صنعت غذا جاذبه گردشگری در خراسان رضوی

  • سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت 0:1

اخبار => سایر رسانه ها

مشهد - ایرنا - صنعت غذا در خراسان رضوی به عنوان منبع مهم درآمد سهم بسیار در جذب گردشگر، اشتغال و توسعه استان دارد که باید به این ثروت نهفته بهای بیشتری داده شود.
صنعت غذا جاذبه گردشگری در خراسان رضوی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

صنعت غذا سومین صنعت درآمدزا در جهان است که درآمد سالانه آن در ایران به 200 میلیارد دلار می رسد، ایران در رنکینگ غذای حلال جزو 10 کشور اول دنیا نیست در حالی که ظرفیت های بسیار در این حوزه دارد.
صنعت غذا در خراسان رضوی نیز قدمت بسیار دارد و از باسابقه ترین صنایع در کشور است، این استان پس از تهران و آذربایجان از نظر گستردگی، حجم و تنوع تولیدات غذایی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.
602 واحد صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی در این استان فعالیت دارد که سهم آن از کل صنایع خراسان رضوی، 13 درصد و ارزش افزوده آنها 22 درصد است، همچنین صنایع غذایی سومین صنعت اشتغالزایی بخش صنعت استان به شمار می رود.
بیشتر شرکت‌ های تولیدکننده صنایع غذایی در خراسان رضوی مربوط به بخش خصوصی هستند، یکی از مهمترین ویژگی های صنایع غذایی در استان را می توان دسترسی آسان به مواد اولیه دانست به طوری که محصولات کشاورزی، دامی، باغی با تنوع خوب و گستردگی بسیار در دسترس می باشد.
غذاهای سنتی در مشهد و ییلاقات اطراف آن را می توان یکی از 10 جاذبه نخست خراسان رضوی دانست و سالن های غذاخوری متعدد در اطراف حرم مطهر رضوی و مناطق تاریخی و گردشگری این شهر جزو بهترین سالن های غذاخوری شرق کشور هستند.
افراد بسیار در عرصه طبخ غذا و سفره آرایی در مشهد صاحب نام هستند که به تنهایی یک برند به شمار می روند.
همه این مطالب ظرفیت بسیار صنعت غذا در خراسان رضوی را نشان می دهد که در این راستا تولیدکنندگان و کارشناسان این صنعت در نشستی که با حضور خبرنگاران در محل خانه صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد،
بر معرفی هر چه بیشتر و استفاده از این مزیت برای توسعه صنعت گردشگری تاکید کردند.

* برند صنایع غذایی در کشورهای آسیای میانه
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست گفت: 602 واحد با سرمایه گذاری 16 هزار و 280میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 40 هزار و 200 نفر در حوزه صنایع غذایی خراسان رضوی فعالیت دارد که این آمار 13 درصد واحدهای صنعتی، 10 درصد سرمایه‌ گذاری ‌در حوزه صنعت و 21 درصد اشتغال این بخش در استان را شامل می‌ شود.
فیروز ابراهیمی افزود: سالانه 25 تا 30 میلیون گردشگر به مشهد می ‌آیند که بیش از 60 درصد هتل‌ های این شهر را اشغال می‌ کنند و یکی از صنایعی که در ایام حضور گردشگران در خراسان رضوی به‌ صورت ویژه نمود دارد، صنعت غذاست.
وی اظهار داشت: امسال و در پی نوسانات نرخ ارز از 25 گروه کالای اساسی در خراسان رضوی در 19 گروه آن افزایش تولید و در 6 گروه دیگر کاهش تولید داشتیم.
وی گفت: واقعی شدن نرخ ارز، فعالیت عمده واحدهای تولیدی را در خراسان رضوی دارای توجیه اقتصادی نموده و شرایط خوبی را برای بخش تولید رقم زده است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: واقعی سازی نرخ ارز برای کشور لازم بود ، هرچند این واقعی شدن، هزینه های زندگی را افزایش داده است اما باید به نحوی شرایط کنونی را مدیریت کرد.
یک تولیدکننده حوزه صنایع غذایی نیز در این نشست گفت: صنایع غذایی از مزیت های این استان و جزو اقلامی است که در کشورهای آسیای میانه از جمله گرجستان و ارمنستان شناخته شده است.
علیرضا نبی افزود: پس از نوسانات نرخ ارز، اولین بار است که تولیدکنندگان صنایع غذایی استان قیمت واقعی محصولات صادراتی خود در خارج از کشور را لمس می کنند و در مجموع واقعی شدن قیمت ارز، صادرات محصولات غذایی را رونق داده است.
وی اظهار داشت: در این شرایط، افزایش صادرات محصولات صنایعی مانند صنایع غذایی یا محصولات کشاورزی به مراتب درآمد بیشتری از مصرف آن در داخل کشور دارد و تقریبا شرایط کنونی، وضعیت مناسبی را برای صادر کنندگان ایرانی در خارج از کشور ایجاد کرده است.
کارآفرین نمونه کشور و مدیر گروه کارخانجات زیتون آرشیا گفت: در شرایط کنونی گردشگری توجیه اقتصادی پیدا کرده و ایران و به تبع آن خراسان رضوی پر از جاذبه های گردشگری است که یکی از این جاذبه ها، غذا است.
نبی افزود: آذر ماه امسال قرار است دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی در مشهد گشایش یابد که در این نمایشگاه علاوه بر حضور برندهای غذا در خراسان رضوی، تولیدکنندگان کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیای میانه نسبت به حضور در این نمایشگاه یا بازدید از آن ابراز تمایل بسیار داشتند.
وی اظهار داشت: برگزاری این نوع نمایشگاه ها روحیه امید را در جامعه تقویت می بخشد و برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات غذایی نیز امیدبخش است، اگر به برگزاری نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه غذا به عنوان یک جاذبه گردشگری بهای بیشتری داده شود، در رونق صنعت گردشگری نیز موثر خواهد بود، چرا که صنعت گردگشری می تواند جای اتکا به درآمدهای نفتی را بگیرد.

