پرندگان بیمار و یا کود پرندگان بیمار به انسان منتقل شده است و هیچ گونه شواهدی مبنی بر انتقال بیماری از انسان به انسان دیگر وجود ندارد. اما، این مساله کاملا منتفی نیست چراکه امکان ایجاد سویه جدید وجود دارد و در صورت به وجود آمدن سویه جدید امکان انتقال نوع حاد بیماری آنفلوآنزا از انسان به انسان دیگر غیر ممکن نیست.

 

چگونه می توان بیماری آنفلوانزای پرندگان در انسان را تشخیص داد؟

آنفلوانزای پرندگان در انسان علائم شبیه به آنفلوانزاهای معلوم دارد. این بیماری به صورت یک عفونت ریوی بسیار حاد ظهور می کند که علت آن می تواند هر نوع آنفلوآنزا و یا ویروس بیماری شبیه به آنفلوآنزا باشد. تنها راه تشخیص انجام آزمایش های تخصصی است، البته افراد بیمار با سابقه ارتباط مستقیم با پرندگان بومی یا صنعتی مشکوک محسوب می شوند و باید در بررسی احتمال بیماری در آن ها دقت بیشتری شود.

آیا بیماری را می توان با استفاده از واکسیناسیون متوقف کرد؟

در حال حاضر هیچ واکسن ویژه ای برای جلوگیری از ابتلاء انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود ندارد چراکه ویروس آنفلوانزا توان جهش ژنتیکی و تغییر را دارد. این امر موجب می شود کارشناسان استفاده از واکسن های گذشته در اپیدمی های جدید را اکیدا منع کنند زیرا به نتایج احتمالی آن مطمئن نیستند.

چگونه  از بیماری پیشگیری کنیم؟

افراد در زمان شیوع بیماری از رفتن به مناطق آلوده خودداری کنند. در صورت بروز بیماری در منطقه سکونت شما از تماس مستقیم با پرندگان وحشی، بومی و صنعتی اجتناب کنید. همواره به یاد داشته باشید ویروس این بیماری در دمای پائین می تواند به مدت طولانی زنده بماند، لذا هر نوع ترشحات پرندگان امکان آلوده بودن را دارد.  شستن دائمی و کامل دستها هنگام صرف غذا برای اجتناب از آلوده شدن به ویروس توصیه می شود.

آیا مصرف گوشت و تخم پرندگان آلوده موجب بیماری می شود؟

در صورت پخت مناسب گوشت و پرندگان آلوده خطری متوجه فرد نمی شود، خطر بالقوه زمانی است که مواد آلوده به ویروس توسط فرد استنشاق شود و یا فرد با مدفوع پرندگان آلوده تماس داشته باشد.  اما، در تماس با گوشت خام یا تخم پرندگان باید به خوبی موارد بهداشتی رعایت شود چرا که ویروس این بیماری حتی در دمای انجماد نیز زنده می ماند.

وظیفه سازمان های دولتی چیست و آیا به این وظایف عمل کرده اند؟

در سطح بین المللی، سازمان بهداشت جهانی(WHO)، سازمان غذا و کشاورزی بین الملل(FAO) و سازمان جهانی سلامت دام(OIE) در حال تبادل آخرین اطلاعات خود هستند و مشاوره ها و توصیه های منظمی را به کشورهای درگیر بیماری ارائه می دهند. دولت ایران نیز در هنگام مشاهده بیماری گزارش ابتلا را به سازمان های مسئول داده است و همکاری وزاراتخانه هایی نظیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در جریان است تا به صورت هماهنگ پایش شیوع انفلوآنزای پرندگان را در کشور بررسی کنند. اما، نباید فراموش کرد که کنترل این بیماری مانند سایر بیماری های ویروسی بسیار دشوار است و همکاری مردم برای جلوگیری از نتایج وخیم  شیوع آن نیاز است. 

 


تعداد بازدید : 181

ارسال نظر

ارسال