قول‌های انتخاباتی را در شرایط صلح دادیم؛ اما بعد وارد یک جنگ شدیم

  • چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 21:15

اخبار => سایر رسانه ها

قول‌های انتخاباتی را در شرایط صلح دادیم؛ اما بعد وارد یک جنگ شدیم

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم روز ملی صنایع پتروشیمی گفت: در شرایط فشار و در شرایط تحریم دشمن، مسیر و راهی که صنعت‌گران انتخاب کرده بودند به خوبی توانستند ادامه مسیر بدهند و این یک افتخار بزرگ برای تاریخ کشور ما است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در اینجا به صراحت می‌گویم دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سرخواهد آمد دلیلش این است که بدخواهان و دشمنان ما متوجه شدند که با فشار حداکثری ما را نمی‌توانند وادار به تسلیم کنند. همه هدف آنها این بود که برویم سر میز مذاکره ای که هر آنچه آنها گفتند ملت ما قبول کنند.

وی یادآورشد: این کار در ایران اسلامی ما نشدنی است و ملت ما در سال ۹۷ و ۹۸ مخصوصا از ۱۳ آبان که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد همانطور که در این یک‌سال و چند ماه می‌بینیم مردم به خوبی ایستادگی کردند. البته این ایستادگی یک بخش مربوط می‌شود به خود مردم که تحملشان بالا برود و بتوانند در شرایط سخت زندگی خود را پیش ببرند.

خرده فرمایش‌های برخی درباره وعده های دولت منطقی نیست
روحانی با بیان این که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است گفت: بعضی‌ها به دولت دوازدهم خطاب می‌کنند و می‌گویند که آن قول‌هایی که اول دولت دادید چرا عین آن قول‌ها را نمی‌توانید عمل کنید. ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم. جنگ را هم ما انتخاب نکردیم. ما هم شروع نکردیم و حتی بهانه هم به آنها ندادیم. آنها آغاز کردند در یک جنگی که این قامت استوار این ملت بزرگ و فرهیخته را بشکنند.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: بنابراین این حرف یک حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ اینها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است. آن شرایط، شرایط صلح بود و الان شرایط جنگ است. در همه دنیا شرایط جنگ شرایط ویژه خود را دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: از سال ۹۷ جنگی را علیه ما آغاز کردند که یک جنگ شدید همه جانبه اقتصادی است. می‌خواستند این جنگ، جنگ سیاسی شود و همه دنیا را وادار کنند روبروی ما و پشت سر آنها قرار بگیرند که ناموفق بودند. خواستند این جنگ را جنگ حقوقی کنند، یعنی سازمان ملل و نهادهای بین المللی ما را محکوم کنند که در این هم ناموفق بودند.

روحانی اضافه کرد: ما در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود آمار ما در بهار و تابستان نشان داد که روند اشتغال علیرغم فشارها و تحریم‌ها درست بوده است.

وی اظهار داشت: وقتی اشتغال روند خود را طی می‌کند، نشان می‌دهد تولید هم وجود دارد. تا تولید نباشد، اشتغال هم نیست. ما توانستیم تورم شدیدی که در پایان پارسال شروع شد تا حدی در بهار امسال مهار کنیم و نگذاریم با همان سرعت حرکت کند.

محاسبه دشمنان این بود مردم برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه امسال شرایط ما متفاوت است و امیدواریم در سال آینده، رشد اقتصادی ما منفی نباشد، تصریح کرد: این به معنای ناموفق بودن دشمنان است. با رهبران کشورهای بزرگی که ملاقات می‌کنیم، همه آنها می‌گویند هم آمریکا اشتباه کرده و هم ناموفق بوده است. این حرف‌ها از سوی نزدیکترین دوستان آمریکا است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: محاسبه آنها این بود که این فشارها بعد از پنج، شش ماه موجب اعتراض مردم می‌شود و آنها به خیابان آمده و شورش و ناآرامی می‌شود. بر این اساس، فکر می‌کردند مردم خواستار حضور بیگانگان و دشمنان می‌شود و فرش قرمز برای آنها پهن می‌شود.

روحانی با بیان اینکه اگر آغازگر جنگ بودیم، ممکن است مورد سوال قرار گیریم که چرا آغازگر این جنگ بودید و تعهدات‌تان را زیرپا گذاشتید، خاطرنشان کرد: اولین عاملی که موجب موفقیت ما شده است، حضور شجاعانه، آگاهانه و هوشیاری مردم بوده است. مردم راه خود را تشخیص داده و دوست را از دشمن تشخیص داده‌اند. ملت ما منحرف نشده است.

