عدم استفاده نیمی از مصرف‌کنندگان مسلمان از محصولات مالی اسلامی

  • شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 20:33

اخبار => سایر رسانه ها

گزارش‌ها نشانگر آن است که صنعت مالی اسلامی در زمینه‌ اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات و خدمات خود به جامعه مخاطبان دچار ضعف جدی است.
عدم استفاده نیمی از مصرف‌کنندگان مسلمان از محصولات مالی اسلامی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از «سایت خبری بررسی بانکداری و مالی جهانی [۱] »، ۴۶ درصد مصرف‏ کنندگان مسلمان هرگز از محصولات مالی اسلامیِ منطبق با شریعت، استفاده نکرده‏ اند. البته ۶۱ درصد از آنها بر این باورند که صنعت مالی اسلامی برای بهتر شدن ارائه‏ خدمات به مشتریان، به شدت در حال تلاش و تکاپو است.

این در حالی است که ۸۵ درصد از مشتریان فعلی صنعت مالی اسلامی اظهار داشته‌اند که تجربه‏ آنها فراتر از حد انتظاراتشان بوده است. به طور قطع ایجاد چنین تجربیات مثبتی، در بلندمدت موجب افزایش محبوبیت محصولات و خدمات مالی اسلامی در بین مشتریان خواهد شد.

این گزارش بر این نکته تاکید می‌کند که صنعت مالی اسلامی باید در زمینه‌ افزایش آگاهی و شناخت عمومی نسبت به محصولات و خدمات خود، تلاش بیشتری نماید. مطالعه انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد اکثر مصرف‏ کنندگان مسلمان، خرید محصولات مالی اسلامی را دشوار می‏ دانند. این در حالی است که ۴۶ درصد از آنها، هرگز از محصولات منطبق با شریعت استفاده نکرده ‏اند؛ البته این رقم در میان زنان مسلمان تا ۵۳ درصد نیز افزایش می یابد.

به نظر می‌رسد ارائه‏ کنندگان خدمات مالی اسلامی باید در زمینه معرفی محصولات و خدمات خود، تعامل بیشتری با جامعه برقرار کنند و شیوه‌های اطلاع‌رسانی خود را تقویت نمایند تا در بلندمدت سطح آگاهی عمومی نسبت به این محصولات بهبود یابد. این مسئله به طور قطع موجب افزایش تمایل و رغبت در آن گروه از مصرف‏ کنندگانی می‌شود که تاکنون از خدمات مالی اسلامی استفاده نکرده‌اند.

مشاهدات حاکی از آنست که بیش از یک سوم (۳۴ درصد) از افرادی که در گذشته هرگز از خدمات مالی اسلامی استفاده نکرده‏ اند، از طریق شبکه دوستان، خانواده و همکاران خود با محصولات منطبق با شریعت آشنا شده‌اند. حدود ۲۸ درصد از آنها، از طریق سایت‌های اینترنتی به مطالعه درباره‏ این محصولات پرداخته‌اند. ۱۸ درصد توسط رسانه ‏های اجتماعی آموزش دیده‌اند و ۱۴ درصد نیز از طریق رسانه‏ های مخصوص مسلمانان از جمله تلویزیون، رادیو و پادکست، اطلاعاتی را درباره محصولات مالی اسلامی به دست‌ آورده‌اند.

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، محققین اسلامی نیز در زمینه معرفی محصولات و خدمات مالی اسلامی تاثیرگذار بوده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ۳۳ درصد از مصرف‌کنندگان مسلمان با اطمینان به محققین اسلامی و ۳۲ درصد نیز از طریق پیگیری توصیه‏ کارشناسان، با خدمات مالی اسلامی آشنا شده‌اند. شایان ذکر است، افراد بالای ۴۵ سال به نظرات کارشناسان مالی اسلامی بیش از هر گروه سنی دیگر بها می‏ دهند، در حالی که مصرف‏ کنندگان بین سنین ۲۵ تا ۴۴ سال برای نظر رسانه‌ها بیش از هر گروه سنی دیگری ارزش قائلند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.


تعداد بازدید : 232

ارسال نظر

ارسال