تمام تلاش هلدینگ در جهت حمایت از قیمت «پارس» در روزهای آتی است/تقاضای دوبرابری، عرضه امروز را رکورددار کرد

  • چهارشنبه 20 تیر 1397 ساعت 20:42

اخبار => سایر رسانه ها

حسینی گفت: در عرضه امروز بیش از دو برابر میزان سهام قابل عرضه، تقاضا وجود داشت که این نشان دهنده استقبال کم‌نظیرسهامداران از ورود پتروشیمی پارس به بورس است.
تمام تلاش هلدینگ در جهت حمایت از قیمت «پارس» در روزهای آتی است/تقاضای دوبرابری، عرضه امروز را رکورددار کرد

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری بورس تهران شاهد دومین عرضه بزرگ خود بود که طی آن 300 میلیون سهم (معادل پنج درصد) از سهام شرکت پتروشیمی پارس با مشارکت 182 هزار کد معاملاتی در نرخ 2400 تومان کشف قیمت شد.

رکوردشکنی جدید در عرضه «پارس»

در این رابطه علی حسینی، سرپرست برنامه ریزی اقتصادی هلدینگ خلیج فارس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجا که در عرضه امروز شاهد صف نشینی سهامداران در بیش از دو برابر ظرفیت پنج درصد کل سهام بودیم، می توان به جرات گفت که این عرضه با موفقیت هرچه تمام‌تر انجام پذیرفته و استقبال فعالان بازار از ورود پتروشیمی پارس به بورس رکورد جدیدی را به ثبت رساند. گفتنی است در آخرین عرضه نسبتا بزرگ بورسی که متعلق به نماد «سپ» بود، 160 هزار کد معاملاتی شرکت کردند که این عدد در عرضه امروز به 182 هزار کد رسید.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به استقبال کم نظیر سهامداران از ورود «پارس»، روزهای آتی نیز شاهد صف خرید و افزایش حداکثری قیمت باشیم.

حمایت 100 درصدی هلدینگ از «پارس»

حسینی همچنین در خصوص نحوه حمایت هلدینگ از «پارس» در روزهای آینده گفت: از آنجا که روند فروش حقیقی‌ها در روزهای آتی مشخص نیست،ما بعنوان حقوقی شرکت پتروشیمی پارس تمام تلاش خود را برای حمایت تمام قد از قیمت سهم در روزهای پس از عرضه انجام می دهیم. وی همچنین این نکته را نیز اشاره کرد که: برای اطمینان بیشتر سهامداران از رشد قیمت سهم در روز های آتی، هلدینگ بخشی از نقدینگی بدست آمده از عرضه امروز را برای حمایت از قیمت «پارس» در هفته آینده تخصیص داده است.

در جلسه پیش از عرضه اولیه چه گذشت؟

امروز همچنین با شروع ثبت سفارش «پارس» جلسه یک عرضه یک نشست با محوریت عرضه اولیه شرکت پتروشیمی پارس با حضور مدیران شرکت  هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی پارس و شرکت بورس اوراق بهادار تهران در محل تالار حافظ برگزار شد.

ارزش «پارس» در کوتاه مدت 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد

در این نشست حسنی مدیر عامل شرکت با شاره به اینکه پتروشیمی پارس، سودآورترین مجتمع پتروشیمی کشور است، ابراز امیدواری کرد که در کوتاه مدت ارزش شرکت پتروشیمی پارس از 14 هزار و 500میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان برسد، وی همچنین افزود: با ورود شرکت به بورس و جذب 720 میلیارد تومان نقدینگی ، میزان مسولیت ما نیز در قبال سهامداران افزایش می یابد. حسنی این نکته را نیز یادآوری کرد که : 30 درصد از ظرفیت LPG صادارتی و 95 درصد از ظرفیت استایرن مونومر صادراتی کل کشور را پتروشیمی پارس تامین می کند که این میزان برابر با کل تولیدات شرکت است. گفتنی است این غول گازی 600 میلیاد تومانی در حال حاضر با تولیدات بیش از 4.5 میلیون تن در سال یکی از بزرگترین واحدهای تولید اتان، پروپان و بوتان در خاورمیانه است.  نکته دیگر اینکه «پارس» در سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان سودآوری داشته که درآمد هر سهم 508 تومان اعلام شده است.