پتروشیمی ۲۰ درصد درآمد ارزی و ۵۰ درصد ارز نیمایی را تامین می‌کند

وی با اشاره به تحریم‌ها ابراز داشت: عامل و گام دوم، اقدامات سرداران جبهه اقتصادی است، کسانی که بار فشار را به دوش گرفتند. دشمنان فکر کردند اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود. آنها به نفت خام فشار آوردند اما از طرف دیگر، همه صنعتگران و کارآفرینان ما تلاش کردند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه پتروشیمی در خط مقدم است، عنوان کرد: در میان درآمدهای صادراتی غیرنفتی ما، پتروشیمی براساس آمارها در خط جلو و مقدم است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده ۲۰ درصد درآمدهای ارزی ما از سوی پتروشیمی تامین شده و ۵۰ درصد ارز سامانه نیما را تامین می‌کند.

روحانی ادامه داد: وقتی صنعتی در خط مقدم است و بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه ما حمایت است، چه مردم، چه دستگاه‌های اجرایی، چه مجلس و... همه باید از کسانی که به صحنه آمده و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کرده‌اند، حمایت کنند.

تولید محصولات پتروشیمی در پایان دولت ۱۰۰ میلیون تن می‌شود

وی با تاکید بر اینکه جهش لایق حرکت این صنعت است، یادآور شد: وقتی از جهش در صنعتی سخن می‌گوییم، یعنی از حرکت عادی سریع‌تر حرکت می‌کند. راه نمی‌رود بلکه شتابان و با جهش حرکت می‌کند. در جهش دوم آمار و ارقامی که امروز ارائه شد، بر این اساس است که تا پایان این جهش محصولات پتروشیمی ما ۱۰۰ میلیون تن می‌شود یعنی دو برابر آغاز دولت یازدهم می‌شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم تولید محصولات پتروشیمی ما ۵۵ میلیون تن بود اما در پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ میلیون تن می‌شود.

روحانی گفت: کار دیگری که انجام شده آمادهسازی برای جهش سوم است؛ موقعی است که صنعت را آماده میکنید این یک بحث است و بحث دیگر این است علاوه بر اداره و آماده ساخت صنعت، آن را توسعه هم می‌دهید. ریل‌های لازم را برای جهش سوم بگذارید در این نمایشگاه با آمارو ارقامی که ارائه شد، معلوم شد مسیر توسعه جهش سوم آغاز شده نه اینکه الان این حرکت صفر است حرکت بعضی‌ها ۵ و بعضی ۲۰درصد است حرکت شروع شده است؛ تکمیل این حرکت بعد از ۱۴۰۲ است و صنعت پتروشیمی به این ترتیب جلو می‌رود و از ۱۰۰ میلون تن تولید به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد.

درآمد پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد

وی اظهارداشت: از لحاظ درآمد هم الان مثلا ۱۷ میلیارد دلار کمتر یا بیشتر است این میزان با جهش دوم ما در ۱۴۰۰ به درآمد ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و در گام و جهش بعدی یعنی بعد از ۱۴۰۰ گام سوم به ثمر می‌نشیند و درآمد به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه اینها به این معنا است که دراین مسیر آن هم در شرایط تحریم، موفق بودیم، اظهار داشت: وقتی شرایط عادی و معمولی است و وقتی هم در شرایط فشار و مشکلات هستیم و می‌خواهیم سرمایه جذب کنیم، جنس صادر کنیم و پول حاصل از صادر کردن جنس را برگردانیم با مشکل مواجه می‌شویم که این شرایط بسیار سخت است. این یکی از افتخارات صنعت پتروشیمی ما است و این که در منطقه در تولید در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم به تولیدگر اول در منطقه تبدل می‌شویم و این افتخار بزرگی است که شامل حال صنعت پتروشیمی است.

بخش عمده ارز صادراتی پتروشیمی باید به سامانه نیما بیاید

روحانی با قدردانی از همه مدیران، مهندسان، کارآفرینان، بخش‌های مختلف از غرب تا جنوب کشور و همه جا که این صنعت فعال است، تصریح کرد: در این شرایط، این کار خدمت بزرگی است و ۲۰ درصد واردات ما به صنعت پتروشیمی منتهی می‌شود و بازار نیمایی ما ۵۰ درصد و یا بیشتر به این صنعت متکی است. پتروشیمی صنعتی است که در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و شرایط ما شرایطی است که باید بخش عمده ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما بیاید و هم بخشی که مورد نیاز جدی این صنعت است در اختیار خودش قرار بگیرد.

وی با تاکید براینکه نمی‌خواهیم برای امروز کار کنیم بلکه برای فردا و پس فردا هم می خواهیم کار کنیم، اضافه کرد: فقط دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم؛ همزمان باید کاشته شود تا آیندگان از این محصول استفاده کنند.برای این کار و حرکتی که دارد انجام می‌گیرد، بین دولت، بانک مرکزی، ارگان ها و دستگاه های دیگر هماهنگی نیاز است.

