ایران و مالزی می توانند صنعت و تجارت هم را توسعه دهند

  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 17:16

اخبار => سایر رسانه ها

ایران و مالزی می توانند صنعت و تجارت هم را توسعه دهند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

اسماعیل سادات روز دوشنبه در نشست اعضای هیات سرمایه گذاری کشور مالزی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مشهد افزود: از دیدگاه تخصصی بهترین کشوری که در شرایط کنونی می تواند برای ایران سرمایه ایجاد کند، مالزی است و تمام موانع در این راه را می توان برداشت.
وی اظهار داشت: کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی میان ایران و مالزی نیز تشکیل شده است که 6 کمیته تجارت و سرمایه گذاری، بیمه و بانک، فناوری اطلاعات، انرژی و محیط زیست، لجستیک و حمل و نقل و بهداشت و گردشگری دارد و کمیته بیمه و بانک و لجستیک و حمل و نقل آن فعال شده و در مباحث بانکی هم پارسال تفاهم نامه ای بین بانک مرکزی مالزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: چالش موجود در اقتصاد بین الملل کشور ما، توافق تجارت آزاد (FTA) است.
وی افزود: به طور مثال اگر مالزی توانسته توانایی خود را در سطوح بسیار بالا عرضه کند و جا به جایی پول داشته باشد، علتش توافق تجارت آزاد مالزی با کشورهای همسایه است که می تواند به سهولت تمام قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین کند.
وی اظهار داشت: تنها مانع سرمایه گذاری صنایع بزرگ مالزی در ایران، توافق تجارت آزاد است زیرا وقتی به ایران بیایند باید یک سری قطعات خود را به عراق و آسیای میانه ارسال کنند اما ما با هیچ کشور همجوار توافق تجارت آزاد درست و حسابی نداریم.
رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: چالش اصلی کشور ما در مرکز توسعه صادرات کشور است که باید تجار و بازرگانان را به حرکت تشویق کند و در درجه نخست مکانیزم خوبی برای ارتباط تجاری و آسان با کشورهای همسایه و کسب قدرت منطقه ای و در درجه دوم با کشورهای جنوب شرق آسیا ایجاد کند.
سادات افزود: طبق کنوانسیون 1982 و کنوانسیون ژنو تمام کشورهای آسیای میانه موظفند ترانزیت کالاهای خود را از طریق ایران انجام دهند و به عنوان مثال ازبکستان که تولید کننده اصلی پنبه است باید از مرز سرخس در ایران پنبه تولیدی خود را ترانزیت کند لذا امکانات ما باید در حدی باشد که بتوانیم این کالاها را تحویل بگیریم در حالی که راه آهن ما این توان را به طور کامل دارا نیست.
وی اظهار داشت: برای موفقیت در سرمایه گذاری باید حرکتی مهم و جدی در راه آهن ایجاد کنیم اما اتاق بازرگانی ما چندان قوی نیست و سیستم ریلی ما نیز برای بازرگانی بسیار ضعیف است.
وی گفت: مالزی در بخشهای بازاریابی، فاینانس و لجستیک بسیار قوی عمل کرده و در صنعت غذای حلال نیز بسیار خوب درخشیده است به طوری که در صنعت غذای حلال در میان 72 کشور دنیا رتبه اول را دارد.
سادات افزود: تا سال 2030 میلادی ارزش افزوده صنعت حلال 7.7 تریلیون دلار پیش بینی شده که این رقم هم اکنون 3.5 تریلیون دلار است در حالی که نقش ایران در صنعت حلال 20 میلیون دلار است و این در حالی است که ظرفیت ایران در صنعت حلال 10 برابر مالزی است.
وی ادامه داد: مانع دیگری که در ارتباط تجاری با دیگر کشورها وجود دارد، ثبت و رجیستری کردن است زیرا ایران تنها کشوری است که شرکتهای تجاری آن توسط قوه قضائیه رجیستری و ثبت می شود در حالی که در همه کشورها شرکتهای تجاری توسط وزارت تجارت ثبت می گردد.
وی گفت: در این زمینه اولین گام باید این باشد که به نحوی یک مرکز شراکت در مالکیت (partnership) با ثبت سفارش در قوه قضائیه ایجاد شود و اسامی شرکت های تجاری را گرفته و ارتباط ایجاد کند.
1922/ 6053

تعداد بازدید : 188

ارسال نظر

ارسال