کاهش وزن اسکلت ساختمان با استفاده از هوش مصنوعی

  • دوشنبه 24 دی 1397 ساعت 6:10

اخبار => سایر رسانه ها

کاهش وزن اسکلت ساختمان با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

مجموعه بنیانو از دانشگاه علم و صنعت ایران، موفق به تولید اولین نرم افزار تحت وب بهینه سازی سازه ها با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش ابری شد.
این نرم افزار چند رشته ای که حاصل تجمیع تخصص های مرتبط با مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی کامپیوتر است، تاکنون توانسته سازه های ساختمانی و غیر ساختمانی را حدود 10 تا 20 درصد سبک کند. این صرفه جویی مثلا در یک زیر بنای 2000متری اسکلت فلزی می تواند بیش از 250 میلیون تومان آورده برای کارفرما داشته باشد. سازه بهینه شده، آیین نامه های داخلی و بین المللی حوزه طراحی سازه را ارضا نموده و همچنین سطح ایمنی آن تضمین شده است.
استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سازه در بسیاری از محافل علمی داخل و خارج از کشور، مطرح بوده است. تکنولوژی تولید نرم افزار اجرایی با استفاده از این روش، در اختیار شرکت های محدودی در ایالات متحده است و آنها موفق شده اند در طراحی سازه های مطرحی در سطح جهان همچون برج خلیفه در دبی، از این تکنولوژی برای طراحی بهره ببرند ولی نیاز پردازشی در این روش ها بسیار بالاست و مجموعه بنیانو، برای اولین بار در جهان توانسته این نیاز را با استفاده از پردازش موازی و پردازش ابری حل کند.
فعالیت های علمی برای تهیه این بسته نرم افزاری از سال 1391 شروع شد و تیم منسجم این کار، در نیمه دوم سال 1396 تشکیل شد. این تیم در ابتدای سال 1397 در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت پذیرش گرفت و اندکی بعد موفق به جذب سرمایه گذار شد و اکنون با یک تیم 12نفره متشکل از متخصصین سازه، زلزله، معمار،نرم افزار و... از برترین دانشگاه های کشور، با نام تجاری بنیانو (www.bonyano.com) در حال تعامل با بازار داخلی و خارجی صنعت ساختمان است.
با توجه به آماده بودن زیر ساخت ها و محیط کاربری این نرم افزار، در حال حاضر در بازار داخل کشور مورد اقبال کارفرمایان ساختمانی قرار گرفته است و از ابتدای سال 98 فعالیت رسمی این نرم افزار در حوزه بین الملل شروع خواهد شد و می تواند به عنوان یکی از معدود صادرکنندگان خدمات نرم افزاری- مهندسی، موجب ورود ارز به کشور گردد.


تعداد بازدید : 268

ارسال نظر

ارسال