لایحه حمایت از حقوق کودکان در راه بهارستان

  • پنجشنبه 10 خرداد 1397 ساعت 11:22

اخبار => سایر رسانه ها

ماجرای تعرض به جمعی از دانش‌آموزانِ مدرسه‌ای درغرب تهران و انعکاس آن در رسانه‌ها، بار دیگر لایحه خاک خورده حمایت از حقوق کودکان را بر سر زبان‌ها انداخت.
لایحه حمایت از حقوق کودکان در راه بهارستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، لایحه‌ای که درصورت تصویب قرار است، از آزار و اذیت جنسی و صدها آسیب دیگری که کودکان را تهدید می‌کند، جلوگیری کند اما همچنان، نزدیک به یک دهه است، درانتطار رأی نمایندگانِ مجلس به سر می‌برد. حالا، سؤالی که با وجود کودک آزاری‌های چند ماهه اخیر، مطرح می‌شود، این است که چرا نسبت به تصویب این لایحه اقدام نمی‌شود؟ موضوعی که «فاطمه ذوالقدر»، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس هم به آن اشاره می‌کند و می گوید: به علت کودک آزاری‌های چند ماهه گذشته، برای تسریع تصویب لایحه شروع به جمع‌آوری امضا در مجلس کردیم که حدود

50 نماینده آن را امضا کردند. به همین علت، در حال حاضر لایحه به حالت فوریت درآمده و انتظار می‌رود تا 3 هفته دیگر به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در زمینه ماجرای تعرض به گروهی از دانش‌آموزان در مدرسه‌ای درغرب تهران، نیز می‌گوید: جای تأسف دارد که چنین اتفاقی در مدرسه غیرانتفاعی ایجاد شده که این موضوع نشان می‌دهد، کنترل‌های خانواده‌ها و مسئولان باید افزایش پیدا کند، چراکه کودکان و نوجوانان در معرض آسیب‌های جدی هستند.ذوالقدر ادامه می‌دهد: متأسفانه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها دچار آسیب‌های مختلفی مانند  پرخاشگری و افسردگی شدند که به همین خاطر، ما مجدداً پیگیر تسریع لایحه حمایت از کودکان شدیم تا لایحه سریع‌تر به تصویب برسد.

3 درصد از تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است

«رضا جعفری»، رئیس اورژانس اجتماعی کشور، با اشاره به اینکه بر اساس آمار، در سال گذشته حدود یک میلیون و 200هزار تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که حدود 3درصد از آنها مربوط به کودک‌آزاری است، می‌گوید: سازمان بهزیستی، به‌عنوان یکی از متولیان حوزه کودک، از گذشته پیگیر تدوین و تصویب این لایحه بوده است. به طوری که در این چند سال به طور مداوم نظرات خود را نسبت به مفاد آن به‌عنوان یکی از مدافعان حقوق کودکان ارائه کرده‌ است.رئیس اورژانس اجتماعی کشور، تصویب لایحه حمایت از کودکان در مجلس را یکی از عوامل مؤثر درکاهش آسیب‌های حوزه کودکان می‌داند و می‌گوید: آسیب‌هایی که امروزه کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، نشان می‌دهد باید سریع‌تر نسبت به تصویب این قانون اقدام شود.جعفری می‌افزاید: یکی از نکاتی که در این لایحه به آن تأکید شده، نحوه ورود اورژانس اجتماعی به موضوع کودک آزاری و داخل خانواده بود. وی با اشاره به اینکه گاهی خانواده‌ها و کودکان از ترس آبروی خود ممکن است، کودک آزاری فرزندان‌شان را پنهان کنند، می‌گوید: دراین شرایط، ضروری است تا آموزش‌های لازم مراقبتی به کودکان داده شود، تا آنها نسبت به خطرات و آسیب‌های موجود آمادگی وآگاهی کافی داشته باشند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه هر شهروندی متوجه شود آسیبی کودکی را تهدید می‌کند، موظف است این موارد را به نهادهای قضایی گزارش دهد، می‌گوید:  بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان، در صورتی که مردم از گزارش این دست اتفاقات امتناع کنند برایشان تا شش ماه حبس پیش‌بینی شده است.وی ادامه می‌دهد: براساس نتایج مطالعات خارجی، احتمال بروز کودک آزاری در خانواده‌های فقیر به نسبت خانواده‌های متوسط سه برابر بیشتر و نسبت به خانواده‌های غنی و پردرآمد حدود ۲۰ برابر است، اما در ایران فعلاً آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

اگر 30درصد از مفاد لایحه اجرا شود، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود

یکی ازمسائلی که در لایحه حمایت از حقوق کودکان به آن تأکید شده، آسیب‌هایی است که در مدرسه‌ها، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. موضوعی که «سید حسن موسوی چلک»، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: مدرسه، یکی ازمحیط‌هایی است که در لایحه حمایت از حقوق کودکان نسبت به آن برنامه‌ریزی شده است. به‌ طوری که حتی وظایف و تکالیفی نیز برای مدرسه درصورت بروز آزارهای جنسی داخل و خارج از مدرسه در این لایحه پیش‌بینی شده است. به همین علت، اگر لایحه به قانون تبدیل شود می‌تواند جنبه آموزشی داشته باشد و از بسیاری از آسیب‌های حوزه کودکان جلوگیری کند.رئیس انجمن مددکاری کشور با اشاره به اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان به تنهایی نمی‌تواند باعث پیشگیری از جرایم مربوط به حوزه کودکان شود، می‌گوید: برخی از مفاد این لایحه، می‌تواند به علت ایجاد حساسیت در جامعه باعث کاهش کودک‌آزاری در کشور شود و از روند افزایش جرم در این حوزه تا حدودی جلوگیری کند.وی ادامه می‌دهد: در صورت اجرایی شدن

30 درصد از این لایحه، می‌توان با قطعیت گفت، ایران جز و  یکی از کشورهای پیشرو در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان خواهد بود. البته، موضوع آموزش به کودکان در زمینه حریم خصوصی و اینکه چه افرادی و در چه زمان‌هایی می‌توانند به این حریم وارد شوند نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

لزوم ارائه مراقبت‌های بهداشت جنسی به خانواده ها

«پروانه سلحشوری»، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت لایحه وجود مفاد حمایتی برای کودکان است، می‌گوید: حتی در لایحه اشاره شده که هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان زیر 18 سال و نادیده‌ گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان جرم محسوب شده و برای آن جزای نقدی و حبس در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مفاد قانونی مجازات علیه کودک آزار‌ها می‌تواند از افزایش این معضل جلوگیری کند، می‌افزاید: به طور کلی مجازات نقش بازدارنده برای جرایم ایفا می‌کند اما نمی‌توان به طور قطعی گفت، قوانین می‌توانند از جرایم پیشگیری کنند.


تعداد بازدید : 133

ارسال نظر

ارسال