بحران دریایی چین و ژاپن راه ابریشم دریایی را به خطر می اندازد

  • پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 7:15

اخبار => سایر رسانه ها

پکن- ایرنا- گزارش خبرگزاری کیودو حاکی است با افزایش نزاع و بحران دریایی میان ژاپن و چین، فرایند توسعه صلح آمیز راه ابریشم دریایی چین به خطر خواهد افتاد.
بحران دریایی چین و ژاپن راه ابریشم دریایی را به خطر می اندازد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا این رسانه روز پنجشنبه گزارش کرد دو کشور اکنون بر سر حق مالکیت بر جزایر دریای شرقی و همچنین دریای جنوبی اختلافاتی دارند که بعضا دیرینه است و می تواند بحرانی بسیار خطرناک برای مسیر دریایی ابریشم باشد.
این گزارش ها می افزاید دو کشور به رغم تلاش برای بهبود روابط سیاسی هنوز موفق به حل اختلافات ارضی دریایی نشده اند و هر نوع اقدام و سوء مدیریت بر دریاها می تواند باعث بروز یک بحران جدی برای آنها شود.
راه ابریشم دریایی و جاده زمینی آن طرحی است که از سوی دولت چین ارایه شده است و این کشور را به آسیای جنوب شرقی ، خاورمیانه ، آسیای مرکزی ، اروپا و آفریقا مرتبط می کند.
چین و ژاپن بویژه بر سر مالکیت بر جزایر دیادویو در دریای شرقی که ژاپن آن را سنکاکو می نامد، دچار اختلاف هستند و خطر بالقوه رویارویی آنها در این منطقه همواره وجود داشته است.
ژاپن و چین همچنین مناقشات در دریای جنوبی بین چین و آمریکا و برخی کشورهای این منطقه، تنش در تنگه تایوان و آبهای مجاور آن را نیز از دیگر خطرهای آبی برای راه ابریشم دریایی دانسته اند.
از زمانی که طرح جاده ابریشم نوین از سوی رییس جمهوری خلق چین در سال 2013 میلادی مطرح شد، تحولات اقتصادی فراوانی در منطقه رخ داده است که از لحاظ آماری هم می توان آن را مورد توجه قرار داد.
در ابتدای امر چین اعلام کرد برای پیشبرد این برنامه صندوقی به ارزش 40 میلیارد دلار اختصاص داده است از آن زمان به این طرف ارزش تبادلات تجاری چین با کشورهای حوزه راه ابریشم به افزون بر سه هزار میلیارد دلار رسیده است.
گزارش های آماری رسمی نشان می دهد که قرار است طرح های اقتصادی تازه ای نیز در این ارتباط برای سرمایه گذاری به ارزش 305 میلیارد دلار اعلام شود.
چین برای این منظور از سال 2013 میلادی تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است.
آکادمی علوم اجتماعی چین در تازه ترین گزارش خود آورده است که میزان سرمایه گذاری کشورهای مرتبط با این راه بتدریج در حال افزایش است.
این در شرایطی است که چین و پاکستان هم موافقت کرده اند یک کریدور اقتصادی راه اندازی کنند که ارزش آن 46 میلیارد دلار است.
از سال 2015 میلادی به این طرف بیشترین طرح هایی که سرمایه گذاران چینی بخصوص به آن علاقه نشان داده اند سه قلمرو انرژی ، طرح های زیربنایی حمل و نقل و همچنین فناوری اطلاع رسانی و مخابراتی است.
همچنین بررسی های علمی نشان می دهد که بیشترین سرمایه گذاری های جذب شده مربوط به کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوبی و همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی است.
چین صندوق بزرگی را برای توسعه این راه اختصاص داده است و خود نیز از سال 2013 میلادی تاکنون بیش از 50 میلیارد دلار در راه ابریشم جدید سرمایه گذاری کرده است.
البته این رقم بجز سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکت های چینی به طور مستقیم در کشورهای حوزه این راه کرده اند 70 درصد از سرمایه گذاری ها مربوط به سه قلمرو یاد شده است و صدها شرکت برتر دنیا و چین هم در این برنامه مشارکت دارند.
آساق**231**1904**


تعداد بازدید : 226

ارسال نظر

ارسال