رشد ۲.۱ درصدی شاخص کل در هفته پُرهیجان بورسی/ جذب بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید درهفته جاری

  • جمعه 8 تیر 1397 ساعت 19:15

اخبار => سایر رسانه ها

شاخص کل بورس تهران در پنج روز کاری هفته جاری مجموعاً دو هزار و 340 واحد افزایش یافته که بیشترین رقم افزایش در معاملات روز دوشنبه رقم خورد. همچنین مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در این هفته به سه هزار و 770 میلیارد تومان رسید که اندکی بیشتری از هفته گذشته بوده است.
رشد ۲.۱ درصدی شاخص کل در هفته پُرهیجان بورسی/ جذب بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید درهفته جاری

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تالار شیشه‌ای روزها و هفته‌های داغی را در تابستان سال جاری تجربه می کند. در هفته جاری نیز این روند تا میانه‌های هفته با قدرت ادامه یافت. اما از روز سه شنبه و پیدایش جو روانی منفی ناشی از تعطیلی بازار بزرگ و همچنین اعلام خبر دولت مبنی بر محاسبه ارز صاداراتی شرکت‌های فلزی و پتروشیمی درسامانه نیما بود. این در حالی است که با توجه به رشد بیش از 100 درصدی بازارهای موازی، کارشناسان بر این باورند که به دلیل عقب ماندن بورس تهران از سایر بازارهای مالی می توان به ادامه روند سقف شکنی‌های نماگرهای بازار امیدوار بود.

در این بین اما تاکید رییس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه مبنی بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در بورس، می توان هفته آتی را هفته پُررونق بورسی نامید. از سوی دیگر همچنین با راه اندازی بورس ارز از روز شنبه آینده به منظور تنظیم عرضه و تقاضا دلار، به نظر می رسد شاهد بازگشت آرامش به بازارهای موازی باشیم که نتیجه این امر توجه دوباره سرمایه گذاران به بازار سرمایه و سهام خواهد بود.

از سوی دیگر اما این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که با کارشنکنی‌های رییس جمهور آمریکا و پُررنگ تر شدن ریسک‌های سیاسی مرتبط با برجام تا حدی باید منتظر جو روانی منفی در روزهای پایان تیرماه باشیم. البته گفتنی است باوجود رشد تقریبا 20 درصدی بازار سرمایه، همچنان این بازار برای سرمایه گذاری بسیار جذاب به نظر می رسد. همچنین اینکه صنایع و گروه های صادراتی و کالا محور حاضر در بورس توان بالقوه ای برای صعود قیمتی دارند.

در مجموع هفته گذشته شاخص کار خود را از نقطه 109 هزار واحد آغاز کرد و سرانجام در چهارشنبه در پله 111 هزار و 132 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱٫۲ درصدی به ارتفاع 18 هزار و 730 واحد رسید. همچنین در مجموع پنج روز معاملاتی هفته، ارزش معاملات خرد به 3770 میلیارد تومان رسید که حاکیاز رشد 10 درصدی نسبت به هفته قبل دارد.

از سوی دیگر اما خالص خرید حقیقی ها در کل هفته  مبلغ200 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل کاهش چشمگیری را نشان می دهد. البته گفتنی است خالص خرید اشخاص حقیقی تا روز دوشنبه بطور میانگین در روز 100 میلیارد تومان بود که از روز سه شنبه این روند حالت عکس به خود گرفت.

در  بین صنایع بورسی، بیشترین ارزش معاملات به فلزات اساسی، شیمیایی و کانه های فلزی اختصاص داشت. همچنین گفتنی است با توجه به اقبال گسترده حقیقی ها به نمادهای فلزی-معدنی، تمام پنج روز معاملاتی نمادهای مطرح فلزی بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل داشتند. در ادامه نمادهای گروه پالایشی و شیمیایی نیز در کانون توجه فعالان بازار بودند که البته از روز سه شنبه و با ایجاد جو هیجانی منفی شاهد تشکیل صف فروش را غلب نمادهای فلزی-پالایشی بودیم. البته به نظر می رسد با عرضه اولیه 10 درصدی شرکت پتروشیمی پارس از سوی هلدینگ خلیج فارس در هفته آتی، بر اقبال سرمایه گذاران و ورود نقدینگی به بازار افزوده شود. گفتنی است شرکت پتروشیمی پارس با درج نماد «پارس» در گروه مواد شیمیایی دارای 6 میلیارد سهم است که نزدیک به 60 درصد آن تحت تملک هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و 19.78 درصد شرکت گروه نفت و گاز پارسیان و 19.78 درصد نیز برای سرمایه گذاری غدیر است.

همچنین شاخص فرابورس هم در مجموع معاملات هفته کار خود را از رقم یک هزار و 235 واحد آغاز و در چارشنبه در پله یم هزار و 296 واحد با  رشد 55 واحدی به کار خود پایان داد. در این بازار نیز نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس اغلب پتروشیمی زاگرس و ذوب آهن اصفهان و میدکو بودند. البته قابل ذکر است در روز منفی بازار ، نماد «چکاپا»با اقبال گسترده حقیقی ها مواجه و صف خرید را تجربه کرد. قیمت سهام شرکت یاد شده در طی دو هفته اخیر از 300 تومان به 423 تومان (41 درصد رشد) رسیده است. یکی از علل رشد این نماد در مقابل دیگر نماد‌های دلاری این است که نه تنها از رشد دلار و افزایش نرخ منتفع شده است بلکه افزایش فروش خوبی را برای خود به ثبت رسانده است. همچنین همگام با رشد قیمت سهام همگام نشد و اندکی با تاخیر وارد مسیر صعودی شد.

از سوی دیگر اما ذوب آهن پس از رشد تا قیمت 132 تومان چهارشنبه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت به جهت افزایش نرخ سنگ آهن متوقف شد و با کاهش 10 درصدی قیمت و صف فروش 70 میلیونی بازگشایی شد که همین امر یکی از دلایل ایجاد جو منفی در بازار فلزات روز چهارشنبه محسوب شد. 


تعداد بازدید : 119

ارسال نظر

ارسال