توسعه از مسیر همکاری‌های تجاری می‌گذرد

  • یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 17:51

اخبار => سایر رسانه ها

دنیای اقتصاد : معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که راه توسعه و رفاه کشورهای منطقه از مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌گذرد و ایران آماده است تا با ابتکارات منطقه‌ای در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در هجدهمین اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبکستان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای گفت: موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی کشورهای مختلف در غرب و شرق و شمال و جنوب را فراهم می‌سازد و ما علاقه‌مندیم از این موقعیت راهبردی برای کمک به توسعه پایدار و رشد کشورمان و همگرایی اقتصادی سایر کشورهای منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم.
توسعه از مسیر همکاری‌های تجاری می‌گذرد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

توسعه از مسیر همکاری‌های تجاری می‌گذرد عکس: fvpresident.ir

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری جهانگیری افزود: در همین راستا با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، کریدورهای مختلف حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای و ریلی نظیر کریدور شمال- جنوب، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور شرق ایران با محوریت توسعه بندر چابهار، کریدور‌های جاده‌ای و ریلی مصوب اکو و همچنین کریدورهای هوایی برای تسهیل حمل‌ونقل ترانزیتی ایجاد شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اخیرا موافقت‌نامه موقت ترتیبات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضا رسیده است، گفت: با اجرایی شدن مرحله اول آن، ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اعضای اتحادیه برقرار می‌شود و در آینده‌ای نزدیک به سمت تجارت آزاد منطقه‌ای حرکت خواهیم کرد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه به یقین تعامل و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای موجب تقویت این ائتلاف بین‌المللی برای ارتقای صلح و همزیستی پایدار و کسب و خلق فرصت‌های جدید توسعه و ارتقای سطح آسایش و رضایت مردم کشورهای عضو و جهان می‌شود، تاکید کرد: موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران و پتانسیل ممتاز آن در منابع انسانی و مادی به‌ویژه انرژی عناصری موثر و اعتباربخش به هر گونه همکاری و ائتلاف بین‌المللی و تامین منافع مشترک است.

شرط استمرار برجام

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود در هجدهمین اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای به موضوع برجام پرداخت و تاکید کرد که استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها و برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود. جهانگیری با بیان اینکه برجام یک الگوی کارآمد و موفق دیپلماسی چندجانبه است که در چارچوب مذاکرات دشوار و طولانی ایران با شش قدرت موثر جهان به نتیجه رسید، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، همواره ضمن اعلام آمادگی خود برای ادامه گفت‌وگوها با طرف‌‌های دیگر برجام، پس از یک‌سال روند توقف اجرای تعهدات هسته‌ای را طبق برجام آغاز و اعلام داشته است، در صورت عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را وفق برجام مجددا از سر خواهد گرفت. او که برجام را یک الگوی کارآمد و موفق دیپلماسی چندجانبه خواند، توضیح داد: اما دولت فعلی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از توافق‌نامه برجام خارج شد و درصدد برآمد که با اعمال تحریم‌های مالی، بانکی، قوانین داخلی و تکنولوژی خود، راه همکاری اقتصادی تمامی کشورهای جهان از جمله اعضای متعهد به برجام را به روی ایران ببندد. به گفته جهانگیری اقدامات زورمدارانه و یک جانبه آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مصداق بارز تروریسم اقتصادی و نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و از این رو جامعه بین‌المللی در این زمینه مسوولیت دارد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه جهان ما با مسائل پیچیده، جدید و خطیری روبه‌رو است، گفت: نظام جهانی ناگزیر است در مواجهه با مسائل نوظهور اقلیمی، بین‌المللی و منطقه‌ای برپایه چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه جهانی عمل کند و ضرورت دارد همه کشورها براساس مسوولیت خود برای حفظ صلح و امنیت و نظم پایدار بین‌المللی در مقابل هرگونه اقدام یکجانبه‌گرایانه مقاومت ‌کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای قائل است، گفت: از آنجا که سازمان‌های منطقه‌ای نقش مهمی در پیشبرد رویکرد چند‌جانبه‌گرایانه در نظام بین‌الملل دارند، سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در این مسیر پیشگام باشد. او در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای مبارزه با تروریسم و تضمین صلح و امنیت بین‌المللی حائز اهمیت می‌داند و بر مقابله جمعی با این پدیده مجرمانه تاکید دارد و تعهد مبارزه با تروریسم و تلاش برای دستیابی به جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری را محصول خواست ملت خود می‌داند.

