ایران تنها کشور دارای امنیت درون زا در جهان اسلام است

  • چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 ساعت 8:50

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- مدیر موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام گفت: ایران تنها کشور جهان اسلام است که امنیت درون زا دارد و امنیت را از قدرت های جهان خریداری نمی کند اما واقعیت موجود نشان از امنیت اجاره ای برخی دولت های اسلامی و دخالت قدرت های فرامنطقه ای به رهبری آمریکا در جهان اسلام دارد.
ایران تنها کشور دارای امنیت درون زا در جهان اسلام است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه ایرنا، سید حمزه صفوی با تاکید بر جایگاه مهم ایران در جهان اسلام اظهار داشت: ایده اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی قطع وابستگی و قطع دخالت قدرت های خارجی در امور ایران بوده است و این ایده باید در جهان اسلام پیگیری شود.
دبیر اجرایی همایش آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی با بیان اینکه برای رسیدن به صلح و توسعه باید به سمت همکاری های اقتصادی و امنیتی در جهان اسلام برویم تأکید کرد: یکی از آسیب های جهان اسلام داشتن اطلاعات غلط نسبت به وضعیت موجود و نگاه اشتباه نسبت به آینده است. تحلیل های غیرصحیح و عدم ارزیابی و تحلیل نتیجه اقدامات سیاسی و نظامی از دیگر نقاط رنج و آسیب در جهان اسلام است.
صفوی افزود: مطالعات جهان اسلام دارای ماهیت تاریخی است و در پایان با نگاه به گذشته به وضعیت فعلی پرداخته اند. در جهان اسلام فعالیت های آینده پژوهی کمتر در دستور کار قرار گرفته است. در حالی که مطالعات آینده پژوهی کمک می کند تا کشورهای اسلامی با انواع سناریوهای مختلف مواجه باشند و نتایج و پیامدهای هریک را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در نهایت در باره روند و جریان ایفای نقش خود تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه اگر تیم مشاوران نظامی و سیاسی صدام پیش از آغاز جنگ با ایران آینده پژوهی می کردند حمله به ایران صورت نمی گرفت، اظهار داشت: اگر در رژیم بعث عراق و تیم مشاوران سیاسی و نظامی صدام پیش از آغاز جنگ با ایران مطالعات آینده پژوهی صورت می گرفت و آینده درست پیش بینی می شد، هرگز رهبری سیاسی عراق به آغاز جنگ با ایران تصمیم نمی گرفت. از این رو باید مطالعات آینده پژوهی را جدی گرفت.
صفوی گفت: در جهان اسلام یک قدرت هژمون شکل نمی گیرد اما قطب قدرت جهان اسلام می تواند ظهور و بروز کند. جهان اسلام یک برنده مطلق ندارد. به این معنا که یک واحد سیاسی ظرفیت و امکان حذف تمام رقیبان را ندارد و یک قدرت هژمون چه به صورت منطقه ای و چه به صورت جهان اسلامی نمی تواند شکل بگیرد؛ اما مجموعه جهان اسلام با همگرایی و به کارگیری ظرفیت های مشترک می تواند یک قطب قدرت را تشکیل بدهد.
وی ادامه داد: اگر این حقیقت مورد تأیید نهادهای تصمیم گیر در کشورهای اسلامی قرار بگیرد، مبنایی برای همکاری سازنده می شود. از این رو به مطالعات آینده پژوهی در جهان اسلام روی آوردیم.

