توسعه جاده ابریشم نوین 730 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 19:23

اخبار => سایر رسانه ها

توسعه جاده ابریشم نوین 730 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «چن یونگ جون» روز چهارشنبه در دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین در محل برج میلاد افزود: طرح «یک کمربند- یک جاده» بر مبنای همکاری های اقتصادی کشورهای مسیر پایه گذاری شده و بر اساس تجربیات 40 ساله سیاست های درهای بازی چین و اصلاحات این کشور این ایده به سه بخش عمده مطرح شده است.
وی بیان داشت: امروز چین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان جهان و به عنوان یک کارخانه بزرگ تولیدی با فناوری های جدید مطرح است که از فناوری های پیشرفته و صنایع تولید کننده زیاد، همچنین ذخایر بزرگ ارزی برخوردار است.
وی ادامه داد: جاده ابریشم نوین یک ایده علمی و واقع بینانه برای جهان امروزی نیازمند توسعه است که بر پایه مدل سازی روابط دوجانبه و چندجانبه کشورهای مسیر مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس منافع مشترک و راهبرد برد - برد آنها طراحی شده است.
وی خاطر نشان کرد: وجود ذخایر ارزی بزرگ در چین می‌تواند زمینه‌ساز اعطای وام و تسهیلات به کشورهای مسیر باشند تا بتوانند زیرساخت‌های خود را به این منظور توسعه دهند.
این مقام چینی ادامه داد: از طریق اجرای این ایده نه تنها کشور چین و موسسه ها و شرکت های وابسته به آن، بلکه کشورهای مسیر راه ابریشم نوین نیز با ارتقای زیرساخت‌ها و صنایع خود منتفع می شوند و می توانند از ذخایر ارزی و فناوری چین استفاده کرده و در کنار یکدیگر رشد کنند.
وی گفت: تسهیلات یاد شده در درازمدت بازگردانده می شود و کشورهای مسیر جاده ابریشم نوین می توانند با افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمدهای مالیاتی شان ناشی از توسعه زیرساخت‌ها، به بازپرداخت وام ها بپردازند.
یونگ جون بیان داشت: پس از گذشت چند سال، این کشورها نیز همپای چین توسعه و رشد خواهند یافت و در نهایت در امتداد این جاده کشورهایی همگون و توسعه یافته خواهیم داشت.
مدیر موسسه اقتصادی توسعه چین یادآور شد: کشورهای اروپایی که از فناوری بالایی برخوردارند نیز به دلیل رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، بسیار علاقه‌مند به مشارکت در این طرح هستند تا اقتصادشان را پویا کنند.
در این پیوند حتی از آمریکا و استرالیا نیز برای مشارکت در طرح دعوت شده است.
وی بیان داشت: در سال‌های گذشته جمهوری خلق چین با کمک به کشورهای آفریقایی کنیا و موریتانی با ارائه وام و تسهیلات، زمینه توسعه ریلی آنها را فراهم کرده و به دنبال آن تولید ناخالص داخلی آنها یک تا 2 درصد رشد کرده است.
یونگ جون همچنین از کمک 200 میلیون دلاری چین به پاکستان برای راه‌اندازی کارخانه تولید برق در بخش کشمیر و همچنین تاسیس کارخانه تولید تجهیزات برقی خبر داد و گفت: در تفاهم نامه و قراردادی با این کشور، در مدت 30 سال پاکستانی ها می‌توانند وام خود را بازپرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ایران از کشورهای مهم در مسیر این طرح است و اجرای ایده «یک کمربند - یک راه» می‌تواند به توسعه اقتصادی جهان و کاهش فاصله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمک کند.

