رأی الیوم: سفر شاه اردن به عراق عقب نشینی از مواضع خود است

  • چهارشنبه 26 دی 1397 ساعت 10:10

اخبار => سایر رسانه ها

تهران – ایرنا - روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' در گزارشی با اشاره به سفر دیروز (دوشنبه) 'عبدالله دوم' شاه اردن به عراق، این سفر را نشان گر تغییر سیاست های منطقه ای اردن و عقب نشینی از مواضع خود درباره هلال شیعی توصیف کرد.
رأی الیوم: سفر شاه اردن به عراق عقب نشینی از مواضع خود است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، این روزنامه فرامنطقه ای افزود: سفر عبدالله دوم به عراق و همچنین رد رسمی خبرهای منتشر شده درباره رفتار فرقه گرایانه با عراقی ها نشان گر آن است که امان برای نزدیکی به عراق یک گام به جلو برداشته و از مواضع خود درباره 'هلال شیعی' هم یک گام به عقب رفته و دریافته است که نه تنها باید خواسته شیخ' قیس الخزعلی 'دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق در خصوص عدم رفتار فرقه گرایانه با عراقی هایی که به اردن سفر می کنند را بپذیرد، که باید از این سفرها استقبال و ابراز خشنودی هم بکند.
اصطلاح هلال شیعی (Shi`ite Crescent) اولین بار توسط عبدالله دوم شاه اردن در سال (2004 م) و در خلال به قدرت رسیدن شیعیان در عراق، مطرح شد و غالبا از سوی کسانی که در صدد القای نوعی خطر از شدت یافتن روابط شیعیان عراق با جهان خارج است، استفاده می‌شود.
این روزنامه فرامنطقه ای با اشاره به این که فوریه آینده (بهمن - اسفند) زمان تعیین شده برای اجرای توافق ها و شراکت های اردن و عراق است، تاکید کرد: امان دریافته که اگر اقدامی نکند و به توافق های اقتصادی خود با بغداد توجهی نکند، هیچ توافقی اجرایی نخواهد شد لذا از سفر برنامه ریزی شده عبدالله دوم به عراق و آن هم قبل از زمان تعیین شده برای اجرای توافق های اقتصادی دو کشور، روشن است که امان نیازمند پوشش سیاسی قراردادهای اقتصادی دو هفته پیش 'عمر الرزاز' نخست وزیر اردن با همتای عراقی خود 'عادل عبدالمهدی' است. چرا که باز شدن مرزها به روی پیمانکاران اردنی برای بازسازی و تاسیس مراکز اقتصادی به راحتی می تواند بخشی از تنگنای اقتصادی امان را جبران کند.
این روزنامه با اشاره به همزمانی این سفر با حضور 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه کشورمان در عراق خاطر نشان کرد : اردن به روشنی می داند که برای نفوذ در شرق دست کم باید به شیوه ای با دوستان تهران در عراق در ارتباط باشد کسانی که دشمنی گذشته با آن ها سودی ندارد و دوستی با آن ها آبروی دو طرف را حفظ و زمینه را برای از سرگیری روابط با سوریه نیز آماده می کند و از سرگیری روابط جدید با عراق هم برای اردنی ها و هم عراقی مثبت است. اما با وجود محبت و احترام میان دوطرف نمی توان موانع و فرقه گرایی هایی که طی ده سال گذشته نسبت به عراقی ها اعمال شده نادیده گرفت و نپرداختن به این مشکل اصلا سودمند نیست.
رای الیوم افزود: اشتباه نیست که سفر عبدالله دوم را به سفر 'مایک پمپئو' وزیرخارجه آمریکا به بغداد و امان ربط دهیم البته نه هم راستا با تلاش های آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی، بلکه برای غنیمت شمردن فرصت همکاری با عراق جدید و گرم شدن روابط تهران – امان که از سه سال پیش تاکنون، پس از حادثه کنسولگری عربستان، به سردی گراییده است.
بهبود روابط با ایران به امان کمک می کند از پیامدهای مشکل 'هلال شیعی' به نفع پیشرفت در 'هلال خصیب ' عبور کند البته این ضرورتا به معنای روابط مستقیم با ایران نیست بلکه تنها به میزان باز شدن کانال های ارتباطی با کشورهای همسایه است و به نظر می رسد امان با سرگیری روابط از یک سو می تواند از این کشورها به عنوان ابزاری برای خودکفایی استفاده کند و از سویی دیگر می خواهد از این کانال ها برای بازگشت آوارگان و بازسازی کشور بهره برد همچنین درصدد است از عربستان هرچند اندکی فاصله بگیرد.
هلال خصیب (حاصلخیز) ، نام بخش تاریخی از خاورمیانه و دربرگیرندهٔ بخش‌های خاوری دریای مدیترانه، بین النهرین و مصر باستان می‌باشد. این نام نخستین بار از سوی جیمز هنری بریستد باستان‌شناس دانشگاه شیکاگو بر این بخش از جهان گذارده‌شد.
خاورم**3224 **1586


تعداد بازدید : 255

ارسال نظر

ارسال