حضور زنگنه اطمینان بخش بوده است

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهندس زنگنه را برای ساماندهی موضوع پتروشیمی و هماهنگ کردن آن گذاشتیم. همه اختیارات را به ایشان دادیم. وی کار بزرگی انجام داد، البته این کارها به دست شما انجام گرفته اما حضور ایشان برای شما اطمینان بخش بوده است.

وی ادامه داد: ایشان هر موقع در دولت صحبت کرد گفت پشتوانه دولت برای صنعت پتروشیمی مهم است و مردم هم وقتی آمار و ارقام را بشنوند و ببینند که آن جبهه‌ای که دربرابر بدخواهان و دشمنان در این یک سال و چندماه ایستادگی کردهاند، صنعت و مدیران، کارگران و مهندسان ایتن صنعت هستند، خوشحال می‌شوند و اینها خبرهای خوش و خوب برای ملت است. وقتی مردم قهرمانی، ایستادگی و مقاومت را می‌بینند، پیشرفت و بعد از آن خودکفایی را می‌بینند.

روحانی با یادآوری اینکه برخی کاتالیست‌ها را از خارج وارد می‌کردیم، گفت: الان بخش اعظمی از کاتالیست‌ها توسط کارآفرینان خودمان تولید می شود و به سمت خوداتکایی حرکت می‌کنیم. این که صنعت همه خوراک خود را خود تولید و تامین می‌کند کار بزرگی است و صنعت پتروشیمی صنعت بزرگی است که هم نیازهای داخلی و نیازهای بیرونی را تامین می‌کند.

رییس دولت دوازدهم در ادامه گفت: وقتی می گوییم در نفت و گاز دنبال خام فروشی نباشیم، یکی از راه‌ها توسعه این صنعت است. من به آقای زنگنه گفتم که آیا این شوقی که در پتروشیمی است در ساخت پالایشگاه هم این شوق هست که او گفت در آن حد نیست به دلیل این که امتیاز و سود اینجا از پالایشگاه بیشتر است.

وی افزود: این که اعلام شد در جهت و گام دوم و سوم به جایی می‌رسیم که خوراکی که به صنعت پتروشیمی داده می‌شود و این صنعت با آن اداره می شود،‌ تقریبا حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز است خیلی مساله مهمی است که این نشان می‌دهد که ما داریم از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت صنعتی که انرژی ما را با ارزش افزوده به یک محصول جدید تبدیل می کند میرویم.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که باید به آن تکیه شود اقدامات پایین دستی است چرا که پتروشیمی خودش در بعضی جاها زنجیره است یعنی یک بخشی از پتروشیمی خوراک یک بخش دیگر را تامین می‌کند بنابراین در بسیاری از موارد امروز این صنعت پایین دستی اش است که اگر به آن توجه شود هم اشتغال و هم ارزش افزوده را بالا می‌برد.

رییس دولت دوازدهم گفت: در این راستا ما باید سرمایه گذاری را در دو بخش خود پتروشیمی با همین روندی که جلو می رود و یکی هم در صنایع پایین دستی پتروشیمی که می‌تواند محصولات مختلف را برای ما تولید کند قدردانی کنیم.

وی یادآور شد: آقای زنگنه در جلسه گفتند که ما باید در زمینه خوراک مایع هم قدم‌هایی را برداریم و برای تنوع محصولات مختلف نیاز داریم که صنعت پتروشیمی با خوراک مایع حرکت خود را ادامه دهد البته ممکن از نظر سود و درآمد فرق کند. به هر حال اینها را می‌توانیم برای آن مشوق بگذاریم یعنی دولت می‌تواند به راحتی مشوق بگذارد بنابراین باید این تنوع را به عنوان یک قدم در اینجا انجام دهیم.

زمستان امسال در زمینه گاز به پتروشیمی‌ها فشار نیاوردیم

روحانی در ادامه گفت: آقای زنگنه خبر خوشحال کننده ای دادند و آن این که زمستان امسال دست ما برای گاز باز بود که به پتروشیمی‌ها در این زمینه فشار نیاوردیم که این خبر بسیار خوبی است که در سال‌های آینده هم همینطور خواهد بود و ما دیگر می توانیم هم گاز مصرفی کشور و هم خوراک پتروشیمی‌ها را تامین کنیم.

وی در ادامه به صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این جلسه بحث شد که تعرفه ترجیحی می‌تواند در این زمینه کمک کند بنابراین ما باید این کاررا با کشورهای مختلف چه با اروسیا و چه با کشورهای همسایه و چه با کشورهایی که همین اواخر برای تعرفه ترجیحی صحبت کردیم، انجام دهیم.

