رسانه چینی: رهبری آمریکا بر دنیا با نقض برجام پایان یافت

  • جمعه 28 اردیبهشت 1397 ساعت 22:16

اخبار => سایر رسانه ها

یک رسانه چینی نوشت 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا و دولت وی با تخطی از سند بین المللی برجام در واقع «به دوران رهبری این کشور بر جهان» پایان دادند.
رسانه چینی: رهبری آمریکا بر دنیا با نقض برجام پایان یافت

روزنامه چاینا ارگ امروز جمعه در مطلبی نوشت: ترامپ اعتبار آمریکا در دنیا را در هم شکست او نشان داد که اصلا به تلاش های بین المللی برای عدم اشاعه اهمیت نمی دهد اینها مسایل بزرگی است که جهان نمی تواند به آن بی اعتنا باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این رسانه در ادامه نوشت ترامپ مردی که راهبرد و برنامه خاصی برای اداره آمریکا و دنیا ندارد ، تنها چند روز پس از آنکه گفت به دنبال خلع سلاح هسته ای و گفت و گو با کره شمالی است پیمان بین المللی برجام را شکست و عهد شکنی او ثابت کرد که فردی قابل اعتماد نیست.

چاینا ارگ خاطر نشان می کند که آمریکا مدام ایران را مسئول مشکلات یمن و بحران در خاورمیانه معرفی می کند اما چطور می تواند چشمان خود را به روی بمباران یمن از سوی عربستان و کشتار مردم بی گناه ببندد و شاهد تلاش های بی ثبات کننده ریاض در منطقه باشد.

رسانه چینی تاکید می کند که ترامپ می گوید به ایران بی اعتماد است پس چطور می تواند به کره شمالی که دارای تسلیحات اتمی است اعتماد داشته باشد اینها نشان می دهد که او راهبردی ندارد او نمی داند به دنبال چیست کارهای او اکنون این موضوع را به دنیا نشان می دهد که آمریکا وارد یک توافق می شود اما تا آخر پای آن نمی ایستد.

چاینا ارگ می نویسد: اگر ترامپ فکر می کند که ایران حاضر می شود وارد گفت و گوی تازه ای با آمریکا برای یک توافق جدید شود، سخت در اشتباه است زیرا بجز ایران طرف های دیگری چون اروپا و آلمان گستاخی های آمریکا را تحمل نمی کنند آنها از اینکه ترامپ به حیثیت اروپا لطمه زده است، بسیار ناخرسند هستند.

رسانه چینی افزوده است هر برآیندی که نقض برجام داشته باشد و هر اتفاقی که پس از این حرکت نادرست آمریکا بیفتد مسلما برای واشنگتن مطلوب نخواهد بود در واقع ترامپ اقدامی بسیار نادرست صورت داد که هیچ پیامد خوبی برای واشنگتن نخواهد داشت.

چاینا ارگ ادامه داد که اگر آمریکا بخواهد ایران را تحریم کند، آن زمان به روابط اروپا و آمریکا لطمه خواهد خورد چین و روسیه هم حاضر به پشتیبانی از تحریم ها نیستند و اگر ایران نیز از برجام خارج شود باز هم شرایط برای آمریکا بد خواهد شد و خلاصه بی راهبردی ترامپ ثابت کرد که آمریکا دیگر نمی تواند رهبری جهان را برعهده داشته باشد و یک پیمان شکن، دیگر مورد اطمینان و اعتماد دنیا نخواهد بود.


تعداد بازدید : 157

ارسال نظر

ارسال