شهردار: اصفهان آماده همکاری با شهرهای عضو سازمان شانگهای است

  • چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 ساعت 19:29

اخبار => سایر رسانه ها

پکن- ایرنا- شهردار اصفهان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های این شهر اعلام کرد اصفهان آمادگی دارد در زمینه های مختلف اقتصادی و گردشگری با شهرهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تعامل و همکاری داشته باشد.
شهردار: اصفهان آماده همکاری با شهرهای عضو سازمان شانگهای است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

'قدرت الله نوروزی' روز چهارشنبه در اجلاس شهرداران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر 'چونگ چینگ' در جنوب چین، یکی از اهداف تشکیل سازمان همکاری های شانگهای را توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو عنوان کرد و از شرکت کنندگان در این اجلاس خواست با سفر به اصفهان به عنوان عضوی از شهرهای خلاق یونسکو، در نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری این شهر که 18 تا 21 جون (28 تا 31 خرداد) برگزار می شود، شرکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیشینه همکاری ایران و چین به هزاره اول قبل از میلاد و دوران جاده ابریشم بر می گردد گفت: روابط دو جانبه همواره چشم انداز روشنی داشته و در زمینه های متفاوت توسعه را برای هر دو کشور به ارمغان آورده است مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط دوستانه به دوره تازه ای وارد شده است به طوری که علاوه بر تقویت روابط فرهنگی، سیاسی و همکاری های بین المللی، در این دوره روابط تجاری رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی به مزیت های اقتصادی ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی که در چهار راه آسیا واقع شده است پرداخت و افزود: ایران دارای موقعیت استراتژیک و جغرافیایی در میان کشورهای منطقه است.
نوروزی از ایران به عنوان پلی نام برد که کشورهای آفریقایی و اروپایی را به آسیا و نیز کشورهای مستقل مشترک المنافع را به خاورمیانه و خلیج فارس ارتباط می دهد.
شهردار اصفهان در ادامه به جایگاه ویژه گردشگری ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: در ایران گردشگران در چهار فصل سال می توانند در زمینه های مختلف از جمله تاریخی، فرهنگی، طبیعت، جاذبه های توریستی و زیارتی از به ایران سفر کنند.
وی از ایران به عنوان یکی از 10 کشور توریستی و 5 کشور اکوتوریستی جهان نام برد و افزود: ایران همچنین از تمدن جهانی هفت هزار ساله برخوردار است و دارای 17 مکان ثبت شده میراث جهانی است و به ندرت می توان موزه ای را در جهان یافت که در آن صنایع دستی یا آثار هنری ایران وجود نداشته باشد.
نوروزی در بخش دیگری از سخنانش از اصفهان به عنوان شهر هنر و گردشگری یاد کرد و گفت: اصفهان به عنوان دومین کلان شهر ایران دارای بیش از 400 بنای تاریخی ثبت شده و دو هزار بنای تاریخی در حال ثبت است و بعضی از بناهای تاریخی آن مانند میدان نقش جهان، به عنوان میراث جهانی ثبت شده اند.
وی اصفهان را دائره المعارف هنر و معماری ایران معرفی و تصریح کرد: پیروان ادیان زیادی از جمله زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان در این شهر در یک محیط آرام زندگی می کنند و صلح طلبی مردم اصفهان خود از شگفتی های جهان است.
نوروزی همچنین با اشاره به فعالیت صنایع سنگین، نیمه سنگین و هزاران کارخانه و واحد تولیدی سبک در این شهر، از اصفهان با جمعیتی افزون بر 2 میلیون نفر به عنوان یکی از مراکز مهم فعالیت های اقتصادی ایران نام برد.
او گفت: جاده ابریشم یکی از شبکه های ارتباطی و نقل و انتقال مهم غرب و شرق بوده و دارای قدمتی سه هزار ساله است این جاده یک مسیر تجاری فرهنگی جهت تجارت لباس و فرش های دست بافت و نوشیدنی های سالم نظیر چای، قهوه و انواعی از غذاهای مطبوع و جواهرات بوده است که توسط کاروان ها به کشورها حمل میشده و توسط بازرگانان به فروش می رسیده است.
نوروزی گفت: کشورها و شهرهایی که در امتداد این جاده قرار داشتند از نظر مذهبی، زبانی و فرهنگی مورد توجه بوده و نقاط مشترک زیادی داشته اند سابقه درخشان این شهرها از طریق بازرگانان، مسافران، دانشمندان و زائران به کل دنیا منتقل شده است همین سابقه باعث شده بود تا جاده ابریشم را به جاده ای افسانه ای تبدیل کند.
شهردار اصفهان گفت: جاده ابریشم قدیم در حال از دست دادن اهمیت خود بود که 'شی جی پینگ' رییس جمهوری چین، با طرح ایده 'کمربند-راه' کشورهای پیرامون جاده ابریشم را به همکاری مشترک برای توسعه اقتصادی فراخواند.
نوروزی خواستار احیا ماموریت های تاریخی کشورها و شهرهای در امتداد جاده ابریشم توسط گردشگران شد و گفت: ایران و چین هر دو در امتداد این جاده قرار داشته و بعضی از شهرهای دو کشور مانند اصفهان در لیست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو قرار دارند.
**آساق**1904**


تعداد بازدید : 355

ارسال نظر

ارسال