سفیر ایران:همکاری منطقه ای، خلاء قدرت واقعی را رفع می کند

  • پنجشنبه 15 شهریور 1397 ساعت 18:15

اخبار => سایر رسانه ها

سفیر ایران:همکاری منطقه ای، خلاء قدرت واقعی را رفع می کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا «مهدی هنردوست» در سخنرانی در همایش بین المللی الزامات «ژئو استراتژیک پاکستان»در عرصه بین الملل گفت: با توجه به اهمیت ژئوپلتیک دو کشور با نفوذ ایران و پاکستان در منطقه و دوستی دیرین و علاقه مشترک دو کشور، باید برای گسترش روابط در همه زمینه ها اقدام کرد.
وی اضافه کرد:همکاری ایران و پاکستان در راستای تامین منافع جهان اسلام ارزیابی می شود و تحقق امنیت و صلح پایدار در افغانستان نیز، با همکاری برادران افغانی انجام می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با تاکید بر لزوم گسترش همکاری های منطقه ای در راستای نزدیک شدن نگاه دولت ها، گفت: با همکاری کشورهای مهم منطقه نظیر «پاکستان، ایران و ترکیه» و با دور شدن برخی کشورهای منطقه که متاسفانه دچار غفلت زدگی شده و چشم امید به آمریکا بسته اند، می توان ائتلاف های بزرگ منطقه ژئوپلتیک و حساس با ذخائر عظیم طبیعی و نیروهای انسانی را ایجاد کرد.

*** منطقه جنوب اسیا و فرصتها
هنردوست در بخش دیگری از سخنانش با تبیین موقعیت منطقه جنوب آسیا و جایگاه با اهمیت پاکستان و ایران در منطقه در پی تحولات در ساختار قدرت بین المللی و موقعیت در حال تغییر سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی، گفت: در زمان کنونی، حوزه نفوذ قدرت های بین المللی نیز تغییر یافته و به تبع آن مناطق جدید قدرت در دنیا شکل گرفته اند.
وی تصریح کرد: پاکستان که در منطقه ژئو پلتیکی جنوب غرب آسیا قرار گرفته است، به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی آسیای جنوب شرقی و شرق به خاورمیانه و در آن طرف به ایران و امتداد آن به اروپا و نیز همسایگی قدرت های جهانی و منطقه ای، منطقه آسیای مرکزی و قفقاز از اهمیت زیادی در سطح بی الملل برخوردار است و آنچه در ژئوپلتیک پاکستان حائز اهمیت است نقش آن در ملاحظات منطقه ای است که سیاست خارجی این کشور در راستای آن قرار دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در بخش دیگری از سخنانش از سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری های منطقه ای اکو، گروه دی هشت، خط لوله گاز ایران و پاکستان، بندر گوادر و چابهار، همکاری سیاسی ایران و پاکستان در حل معضلات منطقه ای و بازارچه های مرزی به عنوان ظرفیت های همکاری ایران و پاکستان در منطقه یاد کرد.
وی تصریح کرد:ایران و پاکستان در بیشتر سازمان های بین المللی حضور فعال دارند ولی به دلیل اختلافات برخی کشورهای تاثیر گذار در سازمان همکاری اسلامی این سازمان نتوانسته است به مسئولیت های خود از قبل اتحاد جهان اسلام و همکاری نزدیک بین کشورهای اسلامی اقدام موثر انجام دهد.
وی همچنین از سازمان همکاری های منطقه ای اکو به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های همکاری دو کشور ایران و پاکستان یاد کرد و گفت: اکو فرصت مناسبی برای ایران و پاکستان به وجود آورده است تا سیاست های خود را در راستای رشد اقتصادی هماهنگ کرده، شرایط و زمینه تسهیل فعالیت های اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری و تجارت و برداشتن مواقع ترانزیتی بین دو کشور را فراهم سازند.

*** انرژی و خط لوله گاز ایران وپاکستان
هنردوست همچنین در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان گفت: این پروژه و در این منطقه جنبه راهبردی دارد و تکمیل باقی مانده این پروژه در خاک پاکستان باعث تحول چشمگیر در اقتصاد این کشور با توجه به مشکلات کمبود انرژی می شود.
وی ادامه داد: استفاده از این پروژه و اتصال آن به طرح مهم 'سی پک'، در پاکستان و منطقه تحول اساسی و توسعه اقتصادی گسترده ایجاد می کند.
هنردوست تاکید کرد: با توجه به منافع مهم ایران و پاکستان در این پروژه امیدواریم کشور برادر پاکستان در تکمیل آن اقدام کرده و در این زمینه تصمیم قاطع بگیرد.
به گزارش ایرنا منطقه آسیای جنوب غربی در حقیقت منطقه واسط سه قاره آسیا اروپا و افریقاست که از پنج حوزه ژئوپلتیکی آسیای مرکزی، شبه قاره هند ، قفقاز ، منطقه خلیج فارس و خاورمیانه شکل می گیرد.
این منطقه گستره جغرافیایی 13 میلیون کیلومتر مربع شامل 25 کشور با جمعیتی حدود 530 میلیون نفر را شامل می شود.
آساق**6125**1859

تعداد بازدید : 264

ارسال نظر

ارسال