کندوکاو در بازار مسکن اصفهان/ قیمت ها ثابت مانده است

  • سه شنبه 23 شهریور 1395 ساعت 22:14

اخبار => اخبار

اصفهان- ایرنا- بازار مسکن پس از رکودی چند ساله، امسال روزهایی امیدبخش را تجربه می کند، هرچند به گفته فعالان حوزه مسکن، این بخش تا رسیدن به رونق هنوز فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، با توجه به افزایش جمعیت و روند رو به رشد شهرنشینی، مسکن در سطوح ملی واستانی همچنان یکی از مهمترین دغدغه های اقتصادی و اجتماعی است.
بازار مسکن در کلانشهرهایی مانند اصفهان بدلیل تقاضا و عرضه بالا از اهمیت ویژه ای برخوردارست هرچند این بازار نیز در چند سال اخیر به دلایل مختلفی مانند رکود اقتصادی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کاهش قدرت خرید مردم متلاطم بوده است .
در این شرایط با اقدام ها و برنامه های صورت گرفته در دولت یازدهم از جمله افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از سال جاری شاهد روند رو به رشدی در خرید مسکن بویژه در کلانشهرها از جمله تهران و اصفهان در مقایسه با سال گذشته بوده ایم.
به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته اما در سطح کلان کشوری با کاهش مواجه بوده است.
البته حسام عقبایی، امیدوار است با توجه به اثرگذاری شهر تهران بر روی کل کشور، تعداد معاملات کل در ماه های آینده افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه از سال 92 رکود سنگینی در بخش مسکن داریم، گفت: در سه سال گذشته شاهد افزایش قیمت توسط مالکان بودیم اما در خرداد امسال بازار پس زد و مالکان به نرخ های قبلی برگشتند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، اظهار کرد: رشد معاملات در تهران زیر 20 درصد است و شهرهای بزرگ مانند اصفهان، تبریز و شیراز از رشد معاملات بازار مسکن تهران تأسی می گیرند از این رو پیش بینی می کنیم این شهرها در یک فرصت زمانی شش ماهه از مسکن پاییتخت تاثیرپذیری داشته باشند.
عقبایی با تاکید بر اینکه هنوز به دوران رونق مسکن نرسیده ایم، تصریح کرد: پیش بینی افزایش قیمت را تا پایان سال نداریم یعنی بازار مسکن ظرفیت افزایش نرخ را ندارد چرا که حجم نقدینگی مردم و قدرت خرید آنها آنقدر نیست که ظرفیت افزایشی (قیمت) داشته باشد.
به گفته وی بازار مسکن هم اکنون در دوران پیش رونق قرار دارد زیرا رشد آمار معاملات نشانگر مرحله اول خروج از رکود است اما هنوز تعداد معاملات به اندازه ای نیست که بگوییم بطور کامل از رکود خارج شده ایم اما پیش بینی افزایش حجم معاملات را داریم.
عقبانی معتقد است که بازگشت به دوران رونق مسکن، بستگی به سیاست های دولت، تزریق نقدینگی و سیاست های پولی و بانکی دارد.
نائب رئیس انجمن انبوه سازان اصفهان در گفتگو با ایرنا در این باره گفت: وضعیت بازار مسکن اصفهان در شش ماه نخست امسال نسبت به پارسال بهتر شده است.
داوودی با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن در مرداد و شهریور نیز بهتر از ابتدای سال بود، افزود: بازار مسکن اصفهان تکانی خورده و خریدها کمی افزایش یافته اما قیمت ها همچنان ثابت مانده است.
وی با بیان اینکه سبد خرید متقاضیان مسکن کاهش یافته است، تصریح کرد: قدرت خرید مردم برای مسکن کمتر شده و آپارتمان ها یا خانه های با مساحت کمتر را می خرند.
داوودی با تاکید بر اینکه پارسال هیچ خریداری در بازار نبود اما امسال مصرف کنندگان واقعی به سمت خرید خانه روی آورده اند، خاطرنشان کرد: خرید خانه برای سرمایه گذاری در آینده، کمتر شده است.
این فعال بازار مسکن اصفهان گفت: اکنون بازار مسکن حالت رقابتی پیدا کرده بطوریکه خانه های دارای کیفیت ساخت و ساز بالاتر و اجرای بهتر، متقاضی بیشتری دارند و بازار آن دارای رونق است اما واحدهای مسکونی که کیفیت لازم را ندارد، روی دست سازندگانشان مانده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش مقدار تسهیلات بانکی تاثیری بر وضعیت بازار آن گذاشته شده است، گفت: این تسهیلات بیشتر برای آپارتمان های با قیمت حداکثر دو میلیارد ریال، مفید است که این آپارتمان ها بیشتر در شهرهای اطراف اصفهان مانند شاهین شهر و بهارستان یافت می شود.
وی اضافه کرد: همچنین شرایط این تسهیلات بگونه ای است که انبوه سازان چندان از آن استقبال نکرده اند و اگر شرایط بازپرداخت اقساط آن بهتر شود، می تواند راهگشا باشد.
عضو کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی اصفهان و رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز به ایرنا گفت: بازار مسکن هنوز از حالت رکود خارج نشده هرچند در شش ماه نخست امسال شاهد تغییر نسبی در خریدها و افزایش جزئی آن بودیم.
رسول جهانگیری با بیان اینکه خرید و فروش با اجاره مسکن ارتباط مستقیم دارد، افزود: تنها مزیت رکود بازار مسکن این بود که قیمت های رهن و اجاره خانه بطور تصاعدی افزایش نیافت.
جهانگیری با بیان اینکه قیمت مسکن اکنون در پایین ترین حد خود قرار دارد، تاکید کرد: اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار مسکن است.
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، گفت: اکنون خانه های زیادی با مساحت بالا بدون متقاضی و خریدار باقی مانده است.
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، اکنون تعداد اعضای بیشتر خانواده های ایرانی، سه یا چهار نفر است و سازندگان مسکن باید با توجه به تغییر اجتماعی و ذائقه خرید مردم برای ساخت و ساز اقدام کنند و خانه های با متراژ کمتر برای ارائه به مردم داشته باشند.
جهانگیری با اشاره به برنامه های مدیریت شهری اصفهان برای رونق در بازار مسکن، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر اصفهان از مهر تا اسفند امسال در سه مرحله، تخفیف های 25 تا 35 درصدی برای اعطای پروانه ساخت به متقاضیان داده می شود.
وی افزود: سیاست های کلان کشور مانند تزریق تسهیلات و کاهش نرخ سود بانکی نیز در رونق بازار مسکن تاثیر دارد.
این کارشناس حوزه عمران و شهرسازی تاکید کرد: اقتصاد شهری وابستگی زیادی به بازار مسکن دارد و اگر این بازار رونق بگیرد بسیاری دیگر از کسب و کارها نیز رونق می گیرد.
گ/3011 / 1339


تعداد بازدید : 546

ارسال نظر

ارسال