واریز سود تقسیمی مجمع در کوتاه‌ترین زمان

همچنین در این جلسه محبی فر معاون مالی هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص نحوه و زمان واریز سود نقدی گفت: تمام تلاش مجموعه در جهت تقسیم سود حداکثری در مجمع سالانه شرکت ( 30 تیرماه) است و انتظار می‌رود که حداقل 80 درصد آن بین سهامداران تقسیم شود. همچنین می توانیم این قول را نیز به سهامداران وفادار خود بدهیم که سود تقسیمی در فاصله کمتر از دو هفته پس از برگزاری مجمع به حساب سهامداران واریز خواهد شد. مجبی همچنین در پاسخ به نحوه حمایت هلدینگ از قیمت سهم در روزهای اتی گفت: با توجه به وضعیت خیلی خوب نقدینگی در هلدینگ، ما توانایی بالایی برای حمایت از سهم در روزهای بعد ازعرضه را داریم.

«پارس» تا 1402 از مالیات معاف است

در ادامه علی حسینی  سرپرست برنامه ریزی اقتصادی «فارس»خاطر نشان کرد که پتروشیمی پارس از معافیت مالیاتی ٢٠ ساله برخوردار است که آخرین مهلت آن سال ١٤٠٢ می باشد و افزود شرکت برای سه سال آینده به طور قطع مشکلی از لحاظ تامین مواد اولیه ندارد. ، همچنین این خبر را داد که تا پایان سال دو شرکت پتروشیمی دیگر از هلدینگ خلیج فارس را در بورس عرضه خواهیم کرد.

وی در برابر این پرسش که نرخ منومر استایرن تولیدی پتروشیمی پارس که به صورت خام فروشی به سایر مجتمع‌ها تزریق می‌شود براساس چه نرخی تعیین شده گفت: در حال حاضر این نرخ براساس قیمت ارزش موجود در تابلوی بورس کالا تعیین می‌شود که طبیعی است در صورت تغییر هرگونه تغییر در قانون این نرخ نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

به گفته وی در صورت آزاد شدن نرخ استایرن مونومر و LPG به ازای 100 تومان افزایش نرخ،  به طور مشخص مبلغ ۲۰ تومان به ازای هر سهم بر روی EPS پتروشیمی پارس تاثیر گذار خواهد بود.

همچنین ربیعی مدیرعامل هلدینگ فارس نیز در این جلسه  به تدابیر لازم برای مقابله با طبعات احتمالی تحریم ها اشاره کرد و گفت: هلدینگ و شرکت های طابعه مشکلی از این بابت نخواهند داشت. در ادامه وی افزود:عرضه «پارس» هم از لحاظ تولید، هم سودآوری و هم صادرات آینده مناسبی دارد.همانطور که گفته شد امسال «فارس» خبرهای مثبت و برنامه‌های توسعه‌ای را در دست دارد. شایان ذکر است که سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی پارس، شرکت هلدینگ خلیج فارس (60 درصد)؛ سرمایه گذاری غدیر (19.78 درصد) و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (19.78 درصد)  هستند.

در پایان نیز حسینی مقدم معاون ناشران بورسی نیز در این نشست گفت: عاملی که سبب شد عرضه کمی به تعویق بی افتد، اختلاف حساب 524 میلیارد تومانی با شرکت بازرگانی پتروشیمی و عدم اخذ ذخیره در حساب ها بابت این جریان از سوی پتروشیمی پارس بود که با پذیرش سهامدار عمده جهت عدم تقسیم این بخش از سود در مجمع، مشکل عرضه اولیه مرتفع شد.

وی همچنین افزود: تا این لحظه بیش از 300 میلیون سهم در سمت تقاضای این نماد قرار دارد که نشان از استقبال گسترده سهامداران از این عرضه دارد. همچنین این نکته را نیز یاداوری کرد که صندوق اختصاصی برای بازارگردانی «پارس» در حال تاسیس است، اما چون این مراحل کمی زمان‌بر است، دو سهامدار عمده شرکت به بازارگردانی می‌پردازند. در ادامه حسینی مقدم افزود: تقسیم سود پتروشیمی پارس در اختیار مجمع خواهد بود اما حداقل ۸۰ درصد از سود تقسیم می شود.

 

البته وی به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت تمام شده هر سهم شرکت پتروشیمی پارس برای هلدینگ خلیج فارس تقریبا ٦٠ تومن است که در روز عرضه ٨ تومان به eps هلدینگ افزوده خواهد شد.


تعداد بازدید : 254

ارسال نظر

ارسال