فرایند تبدیل مقاله دانشگاهی به پروژه زمانبر است

  • شنبه 21 مهر 1397 ساعت 20:28

اخبار => سایر رسانه ها

تهران - ایرنا -استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر معتقداست: توجه استادان به مقاله نویسی و فرایندهای کند به نتیجه رسیدن طرح های پژوهشی کاربردی در دانشگاه ها باعث شده است ارتباط دانشگاه با صنعت شکل نگیرد.
فرایند تبدیل مقاله دانشگاهی به پروژه زمانبر است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

اقبال شاکری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه ها در توسعه علمی و صنعتی کشور موفقیت اندکی به دست آورده اند، گفت : این مسئله همان حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت است.
وی گفت: دو عامل باعث به وجود آمدن دوری دانشگاه و صنعت از یکدیگر می شود، مسئله اول این است که تعداد قابل توجهی از اساتید ما برای ارتقا نیاز به مقاله علمی دارند، مقالات علمی هم باید از لحاظ نظری در سطح عالی بوده و با نظریه های روز دنیا کار شده باشند.
شاکری با بیان این جمله که بیشتر اساتید کشور وقت خود را برای نوشتن این گونه مقالات وچاپ آن ها در ژورنال های بین المللی صرف می کنند و خیلی کاری ندارند که این پایان نامه ، تز و مقاله مشکلی از مشکلات کشور را حل می کند یا نه، افزود: ازاین رو چون اساتید تمرکز خود را روی تولید مقاله می گذارند با کف صنعت و مشکلات آن ها بیگانه هستند و نمی توانند ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: مسئله دوم در این زمینه این است که فرایند های دانشگاهی ما بسیار کند است؛ یعنی در واقعا وقتی شما طرحی را به دانشگاه سفارش می دهید یا صنعت مشکلی را با دانشگاه در میان می گذارد، فرایندی که دانشگاه های ما طی می کنند تا به آن مشکل پاسخ دهند بسیار طولانی است از این رو صنعت منتظر دانشگاه های ما نمی ماند و طرح های خود را به خارجی ها سفارش داده و سریع هم نتیجه می گیرد.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه توضیح خود گفت: از طرف دیگر هم صنعت نحوه اعلام نیاز خود را با دانشگاه هماهنگ نمی کند که در نتیجه این عوامل دانشگاه های ما نسبت اندکی با صنعت پیدا می کنند.
شاکری با اشاره به تجربه موفق در سال های گذشته در ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد : در دوره قبلی شورای «عتف» وزارت علوم با همکاری نهاد ریاست جمهوری نیازهای کلان کشور را بین بخشی تعریف کرد؛ که در این مسیر چهار دانشگاه دیگر هم کمک می کردند که به نظرم طرح موفقی بود. ما نیازمند نهادی هستیم که پروژه ها را تعریف و میان دانشگاه ها تقسیم کند.
وی با بیان اینکه نباید دانشگاه ها را درگیر فرایندهای عملیاتی روانه وروزمرگی کنیم، گفت: باید صنعت موضوعاتی را که نیاز دارد به دانشگاه اطلاع دهند و قراردادی بر مبنای مدت زمان مشخص منعقد شود و دانشگاه هم در این زمان متعهد به انجام کار شود .
ج.ب **1601**


تعداد بازدید : 260

ارسال نظر

ارسال