دلار به کف رسید

  • دوشنبه 12 اسفند 1398 ساعت 10:52

اخبار => سایر رسانه ها

ارزش دلار در برابر ارزهای مختلف به کمترین سطح خود در طول هفت هفته اخیر رسید.
دلار به کف رسید

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به نقل از رویترز، در جریان آخرین روز از معاملات هفتگی، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

تاکنون بیش از ۸۵ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، بیش از ۲۹۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۸۳۵ نفر، ایران با ۳۴ نفر، ایتالیا با ۲۱ نفر و کره جنوبی با ۱۶ نفر بوده است.

مارک کورمیک، تحلیلگر بازار ارز در موسسه " تی دی سکیوریتیز" گفت: ین به طرز محسوسی نسبت به وضعیت هفته قبل خود در موقعیت مستحکم تری قرار گرفته است و اکنون شاهد آن هستیم که معامله گران تمایل زیادی برای خرید دارایی‌های امن دارند.

از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انتخابات محلی، حزب حاکم آلمان متحمل شکست سختی در هامبورگ شد.  

به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات درخصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم.

دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.

 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج برروی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.

آن اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت: خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.

خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۴۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۰۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶ دلار اعلام شد.

 رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه سوم رسید و با شمارش آرای ایالت نوادا مشخص شد برنی سندرز و جو بایدن، برندگان انتخابات داخلی دموکراتها هستند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با کاهش  ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۵ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۰ به ۱.۱۰۲۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۴۰۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۳۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.

در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که انتظار ندارد شیوع ویروس کرونا بر اجرایی شدن توافقات اخیر تجاری تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان به شمار می‌رود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۷۳ درصد کاهش به ۱۰۸.۱۰۵۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۶۴ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۱۸ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام


تعداد بازدید : 573

ارسال نظر

ارسال