صعود ۲۰۳پله بورس در اولین روز هفته/ حقیقی‌های دست به عصا امروز نظاره‌گر بودند

  • شنبه 9 تیر 1397 ساعت 17:24

اخبار => سایر رسانه ها

معاملات بورس تهران در اولین روز هفته در حالی ادامه یافت که شاخص کل بعد از دو افت به نسبت سنگین در پایان دادوستدهای امروز رشد 0.18 درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که حجم وارزش معاملات خرد اما با کاهش چشمگیر نسب به روزهای اخیر رقم 310 میلیارد تومان را ثبت کرد.
صعود ۲۰۳پله بورس در اولین روز هفته/ حقیقی‌های دست به عصا امروز نظاره‌گر بودند

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تالار شیشه ای امروز معاملات متفاوتی را نسبت به روزهای اخیر پشت سر گذاشت. با وجود صعود 203 واحدی شاخص کل اما حجم و ارزش معاملات کمتر از 540 میلیرد تومان در بورس و فرابورس بود که حاکی از ایجاد فضای احتیاطی در بین فعالان و معامله گران است.

فروکش کردن اخبار منفی

از سوی دیگر اما در پایان هفته گذشته با فروکش کردن جو هیجانی منفی ناشی از اعتصابات بازاری ها و همچنین عرضه های سنگین در بازار سهام، انتظار بازگشت رونق به معاملات تالار شیشه ای می رفت. از سوی دیگر همچنین انتشار خبر مهلت سه ماهه FATF به ایران برای خروج کشور از لیست تحریم های این مجموعه سبب دلگرمی و بازگشت آرامش نسبی به بازارهای مالی شد. همچنین رئیس جمهور نیز در نطق چهارشنبه خود به لزوم حمایت از بازار سرمایه و ایجاد فضای امن سرمایه گذاری در این بازار توجه دولتی ها را به این بازار متوجه کرد.

اما نحوه دادوستدهای امروز چیز دیگری را نشان می داد. نازل بودن ارزش معاملات و عدم تمایل به معامله از سوی حقیقی ها حاکی از ایجاد جو نا اطمینانی در اینده نزدیک اقتصاد کلان بود. از سوی دیگر همچنین بلاتکلیفی بازار ارز و سکه در آستانه راه اندازی بازار ثانویه ارز در بورس و سامانه معاملاتی اوراق سکه های پیش فروش شده سبب القای فضای احتیاط در میان فعالان بازار شد.

در بازارهای بین المللی چه خبر بود؟

در هفته معاملاتی گذشته طبق گزارشات اعلام شده از سوی CFTC (معاملات سلف آمریکا) سرمایه گذاران فعال در ایالات متحده در حال ترک معاملات مس، طلا و دلار کانادا بوده  و در مقابل به فعالیت در بورس و نفت پرداخته اند. قیمت نفت برنت در روز های اخیر به 79 دلار به ازای هر بشکه رسید که مهم ترین دلیل آن گزارش شرکت بیکرهیوز آمریکا بود. طبق آمار های اعلامی از سوی شرکت مذکور تعداد حلقه چاه های نفت در این کشور کاهش یافته (4 حلقه کاهش) است. از آنجایی که قیمت جهانی نفت در حال رشد روز افزون بوده و در قیمت های کنونی تولید آن برای تولید کنندگان بسیار جذاب می باشد، شرایط فعلی موجب رونق بورس های نفتی شده و این جذابیت، توجه سرمایه داران را به خود جلب کرده است. در سوی دیگر مسئولین اقتصادی امریکا به منظور جلوگیری از خروج سرمایه از دیگر بورس های این کشور سعی در کنترل قیمت نفت داشتد که در نهایت نتوانستند به خوبی آن را کنترل کنند. حال باید دید تحریم های جدید نفتی ایران مبنی بر کاهش میزان فروش نفت، محرکی بر قیمت ها خواهد شد ؟

آمریکا به منظور جلوگیری از رشد قیمت این طلای سیاه چه تدابیری را خواهد اندیشید. آیا مجوزی که روسیه و عربستان برای تولید بیشتر نفت از اوپک گرفته ند پاسوخگوی خلا به وجود آمده خواهند بود ؟ البته که اگر کاهش تولید آمریکا ادامه یابد و کاهش صادرات ایران نیز مزید بر علت شود، بازار های جهانی و آمریکا را با چالش جدی مواجه خواهند کرد.

