ادامه روزهای داغ بورسی با جهش ۱۹۷۰ واحدی شاخص/ پروازی از جنس مس و فولاد

  • سه شنبه 29 خرداد 1397 ساعت 17:22

اخبار => سایر رسانه ها

در حالی رکوردشکنی‌های دماسنج اصلی بورس برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت که شاهد تقابل دو شاخص کل و هم وزن بودیم. همچنین امروز در جریان هیجانی شدن سمت عرضه در اغلب نمادها، ورود نقدینگی از سوی اشخاص حقیقی با کاهش چشمگیر مواجه شد.
ادامه روزهای داغ بورسی با جهش ۱۹۷۰ واحدی شاخص/ پروازی از جنس مس و فولاد

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پنجمین روز رالی صعودی فتح قله های جدید بورسی در حالی پیگیری شد که در ابتدای بازار با افزایش فشار فروش و هیجانی شدن سمت عرضه، شاهد تغییر رنگ شاخص کل بعد از چهار روز بودیم و نماگر اصلی بازار تا منفی 35 واحد کاهش یافت. اما در ادامه با حمایت حقوقی‌ها بازهم سمت تقاضا تقویت شد و موجب افزایش شاخص کل تا کانال 96 هزار واحد شد.

امروز باز هم شاهد اقبال سهم های دلاری که سرآمد آن گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی هستند بودیم. این حرکت رو به رشد گروه برخلاف افت قیمت‌‌های جهانی صورت گرفت. در معاملات امروز بیشتر نماد هایی مورد توجه خریداران قرار گرفتند که از رشد قیمت‌ ها در چند روز گذشته جا مانده بودند.

نماد «ذوب» با صف خریدی به ارزش 25 میلیارد تومان پرچمدار گروه فلزات اساسی بود. در دو روز گذشته نیز شرایط معاملات سهام شرکت ذوب آهن اصفهان به همین منوال بود اما دیروز پس از گذشت ساعات ابتدایی معاملات و صف کشیدن خریداران برای این نماد انتظار توقف به منظور شفاف سازی رشد بیش از20 درصد می رفت که با عرضه شدید مواجه شده و قبل از اتمام ساعت بازار به تعادل رسید.

اما یکی از مهمترین نکات بازار امروز بازگشت هیجانی «فملی» از مرخصی بود. ملی مس پس از بازگشایی با هجوم خریداران مواجه شد که به رشد حدود 21 درصدی قیمت سهم انجامید. با توجه به تعدیل حدود 28 درصدی اخیر شرکت تا حدودی شرایط فعلی معاملات این نماد دور از انتظار نبود. با این حرکت رو به بالای نماد «فملی» سقف قیمتی جدیدی را برای خود در محدوده 350 تومان بنا کرد. همین امر سبب افزایش 933 واحدی شاخص در لحظات پایانی بازار شد.

از سوی دیگر دومین نماد تاثیرگذار بر شاخص کل، معاملات مثبت «فولاد» بود که نهایتا منجر به رشد 211 واحدی دماسنج بازار شد. اما خبر موثر در اقبال امروز به «فولاد» عرضه 1.5 درصدی سهام این شرکت توسط «وامید» است. روز گذشته سرمایه گذاری امید در اطلاعیه ای اعلام کرد در تاریخ سوم تیر قصد واگذاری بیش از یک میلیارد سهم از «فولاد» در قیمت 450 تومان دارد. این در حالی بود که قیمت تابلوی روز گذشته «فولاد» 375 تومان ثبت شده بود. همین موضوع سبب تشکیل صف خرید در ابتدای ساعت معاملاتی امروز شد و نهایتا «فولاد» به دلیل رشد بیش از 20 درصد در پنج روز کاری متوقف شد. در این بین با وقفه دو ساعته، نماد «وامید» نیز صف خرید بیش از 40 میلیونی را تجربه کرد. گفتنی است سرمایه گذاری امید 75 میلیارد سهم از فولاد مبارکه به قیمت 153 تومان در پرتفوی خود دارد که با فازیش قیمت های اخیر فولاد، سود قابل توجهی نصیب «وامید» خواهد شد.

افزایش اقبال به «کچاد» تازه نفس

 در گروه کانه های فلزی نیز نماد «کچاد» با صف خریدی به حجم 59 میلیون سهم همراه شد. شرکت معادن چادرملو با توجه به جا ماندگی رشد قیمت نسبت به هم گروهی های خود و همچنین گزارش های ارائه نموده توانسته توجه بازار را به خود جلب کند. این شرکت در کنار بهره برداری از معادن سنگ آهن دارای واحد های ساخت شمش فولاد نیز است که این خود امتیازی برای چادرملو به حساب می آید. طبق اخبار منتشره از شرکت، واحد ساخت آهن اسفنجی را در نیمه تابستان سال جاری به بهره برداری خواهد رساند.

