با آدرس‌های غلط می‌خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند!

  • شنبه 30 آذر 1398 ساعت 17:23

اخبار => سایر رسانه ها

یک کارشناس اقتصادی، منابع درآمدی جایگزین برای درآمدزایی دولت را اخذ مالیات از گروهای ثروتمند جامعه، ماشین‌ها و خانه‌های لوکس عنوان کرد و گفت: هیچ اصلاحی در حوزه مالیاتی در لایحه بودجه ۹۹ دیده نمی‌شود و طنز تلخ ماجرا اینجاست که می‌گویند" پایه‌های مالیاتی قانون می‌خواهند و با آدرس‌های غلط می‌خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند".
با آدرس‌های غلط می‌خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند!

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، هادی سبحانیان مشکل اقتصاد کشور را در تضاد و تمارض منافع و قدرت دانست که در نتیجه این‌ امر، گروه‌های ثروتمند نمی‌گذارند پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی ارائه و عملیاتی شوند.

او که در برنامه پایش حاضر شده بود، با اشاره به لایحه بودجه ۹۹، اظهار کرد: قرار بر این بود که لایحه بودجه ۹۹ با اصلاحات ساختاری ارائه شود؛ درحالیکه اکنون عملا فرصت‌ها از دست می‌روند و لایحه‌ای تقدیم مجلس شده که در آن اصلاحات اساسی و ساختاری وجود ندارد و قطار لایحه بودجه در حال حرکت در همان ریل سابق است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این زمینه راهکارهای زیادی وجود دارد. مطالبه رسانه‌ها، کارشناسان، فعالان و نخبگان باید این باشد که این راهکارها عملیاتی شوند. یکی از موضوعاتی که رسانه‌ها در آن می‌توانند کمک کنند موضوع شفافیت در شرکت‌های دولتی است که امسال برای اولین بار دولت در حوزه بودجه شرکت‌های دولتی با اصلاحاتی که در آیین‌نامه اتفاق افتاد دولت یک ماه زودتر اطلاعات این حوزه را منتشر کرد که به نسبت اطلاعات خوبی در آن وجود دارد و البته کامل نیست بلکه باید بهتر شود.

اقدام اساسی برای جلوگیری از فرار مالیاتی نشده است

سبحانیان افزود: یکی از محورهایی که بر آن خیلی تاکید شده، این است که از درآمدهای نفتی به سمت منابع درآمدی پایدار و باثبات حرکت کنیم و مهم‌ترین این منابع درآمدی، مالیات است.
متاسفانه اقدام اساسی که منجر به گسترش پایه‌های مالیاتی و مانع فرارهای مالیاتی شود، انجام نشده است.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات به دلیل تعارض منافع و فشارهای گروه‌های ثروتمند و قدرتمند، اجازه انجام خیلی از کارها داده نمی‌شود. خیلی از پایه‌های مالیاتی در دنیا تجربه شده و ابداع کارشناسان جمهوری اسلامی نیست که موضوع مالیات مستقیم بر جامعه ثروتمندان هم شامل این پایه‌های مالیاتی می‌شود.

سبحانیان افزود: در آمریکا دو دهک بالای درآمدی، معادل ۷۰ درصد مالیات می‌دهند؛ درحالیکه در کشور ما ثروتمندان مالیات نمی‌دهند. یک پرستار، پزشک یا معلم که درآمد دارند باید مالیات پرداخت کنند اما هنرمندی که از کنسرت خود درآمدهای آنچنانی کسب می‌کند یا فردی که به صورت میلیاردی سپرده بانکی دارد نباید مالیات بدهد.

وی ادامه داد: ما وقتی این حرف را می‌زنیم، می‌گویند که آدرس غلط می‌دهیم و می‌گویند که هنرمندان انتشاراتی هستند که وضعیت مالی خوبی ندارند. مگر کارمندان وضع مالی بدی ندارند. باید در این زمینه حد و سطحی برای این موضوع تعیین شود و اگر کسی درآمدش پایین‌تر از حد آستانه بود نباید مالیات بدهد و اتفاقا دولت باید آن‌ها را حمایت کند. این موضوع به این معنی نیست که اگر هنرمندی درآمد ندارد یا درآمدش پایین است از آن مالیات بگیریم بلکه هیچ فرقی بین معلم، هنرمند، پرستار و سایر مشاغل وجود ندارد.

رشد و عدالت اجتماعی در گرو اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس

سبحانیان خاطرنشان کرد: پایه‌های مالیاتی مختلفی همچون مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس داریم که در دنیا تجربه شده‌اند و از این محل رشد و عدالت اجتماعی محقق شده است. متاسفانه با وجود اینکه برخی از این اصلاحات در لایحه بودجه ۹۹ بود ولی آنچه از سوی دولت منتشر شد، هیچ گونه اصلاحی در حوزه مالیاتی شاهد آن نیستیم و طنز تلخ ماجرا اینجاست که آقایان بیان می‌کنند این پایه‌های مالیاتی قانون می‌خواهند و با آدرس‌های غلط می‌خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

وی در پایان اظهار کرد: کشور تحت فشار اقتصادی است اما برای اینکه از این شرایط بیرون بیایم، راهکار داریم. مقداری همت می‌خواهد و مسئولان چه در مجلس و چه در دولت، باید راهکارهایی که کارشناسان ارائه می‌دهند را پیگیری و عملیاتی کنند.

انتهای پیام


تعداد بازدید : 289

ارسال نظر

ارسال