* نخستین واحد تولید غذای گرم ایران در مشهد
مدیرعامل اولین واحد تولید غذای گرم در ایران نیز در این نشست گفت: غذای گرم صنعتی می تواند جایگزین مناسب برای فست فودها و روش مناسب برای حفظ غذاهای سنتی ایرانی باشد.
رحیم غروری افزود: به دلیل اینکه مردم زمان کمتری در طول روز برای پخت غذا دارند، لذا به مصرف فست فودها سوق پیدا کرده اند که این امر علاوه بر لطمه زدن به سلامتی مردم، غذاهای سنتی ایرانی را در گذر زمان از ذهن مردم پاک می کند.
وی اظهار داشت: واحد تولیدی 'فراپخت' با هدف حفظ غذای سنتی ایرانی و تحویل غذای گرم استاندارد و سالم به مردم در سال 1395 با ظرفیت اسمی تولید روزانه 75 هزار پرس غذا در 400 نوع مختلف به عنوان اولین کارخانه تولید غذای گرم در ایران در شهرک صنعتی توس راه اندازی شد.
وی گفت: این کارخانه در زمینی با زیربنای سه هزار و 200 مترمربع با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال راه اندازی شده است و روزانه 40 هزار پرس غذای سنتی ایرانی در 18 نوع را تولید می کند.
مدیر عامل شرکت فراپخت افزود: 260 نفر به صورت مستقیم در 2 نوبت کاری در این کارخانه مشغول فعالیت هستند و هر روز سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام را عرضه می کنند و مدت ماندگاری هر پس غذای گرم، سه ساعت است.
وی اظهار داشت: طرف قرارداد این کارخانه آستان قدس رضوی، بیمارستان های مشهد، کارخانه های بزرگ و شرکت های تجاری یا تولیدی هستند که 48 ساعت قبل سفارش خود را به این کارخانه ارائه می دهند.

* غذا، فرصتی برای افزایش ماندگاری زائر در مشهد
مشاور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی کنونی برای حوزه گردشگری یک فرصت است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
فرید جواهرزاده افزود: به دلیل نوسانات ارز، امسال حضور پررنگ گردشگران بویژه گردشگران عراقی را در مشهد شاهد بودیم.
وی اظهار داشت: یکی از خلاء های بزرگ در حوزه گردشگری، ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی است، به نحوی که در مقابل تبلیغات سوء و مسموم رسانه های بیگانه، فعالیت رسانه های داخلی ناچیز است.
وی گفت: امسال بویژه در ایام پایانی دهه صفر شاهد افزایش حضور گردشگران داخلی نیز بودیم به نحوی که آنان ایران گردی را بر خروج از کشور ترجیح دادند و تا حدی مانع از خروج ارز از کشور شدند.
جواهرزاده افزود: در این شرایط به دنبال افزایش زیرساخت های گردشگری از جمله افزایش پروازهای مستقیم از فرودگاه مشهد به کشور آذربایجان و به دنبال توسعه بستر حضور علویون ترکیه ای در مشهد هستیم.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت مواد غذایی، حمل و نقل و تحریم های بین المللی در حوزه هواپیمایی تا حدی مشکلاتی را برای واحدهای پذیرایی، اقامتی و حوزه پرواز استان بوجود آورده که در تلاش هستیم راه حل هایی برای رفع این مشکلات بیابیم.
وی گفت: برگزاری نمایشگاه هایی با محوریت معرفی ظرفیت ها و جاذبه های ایران و حضور قدرتمند تولید کنندگان ایران در نمایشگاه های خارجی می تواند گام بلندی در جهت شکست تحریم ها باشد.
جواهرزاده افزود: حضور سازمان میراث فرهنگی در دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی فرصتی برای شکست تحریم هاست تا ضمن ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان، بتوان در زمانی که زائر کمتری در مشهد وجود دارد، ظرفیت صنعت غذا را به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی کرد.
وی اظهار داشت: ضریب ماندگاری زائر در مشهد از 13 شبانه روز در گذشته به سه شبانه روز رسیده است، لذا باید برای افزایش ماندگاری زائر تدبیری اندیشید که برگزاری نمایشگاه صنعت غذا در همین راستاست.

*دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی
مدیر مسئول کانون تبلیغاتی و نمایشگاهی سپهر پارسیان نیز در این نشست از برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی از هفتم تا نهم آذر ماه در مشهد خبر داد.
آرزو رجب پور گفت: این نمایشگاه برای دومین سال متوالی با هدف معرفی ظرفیت های صنعت غذا، توسعه صادرات و رونق بازار در مشهد برگزار می شود و در آن 50 صاحب برند داخل استان در حوزه صنایع غذایی، صنوف غذایی، شرکت های طراحی و تجهیز و صنوف وابسته و تولید کنندگان صنایع غذایی خارجی حضور می یابند.
وی افزود: سفیران، رایزنان اقتصادی، تجار و هیات های تجاری 11 کشور در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند که از این تعداد تولیدکنندگان چهار کشور ترکیه، پاکستان، افغانستان و عراق غرفه دار هستند و محصولات خود را ارائه می دهند.
وی اظهار داشت: گردشگران عرب 6.5 برابر سایر گردشگران در کشور ایران هزینه می کنند، لذا نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی در مشهد فرصتی برای قراردادن صنعت غذا و گردشگری در کنار یکدیگر است تا با توجه به ظرفیت هایی که دارند، به توسعه همدیگر کمک کنند.
رجب پور گفت: 30 مجموعه دولتی و غیردولتی با برگزاری این نمایشگاه مرتبط هستند و برگزاری آن برای 300 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

*نرخ خدمات رستوران ها نیاز به بازنگری دارد
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست، ظرفیت صنوف غذایی را از مزیت های بارز گردشگری در این شهر دانست و بر حمایت از این بخش تاکید کرد.
محمود بنانژاد گفت: بخش بسیاری از صنعت غذا در حوزه صنوف تولیدی و خدماتی مشهد قرار می گیرد که از این نظر مزیت نسبی در این استان نسبت به استان های دیگر وجود دارد.
وی افزود: متوسط قیمت 26 قلم کالا در این استان که با قیمت ارز مرتبط هستند، از متوسط قیمت این اقلام در کشور کمتر است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد غذایی، صنف رستوران داران و آشپزخانه ها را در این شهر با مشکل جدی مواجه کرد اظهار داشت: قیمت گذاری در صنوف به چند شیوه انجام می گیرد، در گروهی از صنوف، قیمت اصلی در کارخانه با احتساب سود قانونی مغازه دار، در نظر گرفته می شود.
بنانژاد گفت: از آنجا که قیمت مواد غذایی از جمله برنج، گوشت، شکر و نظایر آن در سال جاری افزایش یافت، قیمت تمام شده تولید غذا در رستوران ها و آشپزخانه ها نیز افزایش یافت اما هنوز نرخ جدید برای آنها از سوی دولت تعیین نشده و آنان ناگزیر به عرضه غذا به قیمت قبلی هستند که این امر این واحدها را با آسیب جدی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه شیوه قیمت گذاری در کشور نیازمند اصلاح است افزود: نرخ گذاری کنونی در کشور انگیزه فعالیت را از واحدهای صنفی می گیرد و باعث کم فروشی و تخلف آنها می شود.
وی اظهار داشت: با وجود همه مشکلاتی که صنوفی مانند رستوران داران در شرایط کنونی دارند، آنها برای حضور در دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی اعلام آمادگی کرده اند و جدیدترین محصولات خود را ارائه خواهند کرد.
7489 / 6053


تعداد بازدید : 350

ارسال نظر

ارسال