فارن پالیسی: بولتون کاخ سفید را پاکسازی می کند

  • یکشنبه 5 فروردین 1397 ساعت 22:15

اخبار => سایر رسانه ها

تارنمای فارن پالیسی نوشت: انتظار می رود «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی آمریکا و افراد نزدیک وی، تغییرات گسترده ای را در شورای امنیت ملی با هدف اخراج ده ها نفر از مقام های کنونی کاخ سفید آغاز کنند.
فارن پالیسی: بولتون کاخ سفید را پاکسازی می کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این تارنمای آمریکایی به نقل از منابع متعددی ضمن اعلام این خبر افزود: روند پاکسازی شورای امنیت ملی از مقامات باقی مانده از دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا آغاز خواهد شد و مقام هایی که گمان می رود به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، وفادار نیستند، در افشا و انتشار اطلاعات مربوط به رئیس جمهوری در رسانه ها نقش داشته اند و اعضای تیم رئیس جمهوری پیش از ترامپ و کسانی که در دولت اوباما مشغول به کار شده اند، در برنامه پاکسازی شورای امنیت ملی هدف قرار گرفته اند.

یک مقام سابق کاخ سفید (که نامش فاش نشده) گفت: بولتون می تواند عملیات پاکسازی را اجرا کند و این کار را خواهد کرد.

منبع دیگری گفت: وی قصد دارد تقریبا همه انتصابات سیاسی «هربرت مک مستر» مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا را لغو کند.

یک مقام دیگر کاخ سفید، ارزیابی صریحی درباره مقام های منصوب شده در دولت اوباما ارائه داد و گفت: «هر فردی که در سال های دولت اوباما در شورای امنیت ملی حضور داشته است، باید بار و بندیل خود را جمع کند.»

بولتون عصر پنجشنبه، ساعاتی بعد از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا با مشاوران قدیمی اش از جمله «متئو فریدمن» از مقام های جمهوریخواهی که یکبار به بولتون در وزارت امور خارجه و سازمان ملل متحد مشاوره داده بود، تماس گرفت. به گفته افرادی که از محتوای این تماس آگاه بوده اند، فریدمن در حال حاضر به مدیریت اعضای تیم انتقالی کمک می کند.

فریدمن گفته است از تماس روز پنجشنبه اطلاع ندارد و وجود هرگونه فهرستی را تکذیب کرد.

فارن پالیسی به نقل از یک مقام دیگر نزدیک به بولتون نوشت: برای صحبت کردن درباره برخی تغییرات شخصی، هنوز زود است.

این تارنما افزود: ترامپ و بولتون در خصوص سیاست خارجی جنگ طلبانه تر به ویژه در رابطه با ایران و کره شمالی اتفاق نظر دارند و به یک نسبت مخالف دیپلماسی چندجانبه گرایانه و مفهوم آن در خصوص سازمان ملل متحد یا همکاری با اتحادیه اروپا هستند.

طبق این گزارش، «نادیا شادلو» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و نویسنده اصلی گزارش راهبرد جدید شورای امنیت ملی آمریکا که به طرز شگفت انگیزی بر بسیاری از مواضع سیاست خارجی سنتی آمریکا، تاکید داشت و «ریک وادل» معاون مک مستر، هدف پاکسازی بولتون قرار دارند.

این نخستین بار نیست که به دنبال تغییر مشاور امنیت ملی آمریکا، عملیات پاکسازی اجرا می شود. وقتی که مک مستر در سال گذشته جانشین «مایکل فلین» شد، به شکل نظام مندی مقاماتی را که به مقام پیش از او وفادار بودند، کنار گذاشت. به گفته چهار منبع نزدیک به کاخ سفید، ظاهرا برخی از مشاوران وفادار به فلین، برای بازگشت به شورای امنیت ملی آمریکا برنامه ریزی می کردند.

یک منبع نزدیک به بولتون هشدار داد که هرگونه تغییر در کارکنان این شورا با توجه به روند مجوزهای امنیتی، زمان بر خواهد بود. این بدان معناست که بولتون احتمالا تا ماه مه (اردیبهشت) و نشست ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به استفاده از کارکنان کنونی، بسنده خواهد کرد.

فارن پالیسی خاطرنشان کرد: هنوز معلوم نیست که بولتون بتواند روابط کاری مناسبی با جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید برقرار کند و چنین روابطی، آزمونی برای توانایی این دو نفر در رابطه با اداره کارکنانی کارآمد خواهد بود.

یکی دیگر از نگرانی ها، موضع سختگیرانه ای بوده که بولتون از قدیم در قبال روسیه و شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور داشته است که در تضاد با مواضع ترامپ است. دو نفر از منابع مطلع از روابط بولتون با ترامپ گفتند: یکی از بزرگ ترین ابهامات، چگونگی مطابقت رویکرد بولتون و ترامپ در قبال مسکو خواهد بود و این که آیا وی از این اختلافات دیدگاه ها آگاه است یا نه.

فارن پالیسی نوشت: ترامپ و بولتون دستکم از ژوئیه (تیر ماه96) گذشته تاکنون، درباره ایجاد تغییراتی در کارکنان گفت وگو کرده اند که با پیشنهاد به بولتون برای تصدی کرسی معاونت مک مستر مصادف بود که اکنون در اختیار ریک وادل قرار دارد.

این نشریه آمریکایی به نقل از سه نفر از افراد مطلع از این امر گفت: ترامپ به بولتون گفته بود که قبول این مقام معاونت، به راهیابی وی به پست بالاتر منجر خواهد شد، اما بولتون از پذیرش آن امتناع کرد و گفت تا وقتی پست مشاور امنیت ملی به وی پیشنهاد شود، صبر می کند.

کناره گیری مک مستر می تواند به دلیل درز اطلاعاتی از کاخ سفید سرعت گرفته باشد، زیرا دو مقام آگاه از این مساله گفتند که قرار بود مک مستر تا اوایل تابستان در پست خود باقی بماند.

اما هنگامی که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست این هفته نوشت: ترامپ با وجود دریافت پیام هشدار شورای امنیت ملی، در تماس تلفنی، پیروزی پوتین را تبریک گفته است، ترامپ با عصبانیت واکنش نشان داد و مک مستر را نکوهش کرد. به گفته منابع یاد شده این امر باعث شد روند خروج مک مستر از کاخ سفید، سرعت بگیرد.


تعداد بازدید : 211

ارسال نظر

ارسال