خسارت حوادث طبیعی به ۱۱۳هزار منزل در ۳سال گذشته

  • چهارشنبه 17 آبان 1396 ساعت 21:37

اخبار => سایر رسانه ها

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وقوع حوادث طبیعی طی سه سال گذشته به 113 هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کشور خسارت وارد کرده است.
خسارت حوادث طبیعی به ۱۱۳هزار منزل در ۳سال گذشته

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عزیزالله مهدیان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 54 هزار واحد مسکونی آسیب دیده نیاز به بازسازی و بیش از 58 هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.

وی گفت: برای کمک به بازسازی واحدهای خسارت دیده، 19 هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی منظور شده است که این تسهیلات در شهرها با نرخ 5 درصد و در روستاها با نرخ 4درصد پرداخت می شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: چهار هزار و 690 میلیارد ریال اعتبار برای کمک بلاعوض به این آسیب دیدگان اختصاص یافته است.

مهدیان اظهار کرد: تاکنون 13 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و یکهزار و 280 میلیارد ریال اعتبار کمک بلاعوض تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: با استفاده از این اعتبارات، بازسازی 13 هزار و 300 واحد آغاز شده و تاکنون ساخت و بازسازی 6 هزار و 700 واحد هم پایان یافته است.

وی هم چنین خاطرنشان کرد: در این مدت تعمیر و مرمت حدود 37 هزار واحد خسارت دیده آغاز شده و کارهای مرمتی 30 هزار واحد به پایان رسیده است.

*بازسازی در شهرها کندتر است

مهدیان درباره کند بودن روند بازسازی واحدهای آسیب دیده گفت: یکی از مشکلات که سبب شده تا شمار زیادی از واحدهای آسیب دیده وارد مرحله اجرایی بازسازی نشود، عدم استقبال روستاییان است به طوری که روستاییان پای کار نمی آیند و با گذشت چند مدت از حادثه، در عمل پیگیری مناسبی برای بازسازی خانه آسیب دیده ندارند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روند بازسازی ها در شهرها کندتر است گفت: هزینه های بازسازی در شهرها بالاتر و مشکلات نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: در مناطق شهری که قیمت و ارزش افزوده زمین در ساخت و سازها بیشتر است، وقتی خانه قدیمی خراب می شود، معمولا مالکان تمایل به ساخت و سازهای چند طبقه دارند و این در حالی است که جبران خسارت ها تنها بابت ساخت و ساز در زیر بنای معادل زیربنای منزل تخریبی اعمال می شود و درصورت ساخت بنایی بیشتر از بنای مزبور و یا ساخت طبقات بیشتر باید با منابع مالی کمک انجام شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: از این رو بازسازی مناطق خسارت دیده در مناطق شهری کندتر پیش می رود.


تعداد بازدید : 158

ارسال نظر

ارسال