در پایان هفته معاملاتی گذشته بر خلاف نیمه هفته که قیمت های جهانی فلزات اساسی با اندکی رشد رو به رو شد، نزولی بود. همین امر موجب شد تا امروز گروه فلزات اساسی با نوسانات شدیدی همراه شده و در نهایت با افت قیمت به کار خود پایان دهند. در طی هفته گذشته همچنان شاهد کاهش موجودی انبارهای جهانی بودیم تغییرات موجودی انبار ها به این قرار است: موجودی روی شانگهای 15 درصد کاهش، موجودی آلومینیوم شانگهای 1.3 درصد کاهش که به کمترین میزان خود در 3 ماهه اخیر رسیده است و موجودی بیلت (ورق فولادی) تانگشان 4.7 درصد داشته است. کاهش موجودی فولاد در انبار های جهانی موجب شده است تا نماد های فولادی حاضر در معاملات امروز، با نوسانات شدید و در بازه قیمتی مثبت و منفی معامله شوند. در این میان موضوع جالب توجه نماد شرکت های تولید کننده کنسانتره روی است که با وجود کاهش نرخ های جهانی در محدوده های مثبت معامله شدند.

از علل اساسی موثر در کاهش قیمت مس نیز می توان به کاهش اعتصابات در آمریکای جنوبی اشاره کرد. زیرا قیمت های کنونی مس از قیمت های سال گذشته بیشتر است و به همین دلیل دست کار فرمایان برای پذیرش خواسته های کارگران بازتر است. طبق بیانیه اعلام شده از سوی کارگران معادن مس در شیلی، آن ها خواستار افزایش 5 درصدی شدند که دو برابر نرخ تورم این کشور می باشد. همچنین درخواست پاداش 40 هزار دلاری که بالاترین سطح در آمریکای جنوبی است. از طرفی هم شرکت های مربوطه به منظور حفظ تولید 1 میلیون تنی هزینه های زیادی کرده که اجباری بر مدیران شرکت برای پذیرفتن درخواست ها می شود.  کاهش اعتصابات افزایش 7 درصدی تولید مس را در پی داشت که خبر خوبی برای بازار این فلز سرخ تلقی نمی شود. همزمان تنش های تجاری چین و آمریکا مانع تحریک بازار تقاضا در محصول نام برده شده است که می تواند عامل فشاری در میان مدت بازار باشد. از سوی دیگر نیز در ادامه جنگ تجاری پدید آمده بین آمریکا و صادر کنندگان فولاد و آلومینیوم، کشور های متضرر شده از اعمال تعرفه های وارداتی آمریکا برای کاهش زیان به وجود آمده اقدام به وضع تعرفه های مختلف بر روی محصولات وارداتی از سوی آمریکا نمودند.

آمار و ارقام بازار امروز

اما در مجموع امروز شاخص کل با رشد 203 واحدی توانست از کانال نزولی خارج و در ارتفاع 111 هزار و 528 واحد آرام گیرد. این در حالی بود که شاخص هم وزن رشد بیشتری را تجربه کرد وبا افزایش 43 واحدی معادل 0.23 درصد) به پله 18 هزار و 747 واحد رسید. این اختلاف نشان دهنده فرو رفتن معامله گران حقیقی در لاک دفاعی با خرید سهام کوچکتر به منظور پوشش دهی ریسک های سیستماتیک است.

در این بین امروز یک میلیارد و 194 میلیون ورقه بهادار به ارزش 290 میلیارد تومان در 76 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 230 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. اما در بین گروه های بورسی نیز فلزات اساسی، شیمیایی و کانه های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادهای تاثیرگذار اما «فارس»، «تاپیکو» و «شبهرن» هرکدام به ترتیب 132، 46 و 26 واحد شاخص را تقویت کردند. اما معاملات منفی «فملی»، «مبین» و «پترول» تا حدی از رد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما رویه به نحو دیگری بود و جو منفی گروه پتروشیمی به آیفکس اجازه مثبت شدن نداد. از این روز شاخص فرابورس امروز با عقبگرد 2.5 واحدی به رقم یک هزار و 266 واحد رسید. در این بازار نیز 529 میلیون ورقه بهادار به ارزش 243 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 88 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم دذر فرابورس اختصاص داشت.

در این بازار نیز همانطور که گفته شد معاملات منفی گروه نفتی سبب افت شاخص شد که در این بین «زاگرس»، «میدکو» و «شاوان» بیشترین اثر منفی را بر آیفکس تحمیل کردند. از سوی دیگر اما «ذوب»، «سمگا» و «چکاپا» تا حدی از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.


تعداد بازدید : 131

ارسال نظر

ارسال