اشتغال پذیری معیار مهمی در انتخاب دانشگاه است

  • یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 ساعت 21:31

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- براساس اعلام دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اشتغال پذیری دانشجویان بعد از دانش آموختگی بیش از پیش اهمیت یافته و دانشجویان انتظار دارند دانشگاه ها در کنار علم آموزی، مهارت آموزی و فرصت آشنایی با محیط های اجتماعی کار را نیز در اختیار آنها قرار دهند.
اشتغال پذیری معیار مهمی در انتخاب دانشگاه است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، آمارهای منتشر شده از دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاکی است دانشجویان در انتخاب دانشگاه برای تحصیل سه عامل شهرت، امکان انجام فعالیت های پژوهشی و اشتغال پذیری بعد از دانش آموختگی را مورد توجه قرار می دهند.
بعضی از مراکز علمی در کنار علم آموزی به مهارت آموزی دانشجویان برای اشتغال پذیری اهمیت می دهند و این دانشگاه ها در قیاس با سایر مراکز بیشتر مورد استقبال دانشجویان قرار می گیرند.
برخی از دانشگاه ها و مراکز علمی در دنیا در خصوص این مهارت افزایی فعالیت های متعددی نظیر بازدید دانشجویان و استادان از پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، برگزاری دوره های مهارت افزایی در مراکز همجوار دانشگاه ها، ارائه مشاوره های رایگان به دانشجویان در حوزه های کسب و کار، بازاریابی و فروش و ارتباط با صنایع و دستگاه های اجرایی برای برگزاری دوره های به روز توانمند سازی را در برنامه های خود لحاظ کرده اند.
در دانشگاه های کشور ما رصد اشتغال و ارزیابی بازار کار، توسعه دوره های کارآفرینی و رویدادهای فناورانه، فعال سازی ساختارهای مشاوره شغلی و کاریابی در دانشگاه ها، هماهنگی و برگزاری دوره های مهارتی با مشارکت صنایع و سازمان های تخصصی و ساماندهی دوره های مهارت افزایی، از جمله عواملی است که باید هر یک از دانشگاه ها به آن توجه کنند.
از دهه های گذشته در ایران آموزش های دانشگاهی و مهارت های مورد نیاز بازار کار، ارتباطی منطقی با یکدیگر نداشته است و دانش آموختگان دانشگاهی فرصت معرفی توانمندی های خود را به تولیدگران و صنعتگران نداشته اند.علاوه بر این زمینه های لازم جهت ارتباط با محیط کار برای دانشجویان کشور فراهم نبوده است و به همین جهت دانش آموختگان دانشگاهی نیز تخصص های کافی را در دوران تحصیل برای فعالیت های متعدد صنعتی و تولیدی کسب نکرده اند.
دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران، ماموریت برقراری ایجاد این فرصت ها و مهارت ها را برای دانشجویان برعهده گرفته است.
دفاتر ارتباط با صنعت در هر یک از دانشگاه های کشور، مهارت ها را از طریق برقراری ارتباط با بخش های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی شناسایی و محتوای آموزش ها را با مشارکت معاونت آموزشی دانشگاه ها تدوین می کنند.
این دوره های مهارت آموزی خارج از برنامه های آموزشی علمی است و در سطوح مهارت های تخصصی دانشگاهی و توانمند سازی شغلی ارائه می شود.
این ارتباط منسجم بین آموزش های دانشگاهی و مهارت های عملی و به عبارت دیگر تعامل جامعه دانشگاهی با صنعت و جامعه در رفع بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی نظیر رفع بیکاری و اشتغال موثر خواهد بود.
**9484**1584


تعداد بازدید : 328

ارسال نظر

ارسال