مسئله دیگری که برای محصولات تولیدی آن مطرح می باشد بحث فروش غیر صادراتی شرکت است که شرایط آینده سیاسی کشور بر درآمد آتی آن تاثیر چندانی نخواهد داشت. از سوی دیگر تنها تهدیدی که این روز ها گریبان گیر کل صنایع فعال در منطقه مرکزی ایران به ویژه صنعت فولاد شده است مسئله کم آبی است که طبق گفته های مسئولان قرار است در آینده ای نزدیک با کانال کشی و هدایت آب خلیج فارس به قلب کویر این مسئله برای صنایع بزرگ و فعال منطقه برطرف شود که در طی دو سال آتی این آب به واحد های فولاد سازی چادرملو خواهد رسید.

«کیمیا»یی که کیمیا شد

در این میان نماد «کیمیا» نیز با فشار تقاضا رو به رو شده و با رشد روز گذشته سقف تاریخی قیمت خود را درنوردید و اکنون نیز درحال نوسان در همان محدوده است. قیمت سهام شرکت کیمیای زنجان گستران در طول حدود 20 روز گذشته 34 درصد رشد داشته است. اصلی ترین محصول تولیدی شرکت، کنسانتره سولفوره روی است که در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد رشد مبلغ فروش را رقم زده است. علت اصلی آن افزایش دو برابری نرخ های فروش است که از رشد قیمت های جهانی روی و همچنین افزایش قیمت دلار نشات می گیرد.

چه خبر از مهمان جدید بورسی

اما نماد تازه وارد بورسی نیز برای هشتمین روز پیاپی صف خرید را تجربه کرد. البته در دقایق ابتدایی به واسطه جو هیجانی منفی فروش، صف خرید سهم عرضه شد اما بالافاصله با حمایت حقوقی، مجددا تا 20 میلیون صف خرید تشکیل شدو نهایتا با قیمت 9455 ریال و صف خرید 19 میلیونی به کار خود پایان داد.

«اوان» سربلند از مجمع بازگشت

اما در گوشه دیگر بازار شاهد نماد «اوان» بودیم که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود از قیمت 888 تومان با 74 درصد رشد قیمت به محدوده 1540 تومان رسید. با توجه به شفاف سازی منتشر شده در روز های گذشته و گفته های مدیر عامل شرکت در مجمع، با اجرای طرح ارزش افزوده جدید خود با نام 8 ستاره، درآمد حاصله برای شرکت روزانه بین 6 تا 70 میلیون تومان می باشد. این موضوع موجب رشد ستونی قیمت سهام شرکت مبین وان کیش شده است. پروژه 8 ستاره طرحی است در بستر تلفن ثابت و همراه اول که با ایجاد درگاه های مختلف اجتماعی، سرگرمی و ... به مشتریان خود سرویس می دهد.

آمار و ارقام بازار

در مجموع روز جاری شاخص کل با صعود 1970 واحدی (معادل 1.88 درصدی) برای اولین بار به قله 106 هزار و 504 واحد دست یافت. شاخص هم وزن اما از این رالی جاماند و با عقبگرد 5.4 واحدی به پله 18 هزار و 348  واحد بازگشت. در این بین با توجه تجربیات گذشته به نظر می رسد افت شاخص هم وزن، زنگ خطری برای اصلاح قریب الوقوع شاخص کل باشد. البته این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که اصلاح اندک شاخص نه تنها مخرب نیست بلکه موتورر محرک روزهای آتی خواهد بود.

در جریان معاملات امروز بورس، دو میلیارد ورقه بهادار به ارزش 528 میلیارد تومان در 115 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 470 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز نیز تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی صورت گرفت که رقمی بالغ بر 17 میلیارد تومان را ثبت کرد. اما گفتنی است این عدد 70 میلیارد تومان کمتر از مبلغ روز گذشته و همچنین بسیار پایین تر از یکشنبه است. اما باتوجه به اینکه با وجود کاهش ورود نقدینگی و خالص خرید حقیقی ها اما همچنان ارزش معاملات خرد در سطح روزهای گذشته است می توان گفت که امروز حقوقی ها بیشتر در نقش خریدار و حمایتی ظاهر شده اند.

شاخص فرابورس هم امروز در ادامه مسیر صعودی رشد 11.5 واحدی (معادل 0.98 درصد) را تجربه کرد و نهایتا در ارتفاع یک هزار و 213 واحد ارام گرفت. در این بازار نیز 565 میلیون ورقه بهادار به ارزش 330 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 130 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در این بازار اما نمادهای گروه پتروشیمی سردمدار رشد شاخص بودند و معاملات مثبت «زاگرس»، «شرانل»، «مارون» و «هرمز» بیشترین اثر را در تقویت آیفکس داشتند.

همچنین گفتنی است نماد «شرانل» امروز پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود 100 تومانی با افزایش 16 درصدی قیمت به گردونه معاملات بازگشت. نماد «زاگرس» نیز به دلیل افزایش بیش از 20 درصدی قیمت در پنج روز کاری جهت شفاف سازی متوقف شد.


تعداد بازدید : 232

ارسال نظر

ارسال