خوداتکایی ۸۴درصدی ایران در تولید شکر

  • شنبه 12 اسفند 1396 ساعت 16:45

اخبار => سایر رسانه ها

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به رکورد بی سابقه تولید بیش از ۱.۹ میلیون تن شکر در کشور به ضریب خوداتکایی ۸۴ درصدی دست یافته ایم.
خوداتکایی ۸۴درصدی ایران در تولید شکر

دکتر علیرضا یزدانی در جریان بازدید خبرنگاران اعزامی از طرح های کشاورزی شهر دزفول گفت:امسال بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندرقند تولید شد که با احتساب استحصال شکر از نیشکر، تولید شکر به یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وی با تاکید بر این که توسعه کشت چغندر پاییزه به علت محدودیت منابع آبی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، پیش بینی کرد از محل کشت چغندر پاییزه امسال در فصل برداشت در اردیبهشت سال ۹۷، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این محصول تولید شود.

یزدانی افزود: از ۱۷ هزار هکتار کشت چغندرقند در پاییز ۹۶ حدود ۱۲ هزار هکتار در استان خوزستان انجام شده است.

وی برآورد کرد که بیش از ۹۰۰ هزار تن چغندرقند در استان خوزستان تولید شود.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشت چغندر پاییزه طی چهار سال اخیر و در دولت تدبیر و امید از دو هزار هکتار به ۱۷ هزار هکتار در سال جاری رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با احداث کارخانجات جدید در استان خوزستان و ایلام ظرف سه سال آینده خوداتکایی کامل در تولید شکر محقق شود.

یزدانی گفت: در استان خوزستان برای کشت ۸۰ هزار هکتار چغندر پاییزه برنامه ریزی شده است.

وی درباره مزیت کشت چغندر پاییزه اذعان داشت: در کشت چغندر پاییزه ۵۰ درصد مصرف آب نسبت به کشت چغندر بهاره صرفه جویی صورت می گیرد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی افزود: در استان خوزستان به ازای هر متر مکعب آب با کشت چغندر پاییزه حدود ۱۶۰۰ گرم شکر تولید می شود.

وی کاهش هزینه های تولید و کاهش جمعیت آفات و بیماری ها را دیگر مزیت های کشت چغندر پاییزه برشمرد.

یزدانی با اشاره به فعالیت ۲۷ کارخانه چغندرقند در کشور تصریح کرد: زنجیره تولید در بخش چغندرقند و شکر در کشور کامل است.

وی در همین حال از تدوین برنامه کشت چغندرقند در تناوب با نیشکر خبرداد و گفت: این اقدام به منظور اصلاح بافت و کاهش شوری خاک انجام خواهد شد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی درباره مطالبات چغندرکاران نیز تصریح کرد: به طور متوسط تاکنون ۵۰ درصد پول کشاورزان پرداخت شده و به زودی مابقی مطالبات آنها با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف شکر در ایام عید و پس از آن، تسویه خواهد شد.

وی گردش مالی چغندرقند در کشور طی سال جاری را ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

یزدانی درباره نرخ شکر گفت: در آبان ماه امسال قیمت هر کیلوگرم شکر ۲۷۲۲ تومان اعلام شد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره میزان مصرف بذر در کشت پاییزه اظهار داشت: در کشت پاییزه چغندرقند برای هر هکتار ۲ تا ۲.۵ واحد بذر مصرف می شود.

وی بذر مصرفی برای ۱۷ هزار هکتار کشت پاییزه چغندرقند را حدود ۳۵ هزار یونیت عنوان کرد.

یزدانی در مورد مصرف بذر در کشت نشایی نیز گفت: در کشت نشایی در هر هکتار نزدیک به ۱ تا ۱.۵ واحد بذر صرفه جویی می شود.

وی کاهش هزینه تولید، صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب و کاهش ۶۰ روز دوره رشد گیاه چغندر در زمین اصلی را از دیگر مزیت های کشت نشایی چغندر قند عنوان کرد.

یزدانی افزود: امسال ۱۲۰ هکتار در کشور کشت نشایی چغندر قند انجام شد.


تعداد بازدید : 227

ارسال نظر

ارسال