** ضرورت های برگزاری همایش آینده در جهان اسلام
صفوی با اشاره به برگزاری همایش آینده در جهان اسلام در افق 1414 شمسی عنوان کرد: در علم آینده پژوهی سناریوهای مختلف در نظر گرفته می شود و ملاحظات سودمند و مضر شناسایی می شود که با ارائه یک تصویر به نسبت شفاف در تصمیم گیری های عاقلانه در کل کشورهای اسلامی تأثیرگذار است. با این نگاه مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران تصمیم به برگزاری اولین همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق جهان 1414 گرفته است.
مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به برخی اختلافات و چالش های داخلی در جهان اسلام اظهار کرد: روند فعلی نشان دهنده تشدید منازعات و چالش های سیاسی، نظامی و امنیتی در درون جهان اسلام است که در کوتاه مدت آینده روشنی را پیش بینی نمی کند. مگر اینکه فعالیت های علمی و جامع در این حوزه تبدیل به اسناد سیاستگذاری برای طرفین منازعات در جهان اسلام شود و همه به سمت اصلاح روندهای فعلی حرکت کنند.
وی تأکید کرد: اگرچه امروز در برخی از نقاط جهان اسلام منازعات و بحران ها دیده می شود، اما دولت های اسلامی در پایان به مذاکره و تفاهم می رسند. از این رو راهی جز رسیدن به یک مدل همکاری سیاسی و امنیتی برآمده از دل جهان اسلام نداریم.

** ضرورت شکل گیری گفتمان انتقادی میان نخبگان جهان اسلام
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت انجام گفت وگوهای انتقادی در میان نخبگان جهان اسلام، اظهار کرد: نخبگان جهان اسلام با یکدیگر وارد گفت وگو و تبادل اندیشه شوند چرا که کشورهای خارج از جهان اسلام به جز مشورت نباید در این روند نقش ایفا کنند و محوریت این موضوع تنها با همکاری میان کشورهای اسلامی شکل می گیرد.
وی مواضع دولت آمریکا را در جهت تفرقه و علیه صلح دانست و افزود: آمریکایی ها از صلح و امنیت کشورهای اسلامی نفعی نخواهند برد. مواضع دولت آمریکا علیه صلح است. تحولات70 سال گذشته منطقه غرب آسیا نشان می دهد که دولت آمریکا اقدامی در جهت صلح و همگرایی در جهان اسلام انجام نداده است.

** لزوم ایجاد نظام امنیتی در جهان اسلام
صفوی ایجاد نظام امنیتی در درون جهان اسلام را با قطع دخالت قدرت های فرامنطقه ای میسر دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران محور قطع مداخلات مضر فرا منطقه ای در جهان اسلام است که می تواند تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. این نقش آفرینی یک ضرورت محسوب می شود زیرا جهان اسلام مرکز برای جمع آوری کشورها ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت اقتصاد در همگرایی امت اسلام تصریح کرد: مدل های موفق همگرایی در جهان امروز ریشه در مناسبات اقتصادی دارند. چهار سال پیش که در باره موضوع همگرایی اقتصادی در جهان اسلام شروع به-کار کردیم، کمتر اقتصاددانی می پذیرفت در جهان اسلام امکان همگرایی اقتصادی وجود دارد، چون دولت ها با هم در رقابت هستند. اما برای رسیدن به صلح و توسعه باید به سمت همکاری های اقتصادی و امنیتی در جهان اسلام برویم.

** ائتلاف در جهان اسلام
صفوی می گوید: کشورهای جهان اسلام برای تأمین منافع ملی خود در سطوح منطقه-ای و جهانی چاره ای جز ائتلاف سازی با یکدیگر ندارند. کم هزینه ترین مسیر برای رسیدن به اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورهای اسلامی، ائتلاف سازی منطقه ای است.
مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با تأکید بر ضرورت مهندسی مجدد سازه های امنیتی و اقتصادی ر جهان اسلام گفت: سازه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی در جهان اسلام نیاز به یک مهندسی مجدد و حرکت از مسیر تقابلی به تکاملی دارد. اقتصاد و امنیت در واحدهای سیاسی و اقتصادی در جهان اسلام باید به صورت مکمل برای هم بازطراحی شوند. روند کنونی رقابتی مبتنی بر تقابل است که سازنده نخواهد بود.

**9283**1601**


تعداد بازدید : 258

ارسال نظر

ارسال