عملیاتی کردن سیستم پنجره واحد در مناطق آزاد

  • یکشنبه 14 مهر 1398 ساعت 0:51

اخبار => سایر رسانه ها

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ایجاد شفافیت در عملکرد و عملیاتی کردن سیستم پنجره واحد در مناطق آزاد، موجب اعتماد بیشتر مردم و سرمایه‌گذاران می‌شود.
عملیاتی کردن سیستم پنجره واحد در مناطق آزاد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، مرتضی بانک در جمع مدیران توسعه تجارت سازمان های مناطق آزاد با اشاره به اینکه برای رسیدن به شفافیت لازم است روی موضوعات مرتبط با آن اقدام موثر انجام داد گفت: حرکت به سمت ایجاد یک پنجره واحد که کلیه فعالیت های مرتبط با مناطق آزاد در آن پیاده سازی شده نشان می دهد مجموعه مناطق آزاد برای شفافیت تلاش می کنند تا حرکت های نوین آغاز شده به شکل مناسبی به ثمر برسد.  

وی با قدردانی از دست اندرکاران پیاده سازی سیستم پنجره واحد در مناطق آزاد گفت: اجرای این سیستم در مناطق آزاد و اتصال آن به نهادهای ذیربط همچون گمرک جمهوری اسلامی، علاوه بر اینکه ما را در مقابل فشارهای تبلیغاتی و غیر واقعی درباره قاچاق مصون می کند، موجب ارائه آمار دقیق و مستند از دستاورد این مناطق خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به این نکته نیز اشاره کرد که هم اکنون تعامل خوبی میان مدیریت گمرکات دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد با گمرک جمهوری اسلامی وجود دارد و در عین حال از تضاد قوانین گمرکی و مالیاتی گلایه کرد و گفت: تاکنون پیگیری های فراوانی با مجموعه گمرک داشته ایم و بعضا انتظاراتی وجود دارد که با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و مصوبات دولت متناقض است که باید در تدوین مقررات جدید، به شکلی اقدام  شود تا به اساس قوانین رسمی کشور لطمه ای وارد نشود.

بانک تاکید کرد: این سامانه جامع به صورتی طراحی شده که کمترین عوارض منفی را به جهت تسلط در کار و پاسخگویی برای هر دو مجموعه داشته باشد و ضمن رفع نیازهای موجود  قوانین مناطق آزاد را هم دچار خدشه نکند و با اجرایی شدن کامل آن می توان به مجموعه دولت و شخص رییس جمهور و نهادهای نظارتی پاسخگو بود.  

وی افزود: کاربرد این پنجره واحد به جز هماهنگی بین وظایف دستگاه هایی همچون گمرک و سازمان امور مالیاتی در عمل به قوانین مناطق آزاد، کمک می کند تا ابهامات منتسب به مناطق آزاد مرتفع و شفافیت عملکرد در سطح بالایی در این مناطق پیاده سازی شود.  

مشاور رییس جمهور در این نشست از مدیران مرتبط با حوزه گمرک و تجارت دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد خواست همانگونه که تاکنون کارهای مرتبط با گمرک و شفافیت در ارائه خدمات گمرکی را با جدیت پیش برده اند آن را ادامه دهند.  

بانک گفت: تا تفکر بنگاه داری در مناطق آزاد کاملا پیاده سازی نشود نمی توان رسالت مناطق آزاد را به نحو احسن انجام داد. بنگاه دار کسی است که می تواند مکانیزم های اقتصادی، فنی، مالی، سرمایه ای و تخصصی را به نفع خود متمایل کند و بهترین شرایط را برای فعالیت اقتصادی خود فراهم کند. آنچه در کشور تاکنون مغفول مانده نحوه ارائه اطلاعات صحیح و مناسب و جذب سرمایه گذار است و ما در این چارچوب می توانیم پاسخگوی مناسبی به نیاز های سرمایه گذاران باشیم.

وی تاکید کرد: این سرمایه گذار است که بعد از جمع بندی اطلاعات اخذ شده در همه بخش ها اعم از چگونگی دریافت تسهیلات، در اختیار داشتن زیرساخت ها و هرگونه سرویس دیگر باید تصمیم عملیاتی خود را برای سرمایه گذاری بگیرد، اما بر عکس آن اتفاق می افتد و اما بیشتر شاهدیم در کشور این مدیران هستند که می گویند چه کسی و چگونه سرمایه گذاری کند که این روال در حال اصلاح و تغییر است.  

گفتنی است، نشست مدیران توسعه تجارت سازمان های مناطق آزاد با موضوع «یکپارچه سازی فرآیند های سامانه جامع امور گمرکی مناطق آزاد» روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد.  

در این نشست‌ها ۱۴ فرآیند گمرکی بررسی شد و ضمن یکسان سازی تعاریف و فرآیندها، تعدادی از فرآیندهای زائد که باعث طولانی شدن فرآیندها و صرف وقت و هزینه بیشتر از فعالان اقتصادی می شد، حذف شد.

همچنین مدیران توسعه تجارت سازمان مناطق آزاد در این نشست نسبت به توسعه خدمات پرداخت و دریافت الکترونیک وجوه در گمرکات مستقر در مناطق آزاد در راستای شفافیت هر چه بیشتر عملکرد مناطق آزاد تصمیم گیری کردند.


تعداد بازدید : 294

ارسال نظر

ارسال