سه‌جداره کردن پنجره- آیا گزینة مناسبی است!؟!

  • سه شنبه 29 دی 1394

اخبار => اخبار

همانطور ‌که می‌دانیم دوجداره‌کردن پنجره باعث بهبود قابل‌توجه پنجره نسبت به پنجرة تک‌جداره می‌گردد ولی ارتقاء پنجره از تک‌جداره به دوجداره به زمانی طولانی جهت مشخص‌شدن تأثیر در راندمان انرژی نیاز دارد. لذا این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا تبدیل شیشة دوجداره به سه‌جداره تغییر شگرفی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟
سه‌جداره کردن پنجره- آیا گزینة مناسبی است!؟!

شیشة سه‌جداره

پنجرة سه‌جداره در‌واقع شیشه‌ای با سه لایه به‌جای 1 یا 2 لایة شیشه‌ای است. گفته می‌شود که با افزودن یک لایه شیشه، راندمان پنجره افزایش یافته و میزان سر و صدای ورودی کاهش یابد. همانطور ‌که می‌دانیم دوجداره‌کردن پنجره باعث بهبود قابل‌توجه پنجره نسبت به پنجرة تک‌جداره می‌گردد ولی ارتقاء پنجره از تک‌جداره به دوجداره به زمانی طولانی جهت مشخص‌شدن تأثیر در راندمان انرژی نیاز دارد. لذا این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا تبدیل شیشة دوجداره به سه‌جداره تغییر شگرفی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

دو‌جداره مدرن:

همانطور‌که می‌دانید، راندمان انرژی پنجره با فاکتور U"" اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این فاکتور کمتر باشد، عملکرد پنجره بهتر خواهد بود.

به‌طور متوسط پنجره تک‌جداره دارای فاکتور U معادل 5، پنجره دو‌جداره قدیمی فاکتور U  معادل 3 و پنجرة جدید دو‌جداره دارای فاکتور U معادل 6/1 است که عمدتاً کاهش فاکتور U به پیشرفت روش‌های دو‌جداره‌کردن پنجره‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی باز می‌گردد. ارتقاء پنجره‌ها با بهینه‌سازی حفره‌های پنجره، استفاده از پوشش‌هایی با قابلیت انتشار پایین، استفاده از گاز خنثی جهت پرکردن فاصلة دو شیشه و استفاده از اسپیسرهای آلومینیومی یا Cold bridge، صورت گرفته است.

تمامی موارد ذکر‌شده ارزش U پنجره‌های جدید را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند، لذا این سؤال مطرح می‌گردد که در‌صورت بهبود پنجره‌های دو‌جداره، آیا دیگر سه‌جداره‌کردن پنجره‌ها لزومی دارد؟ در پاسخ، به این سؤال باید گفت که دیوارها دارای ارزش U معادل 3/0 می‌باشند، لذا مشخص است که پنجره‌ها برای آنکه نقطة ضعف راندمان انرژی ساختمان محسوب نشوند، راه طولانی را باید طی کنند.

آیا نصب شیشه سه‌جداره بازگشت هزینه دارد؟

در اسکاندیناوی، شیشة سه‌جداره تقریباً استاندارد است به‌طور‌ی‌که یک شیشة سه‌جداره مدرن، ارزش U پنجره را به 8/0 کاهش می‌دهد. ساختمان‌های جدید با پنجره‌های سه‌جداره ساخته می‌شوند اما بازگشت هزینة پنجره سه‌جداره درمقایسه با دوجداره رده بالا، تقریباً یکی است.

همانطور‌که گفته شد،  از‌نظر راندمان کار، پنجره دو‌جداره به‌تنهایی بازگشت هزینه به‌همراه ندارد و پنجرة سه‌جداره نیز از این مسأله مستثنی نیست. اما تغییر پنجره از تک‌جداره به سه‌جداره، از جهت بازگشت راندمان انرژی بسیار شبیه بازگشت هزینه در جایگزین‌سازی از تک‌جداره به دو‌جداره است.

آیا می‌توان پنجرة دو‌جداره را مجدداً درزبندی کرد؟

هزینة سه‌جداره کردن پنجره اندکی بیشتر از دو‌جداره است، در‌حالی‌که در کاهش ارزش U تأثیر زیادی ندارد. اگر شما در‌حال تعویض پنجره‌های خود هستید و یا قصد دارید خانه‌ای جدید بسازید، استفاده از پنجرة سه‌جداره ایدة بدی نیست، اما اگر از قبل پنجرة دو‌جداره دارید، ممکن است سه‌جداره کردن پنجره چندان مناسب نباشد.

به‌منظور کاهش ارزش U چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد؟

اگر از شیشة سه‌جداره استفاده می‌‌کنید، نیاز به قابی (فریم) کاملاً‌ درزبندی‌شده خواهید داشت چراکه این نقاط، نقاط اصلی تلفات حرارتی پنجره‌اند. نصب پرده‌های ضخیم و بسته نگه‌داشتن این پرده‌ها به هنگام شب، به کاهش هزینه‌های شما کمک خواهد کرد.

دلایل دیگر برای نصب شیشة سه‌جداره

شیشه سه‌جداره به‌تنهایی مقرون‌به‌صرفه نیست، اما نکاتی وجود دارد که براساس آن‌ها می‌توان به ضرورت استفاده از پنجرة سه‌جداره پی برد:

  • شیشة سه‌جداره کاهش قابل‌توجه آلودگی صوتی را به‌همراه دارد لذا برای افرادی که در نقاط پر سر و صدا زندگی می‌کنند ایده‌آل است.
  • با دو‌جداره‌کردن شیشه‌ها می‌توان نقاط سرمایش در خانه به‌وجود آورد که علت آن بالاتر‌بودن ارزش U پنجره‌ها نسبت به دیوار‌ها و درب‌هاست. این مشکل به‌وسیلة عایق‌بندی مدرن تشدید می‌شود چراکه عایق‌بندی بهتر و ضخیم‌تر دیوارها بدان معناست که پنجره‌ها درمقایسه با سایر نقاط خانه سردتر خواهند شد. پنجرة سه‌جداره بهترین گزینه و راه‌حل برای این مشکل است، چرا که اختلاف ارزش U بین پنجره‌ها و سایر نقاط ساختمان را کاهش می‌دهد.

سؤال پایانی: شیشة دوجداره یا سه‌جداره؟!

مناظرة میان سه‌جداره و دو‌جداره همواره ادامه دارد، لذا نمی‌توان پیشنهاد درستی دربارة استفاده از هرکدام در ساختمان داد اما چند نکتة اساسی وجود دارد:

  • اگر شما تاکنون از شیشه دو‌جداره استفاده می‌کردید، به خود زحمت تعویض شیشه و تغییر آن‌را به سه‌جداره ندهید!
  • سه‌جداره‌کردن پنجره، بازگشت هزینة آن‌را دربر ندارد اما دو‌جداره‌کردن پنجره نیز، چنین شرایطی ندارد (یعنی هزینة صرفه‌جویی‌شده در انرژی،‌ هزینة نصب و جایگزینی را پوشش دهد).
  • شیشه سه‌جداره معمولاً گران‌تر است.
  • اگر شما می‌خواهید از سرمای خانه‌ای که به‌هیچ عنوان گرم نمی‌شود، خلاص شوید و یا با سر و صدای زیاد بیرون روبه‌رو هستید، سه‌جداره‌کردن پنجره گزینة مناسبی خواهد بود.


تعداد بازدید : 1122

ارسال نظر

ارسال