آتشفشان کراکاتائو در اندونزی فوران کرد

  • یکشنبه 1 مهر 1397 ساعت 17:15

اخبار => سایر رسانه ها

آتشفشان کراکاتائو در اندونزی فوران کرد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رسانه های اندونزی، این کوه در جزیره آتشفشانی به همین نام قراردارد و از روز گذشته تاکنون 44 بار فعالیت انفجارهای آتشفشانی داشته که این امر سبب شده ستون هایی از دود و گدازه تا 600 متر در آسمان این منطقه تشکیل شود.
فوران کوه کراکاتائو در 26 و 27 آگوست 1883 یکی از شدیدترین و مخرب ترین حادثه های آتشفشانی را به نام خود ثبت کرد.
قدرت فوران های این آتشفشان معادل 200 مگاتن تی‌ان‌تی (حدود 13000 برابر خروجی هسته ای بمب اتمی که هیروشیما را نابود کرد) برآورد شده بود.
شدت انفجارها آنقدر قوی بود که صدای آن تا بیش از 3 هزارکیلومتر آن طرف تر در شهر پرث غرب استرالیا نیز شنیده شد.
گفته می شود، فوران های این آتشفشان در سال 1927سبب شد جزیره آناک کراکاتائو (به معنای فرزند کراکاتوا) از آب بیرون آید. آخرین فوران آناک درسال 2008 ثبت شده است.
سازمان هواشناسی و ژئوفیزیک اندونزی با انتشار گزارشی دراین زمینه اعلام کرد که کوه آناک کراکاتائو رگه های مواد مذاب پرقدرت با شعله های آتش بزرگ و وسیع در 2 روز گذشته از این کوه به بیرون سرازیر شده است.
مسئولان محلی هشدار سطح بالا را برای مناطق اطراف این کوه در نظر گرفته اند و بسیاری از خانه ها و روستاهای نزدیک ان از سکنه تخلیه شده است.
گردشگران خارجی حاضر درمحل نیز از رفتن به کوه دراین مناطق ممنوع شده اند.
کاراکاتائو در زنجیره ای از جزایر موسوم به خط آتش در اقیانوس آرام قرار دارد که در قرن 19 میلادی فعالیت های گسترده و مخرب آتشفشانی داشته اند.
سازمان مدیریت بلایای اندونزی اعلام کرد اگرچه فوران ستونی از خاکستر و دود برای انسان‌ها خطرآفرین است اما روان شدن گدازه‌ها با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت خطر اصلی فعالیت های آتشفشانی هستند.
فعالیت های آتشفشانی علاوه بر تلفات و خسارات اقتصادی یکی از تهدیدات اصلی در صنعت گردشگری اندونزی محسوب می شود.
فوران آتشفشان آگونگ واقع در جزیره بالی درسال گذشته حدود 100 هزار نفر از ساکنان اطراف این منطقه را آواره کرد.
آخرین فعالیت شدید آتشفشان کوه آگونگ در نزدیکی جزیره بالی اندونزی در سال 1963 نزدیک به 1600 نفر کشته در این منطقه برجای گذاشت.
اندونزی با بیش از هزاران جزیره پراکنده در اقیانوس آرام بر روی خط آتشفشان و کمربند زلزله جنوب شرق آسیا واقع شده و به همین دلیل هرسال شاهد حوادث متعدد زیست محیطی با تلفات و خسارات سنگین اقتصادی است.
اساق**1599**1337

تعداد بازدید : 281

ارسال نظر

ارسال