رییس جمهوری افزود: این قدم مهمی است که باید صنعت ، وزارت بازرگانی و کمیسیون‌های مشترک و کل دولت در این زمینه تحرک بیشتری نشان دهند که با تعرفه ترجیحی می‌توانیم زمینه را برای صادرات آسان و پرسودتر آماده کنیم.

روحانی گفت: مساله بعدی ، مساله گمرکات است که باید در هیات دولت به آن رسیدگی شود. از آقای زنگنه می‌خواهم در هیات دولت مشکلات را در این زمینه مطرح کند تا بتوانیم آن را رفع کنیم. وقتی صنعتی این همه به کشور خدمت می‌کند و بار سنگین اقتصاد ملی را بردوش می گیرد، اگر مشکلی در گمرکات دارد باید بتوانیم ‌آن را حل کنیم.

البته در بحث مالیات ارزش افزوده هم مشکلاتی مطرح شد که باید آن را هم دنبال کنیم که البته هردو اینها به وزارت اقتصاد و دارایی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات صنعت پتروشیمی در دریافت وام ریالی و ارزی گفت: در زمینه وام ارزی باید با صندوق و بانک مرکزی صحبت کنیم که چگونه می توانیم مشکل را کاهش دهیم یا حل کنیم. رقمی که در این جلسه گفته شد رقم بالایی بود بنابراین اگر برای یک صنعت بخواهیم سرمایه گذاری کنیم و بنا باشد این همه هزینه مصرف شود دیگر نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم چرا که مشکلات دیگر هم داریم.

رییس جمهوری در ادامه درخصوص وام ریالی صنعت هم گفت: از آقای همتی می خواهیم که با بانک‌ها صحبت کنند چرا که این صنعت، صنعتی است که جای اعتماد و اطمینان است و بانک‌ها نباید دغدغه ای برای برگشت پول خود داشته باشند. بنابراین باید بخش بیشتری را به این کار اختصاص دهیم برای این که این صنعت حرکت بهتری را داشته باشد.

روحانی گفت: این حرکت پرشوری که امروز انجام می گیرد به غیر از بحث صنعت یک افتخارات ملی برای ما به جا می گذارد. یعنی این که ما در این شرایط به این صورت با این روحیه کار می کنیم این روحیه و اعتماد ملی برای ما بسیار ارزشمند است. این امید به آینده برای ما مهم است.

وی افزود: صدا و سیما و روزنامه‌ها و همه رسانه ها باید برای جهت دوم و سوم تبلیغ کنند، البته نه این که ما در یک صنعتی پیش می رویم چرا که این تبلیغ امیدواری برای جامعه و نسل جوان ایجاد می کند. اگر صنایع پایین دستی گسترش پیدا کند محیط کار بسیار بزرگی است. شرکت های دانش بنیان ما باید در این زمینه سرمایه گذاری و کار کنند.

رییس جمهوری اظهارداشت: اخیرا با مهندس زنگنه به یزد رفتیم و کارخانه توربو کمپرسور را آنجا مشاهده کردیم که اقدام بسیار قابل قبولی بود. آنجا به مهندس زنگنه گفتم این کارخانه می‌تواند نیاز کشور را به طور کامل تامین کند و ایشان هم تایید کردند. زمانی که مهندس زنگنه موضوعی را تایید کنند، یعنی این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.

روحانی خاطرنشان کرد: همه مواردی که امروز صحبت شد، فقط در وادی نفت و گاز و پتروشیمی است. خودکفایی در این وادی بسیار خوب است، اما ما آرزومند خودکفایی در همه زمینه‌ها هستیم و نسل جوان و شرکت های دانش بنیان را باید به این مسئله دعوت کرد.

رئیس جمهوری ضمن ابراز رضایت از حضور در نمایشگاه، افزود: این که امروز دیده می شود بین دوستان هماهنگی وجود دارد، همچنین بین دولت، پتروشیمی ها و هلدینگ ها هم هماهنگی وجود دارد، بسیار مایه خوشحالی است. از سوی دیگر مشاهده امید شما به آینده نیز مایه خوشحالی است.

وی گفت: همین که امروز شما از دولت درخواست وام دارید، خود نشان از امید شما به آینده است و تلاش شما برای تحرک بیشتر، که بسیار خوشخال کنننده است. همین جا هم از دکتر همتی که حضور دارند، تقاضا می کنم تا در مورد وام، تعرفه‌های ترجیحی و سایر حمایت‌هایی که دوستان انتظار دارند، نهایت همکاری را به خرج دهند و امیدوارم اقدامات خوبی انجام شود.


تعداد بازدید : 358

ارسال نظر

ارسال