لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اصلاح شد

  • سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 10:35

اخبار => سایر رسانه ها

نمایندگان مجلس لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اصلاح شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، نمایندگان مردم در مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی با اصلاح لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی، اصلاح محدوده ۳ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی اعاده شده از سوی شورای نگهبان موافقت کردند.

عنوان لایحه یاد شده با ۱۲۶ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن علنی اصلاح شد.

براین اساس عنوان لایحه به شرح ذیل اصلاح شد:

لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده ۲ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی.

همچنین ماده واحده و تبصره های لایحه مذکور نیز با ۱۳۸ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی اصلاح شد.

براساس این گزارش ماده واحده و تبصره های اصلاحی به شرح ذیل است:

ماده‌واحده- در راستای تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به‌ منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت مفاد قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۱۴/  ۱۲/ ۱۳۹۵:

۱- دراستان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه- مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین)، منطقه آزاد تجاری- صنعتی مطابق نقشه‌های پیوست مصوب هیأت دولت ایجاد کند.

۲- اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به وسعت بیست و یک کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم را مطابق نقشه پیوست، پس از تأیید ستاد فرماندهی کل قوا به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم ملحق و محدوده منطقه آزاد ماکو را مطابق نقشه‌های پیوست مصوب هیأت دولت اصلاح کند.

۳- در استان‌های فارس (فسا و لار)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان‌غربی (سرو- ارومیه)، خراسان‌رضوی (خواف و قوچان)، لرستان (خرم‌آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین‌شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

تبصره۱- مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایجادشده به‌موجب بند (۱) این ماده‌واحده با رعایت تبصره‌های ذیل و بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۷/  ۶/ ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی فوق بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۵/  ۹/ ۱۳۸۴ و اصلاحات بعدی آن اداره می‌شوند.

تبصره۲- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا در مناطق آزاد تجاری- صنعتی موضوع این قانون به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرحهای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان منطقه می‌تواند بخشهایی از محدوده قانونی منطقه را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن محدوده اقدام کند. سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال و نیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرحهای ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف مدت شش‌ماه نسبت به تصویب طرح جامع اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

واگذاری زمین تا زمان تصویب طرح جامع منطقه حداکثر تا پانزده درصد (۱۵%) مساحت محدوده به فعالیت‌های اقتصادی بر اساس کاربری‌های مبتنی‌ بر پهنه‌بندی‌های اولیه مورد تأیید کارگروهی که توسط شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تعیین می‌شود صورت می‌پذیرد. پس از تصویب طرح جامع، واگذاری‌ها در چهارچوب طرح مصوب توسط سازمان منطقه انجام می‌شود.

تبصره ۳- واردات کالا از خارج کشور به مناطق آزاد ایجادشده به‌موجب بند (۱) این ماده‌واحده به‌منظور عرضه به مسافرین ممنوع و اعطای معافیت کالای همراه مسافر از مناطق مذکور به سرزمین اصلی صرفاً شامل کالاهای تولیدشده در آن مناطق می‌باشد.

تبصره ۴- مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده مناطق آزاد ایجادشده به‌موجب بند(۱) این ماده‌واحده صرفاً به اشخاصی اعطاء می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد خودروهای فوق صرفاً در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان‌پذیر است.

تبصره ۵- دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

در ادامه نمایندگان مجلس فهرست مناطق ویژه اقتصادی موضوع بند ۴ ماده واحده و جدول ذیل آن را با ۱۴۳ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن علنی حذف کردند.

همچنین نمایندگان مجلس با ۱۴۲ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی با نقشه های مناطق آزاد موضوع بندهای یک و دو ماده واحده به شرح پیوست موافقت کردند.


تعداد بازدید : 576

ارسال نظر

ارسال