او در ادامه این سخنرانی با تاکید بر اینکه امنیت دریانوردی به‌عنوان اصل شناخته شده حقوق بین‌الملل، همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: نظام دریانوردی در تنگه هرمز بر پایه «عبور بی‌ضرر» کلیه شناورها، بدون تبعیض بوده و جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام لازم برای حفاظت از امنیت این تنگه و حراست از مرزهای آبی خود را جزو حقوق حاکمیتی خود می‌داند و هرگونه اقدام در جهت امنیتی‌سازی دریانوردی آزاد را نمی‌پذیرد. به گفته جهانگیری طرح ابتکاری «صلح هرمز» که ازسوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، فرصت مناسبی برای دستیابی به صلح پایدار، همکاری و مشارکت جمعی کشورهای منطقه، تضمین امنیت انتقال انرژی و کشتیرانی و تبادلات تجاری جهان با منطقه است که انتظار حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای را از این طرح داریم.

توسعه روابط با قرقیزستان

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به تاشکند، در حاشیه هجدهمین اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای در دیدار با ابوالقاضی‌اف نخست‌وزیر قرقیزستان، بر علاقه‌مندی ایران به توسعه روابط با قرقیزستان تاکید کرد و گفت: اقتصاد دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشند و امضای توافق اخیر ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مبنای خوبی برای توسعه روابط با این اتحادیه است. او بر افزایش همکاری‌های بانکی، گردشگری و ارتباطات مردمی میان تهران و بیشکک تاکید کرد و گفت ایران آمادگی لازم را دارد تا با ارائه تسهیلات روادید به گسترش مناسبات میان دو کشور کمک کند. جهانگیری با اعلام آمادگی ایران برای اتصال ترانزیتی قرقیزستان با بازارهای جهانی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و اتصال به خلیج فارس و دریای عمان و امکانات زیرساختی نظیر راه‌آهن در این زمینه به قرقیزستان کمک کند.

تاکید بر گسترش مناسبات ایران و ازبکستان

از سوی دیگر، جهانگیری در حاشیه هجدهمین اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای با عبدالله عارف‌اف نخست‌وزیر ازبکستان دیدار کرد و در این دیدار، با تاکید بر ضرورت گسترش روابط و مناسبات تجاری ایران و ازبکستان گفت: وجود زمینه‌های همکاری متعدد و اراده کافی در مسوولان دو کشور ایجاب می‌کند سطح مناسبات تجاری و روابط اقتصادی تهران ـ. تاشکند ارتقا یابد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ترانزیت و حمل‌و‌نقل را یکی از زمینه‌های همکاری مشترک برشمرد و با اشاره به اینکه حمل و نقل تاثیر فراوانی در هزینه کالا دارد، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با ازبکستان در بخش حمل و نقل و ترانزیت خبر داد. او افزود: ایران علاقه‌مند است برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز خود را از کشور دوست و برادر ازبکستان تامین کند که در این زمینه می‌توانیم با استفاده از ارز ملی دو کشور و تهاتر، همکاری و مبادلات تجاری خود را که در حال حاضر ۳۰۰ میلیون دلار است به رقم‌های بالاتر افزایش دهیم. وی همچنین با اشاره به کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور که آذرماه در تاشکند برگزار خواهد شد، یکی از پیش‌نیازهای همکاری تجاری و اقتصادی فیمابین را تسهیل در صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور دانست و گفت: اگر صدور روادید برای اتباع دو کشور تسهیل شود علاوه بر آسان شدن رفت و آمد متقابل تجار و بخش خصوصی دو کشور، زمینه حضور گردشگران ایرانی برای بازدید از اماکن تاریخی و باستانی ازبکستان نیز فراهم خواهد شد. معاون اول رئیس‌جمهوری گسترش همکاری‌های بانکی را از دیگر پیش‌نیازها برای افزایش حجم مبادلات تجاری عنوان کرد و گفت: با رفع موانع پیش رو و اقداماتی نظیر برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور می‌توانیم سطح روابط اقتصادی و میزان مبادلات تجاری فیمابین را ارتقا دهیم.

این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

تعداد بازدید : 299

ارسال نظر

ارسال