** سیاست درهای باز عامل رونق اقتصاد چین
در ادامه این همایش، «یو ون لی» معاون دانشگاه پکن گفت: اگر سیاست اصلاحات و درهای باز در طول چهار دهه گذشته در چین اجرا نمی‌شد، امکان مطرح شدن ایده «یک کمربند - یک راه» وجود نداشت.
وی بیان داشت: این اصلاحات در سال 1978 در چین آغاز شد و سرنوشت مردم این کشور را تغییر داد؛ این اصلاحات با تلاش رهبران و مردم چین انقلاب دومی در تاریخ این کشور پس از تاسیس جمهوری خلق چین محسوب می شود.
وی گفت: رشد و پیشرفت چین در چهار دهه گذشته، کاهش فاصله طبقاتی، خروج چین از ناشناختگی، تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی و خارج شدن ایدئولوژی جامعه از حالت تک بعدی، از جمله دستاوردهای اجرای اصلاحات در چین بوده است.

** روابط ایران و چین در همه سطوح در حال گسترش است
در ادامه این همایش، رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: روابط تهران و پکن در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و همکاری های بین المللی در حال گسترش بوده و چین همچنان جایگاه خود را به عنوان شریک نخست تجاری ایران حفظ کرده است.
به گفته «احد محمدی»، باید از ظرفیت‌های فرهنگی و روابط بین مردم دو کشور که از تنوع و گستردگی بالایی برخوردار است بهره‌گیری لازم انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: انجمن دوستی ایران و چین در آستانه بیستمین سال تاسیس و فعالیت خود قرار دارد و همراه با انجمن دوستی چین و سایر کشورها، فعالیت های مستمر و مفیدی برای نزدیکی و شناخت مردم دو کشور انجام داده است.
محمدی ادامه داد: حضور هیات ۳۲ نفره علمی، فرهنگی، هنری و اقتصادی چین در نشست سالیانه ۲ انجمن و همچنین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین در چارچوب طرح «یک کمربند - یک راه» گویای این همکاری ها است.
وی بیان داشت: موضوع آموزش جوانان سرفصل اصلی محتوایی نشست جاری ۲ انجمن خواهد بود و انجمن دوستی چین با سایر کشورها با دعوت از گروهی از اساتید دانشگاهی چین در این زمینه به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.
وی خاطر نشان کرد: حضور هیاتی از استان «لیائونینگ» و سفر به استان البرز برای برقراری روابط اقتصادی و فرهنگی بین ۲ استان مهم صنعتی ایران و چین و پیگیری موضوع خواهرخواندگی میان ۲ استان فصل جدیدی در ارتباطات سازمان های مردم نهاد ۲ کشور خواهد شد.
محمدی تاکید کرد: انجمن های دوستی ایران و چین به عنوان بالهای دیپلماسی عمومی در چارچوب سیاست‌های کلان ترسیم شده توسط مقام های عالی دو کشور فعالیت و به پیشبرد اهداف کلان مناسبات ایران و چین در عرصه های فرهنگی اقتصادی و سیاسی دوجانبه کمک خواهد کرد.
وی از سفارت چین در تهران که تلاش بالایی برای توسعه روابط دو کشور دارند قدردانی کرد و یادآور شد: دولت و مردم چین در دوران دفاع مقدس و همچنین تحریم‌های ظالمانه حمایت‌های خوبی از ایران داشتند.
این مسئول تاکید کرد: توسعه همه جانبه روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی به صلح جهانی و توسعه روابط با سایر ملل کمک خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، دومین همایش چشم انداز روابط ایران و چین امروز 14 شهریورماه در برج میلاد برگزار می شود. 
در این همایش و در چهارچوب ایده «یک کمربند-یک جاده» دو کارگاه تخصصی در حوزه های گردشگری و بازرگانی برگزار می شود. 
بررسی مسائل بانکی، سرمایه گذاری ایجاد شهرک های صنعتی، استاندارد، بیمه و گمرک، ریشه یابی علل
موفق نبودن آژانس های گردشگری ایران در جذب توریست، ایجاد بازار صنایع دستی ایرانی در چین و تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور از موضوعاتی است که در این نشست ها به بحث گذاشته می شود.
اقتصام*3065*2025

تعداد بازدید : 225

ارسال نظر

ارسال