عربستان در بخش آموزش پاکستان سرمایه گذاری می کند

  • جمعه 6 مهر 1397 ساعت 12:25

اخبار => سایر رسانه ها

اسلام آباد- ایرنا - عربستان سعودی در قالب کمک به دانشگاه «عبدالله بن عبدالعزیز» منطقه آزاد جامو و کشمیر تحت حاکمیت اسلام آباد و طرح CPEC (سی-پک) اقدام به سرمایه گذاری در پاکستان می کند.
عربستان در بخش آموزش پاکستان سرمایه گذاری می کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روزجمعه ایرنا، اعضای ارشد حزب تحریک انصاف از بسته 10 میلیارد دلاری همکاری دوجانبه و درخواست از ریاض برای سرمایه گذاری در طرح CPEC (سی-پک) به عنوان دستاورد سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که اخیرا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی عزیمت کرده بود یاد کردند.
افزایش تجهیزات پزشکی و امکانات بیمارستان آموزشی «عبدالله بن عبدالعزیز» (KATH) و بیمارستان (Hayaserai) در ایالت خیبرپختونخواه از دیگر موارد سرمایه گذاری سعودی ها در پاکستان خواهد بود.
این گونه فعالیت‌هادرحالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای عربستان، سرمایه گذاری در کشورهایی مانند پاکستان چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.
گرچه هدف ظاهری این پروژه بهبود وضعیت آموزشی از طریق ساخت و ساز و تجهیز مدارس متوسط در مناطقی از پاکستان از جمله خیبرپختونخواه عنوان شده است اما بدون شک «ریاض» به دنبال نفوذ فرهنگی و آموزشی در میان شهروندان این مناطق است.
از سوی دیگر پیشتر سفیر جدید عربستان در پاکستان در ملاقات با وزیر مالیه این کشور وعده داد برای افزایش حضور سرمایه گذاران و شرکت های عربستان در پاکستان با هدف تقویت همکاری های اقتصادی، تلاش خواهد کرد. لیکن این سرمایه گذاری هنگامی محقق می گردد که دولت پاکستان رسما قرار داد خرید گاز از قطر را لغو کرده و با قطع روابط با دوحه در عمل نشان دهد که میان این کشور و قطر یکی را برای خود انتخاب کرده است.
رسانه های اسلام آباد نوشتند که وزیر اطلاع رسانی پاکستان پس از سفر عمران خان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفت که دولت این کشور برای سرمایه گذاری در طرح راهروی اقتصادی چین - پاکستان معروف به «سی - پک»، از عربستان سعودی دعوت کرده است به عنوان 'شریک سوم' در این طرح مشترک اقتصادی شرکت کند.
«فواد حسین چودری» وزیر امور اطلاع رسانی و رسانه های پاکستان نیز روز گذشته در گفت و گو با رسانه های این کشور، اعلام کرد که اسلام آباد و ریاض به تازگی سه موافقت نامه کمک های مالی به مبلغ 16 میلیون دلار برای تأسیس دانشگاه و اجرای پروژه های بیمارستانی که منابع آن از سوی ریاض تامین می شود، امضا کردند.
بر اساس این قرارداد، کالاهای وارداتی این پروژه های کمک های مالی که از سوی صندوق توسعه سعودی (SFD) وارد پاکستان می شود، از مالیات گمرکی معاف شوند.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت پاکستان، «اسد عمر» وزیر امور اقتصادی پاکستان، هفته جاری دیداری با اعضای هیات شش نفره عربستان سعودی برگزار کرد که در آن، «نواف سعید المالکی» سفیر عربستان سعودی در پاکستان نیز حضور داشت.

*** هیات سعودی در راه پاکستان
همچنین قرار است، سی ام سپتامبر ماه جاری( هشتم مهرماه) یک هیات عالیرتبه عربستان سعودی در خصوص سرمایه گذاری ریاض در طرح های پاکستان، به اسلام آباد سفر کند.
مشاور وزیر امور اقتصادی پاکستان در دیدار با شورای بازرگانی این کشور (PBC) با اعلام این خبر گفته است که در سفر آتی هیات سعودی گفت که در این هیات، شخصیت های مهمی حضور دارند.
«عبدالرزاق داوود» گفت:عربستان سعودی در خصوص راه اندازی پالایشگاه در گودار و سامانه آب شیرین کن در کراچی و بلوچستان اعلام آمادگی کرده است.
«فواد حسین چودری» گفت: اعضای یک هیات بلندپایه عربستان سعودی، هفته نخست ماه اکتبر در خصوص مذاکرات مشارکت در طرح کریدور اقتصادی چین - پاکستان «سی - پک»به پاکستان سفر می کند.
فواد چودری اضافه کرد:به دستور پادشاه عربستان سعودی، یک کمیته عالیرتبه تشکیل شده است و وزیر دارایی و وزیر انرژی عربستان، هیات عربستانی در سفر آتی به پاکستان را همراهی می کنند.
وی با بیان دستاوردهای سفر عمران خان به عربستان سعودی، با تقدیر از استقبال گرم مقامات ریاض از نخست وزیر پاکستان، تصریح کرد:«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در دیدار خود با عمران خان اطمینان داد که ریاض همیشه در کنار اسلام آباد قرار دارد و عمران خان نخست وزیر نیز گفت که تأمین امنیت عربستان سعودی را همانند حفاظت از پاکستان می داند.
بر اساس اخبار برخی منابع، قرار است عربستان در بخش نفت و گاز و طرح های زیرساختی بندر گوادر در قالب پروژه 'سی پک' همکاری کند.
آساق**6125**


تعداد بازدید : 244

ارسال نظر

ارسال