مروری بر سفر روحانی به عراق واعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی

  • پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت 8:55

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که مهم ترین آن سفر حسن روحانی رییس جمهوری به عراق بود که بازتاب های وسیعی در رسانه ها داشت و اعطای نشان «ذوالفقار» توسط رهبر معظم انقلاب به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی نیز در صدر اخبار قرار گرفت.
مروری بر سفر روحانی به عراق واعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

گروه اطلاع رسانی ایرنا براساس وظایف آگاهی بخشی خود رسانه های مختلف را در هفته گذشته مورد واکاوی قرار داد و برجسته ترین و مهم ترین موضوعات را رصد و بررسی کرده است.

**سفر حسن روحانی به عراق
سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به عراق از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته بود که در رسانه ها انعکاس پیدا کرد. رییس جمهوری ایران برای دیداری رسمی در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد، پایتخت عراق شد. روحانی در دیدار با برهم صالح رییس جمهوری عراق در بغداد با تقدیر از میهمان نوازی و استقبال گرم دولت عراق از هیأت ایرانی در این سفر و پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد این سفر گام بزرگی در راستای توسعه و تعمیق روابط و همکاری های 2 کشور باشد.

**پرونده فساد پتروشیمی
یکی از مهمترین خبرهایی که در هفته گذشته در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت مربوط به پرونده فساد پتروشیمی بود. پرونده ای که نخستین جلسه دادگاه متهمان آن از 15اسفند آغاز شد تا به اتهامات 14 نفر از فعالان در این حوزه که به تخلفات گسترده مالی و اقتصادی متهم شده‌اند، رسیدگی شود. در این میان اما نام یک زن بیش از 13 متهم دیگر موردتوجه افکار عمومی و فضای مجازی قرار گرفت. شاید بتوان این فساد را حاصل تحریم‌ها که پای شرکت‌های واسطه فروش را باز کرده و سوءاستفاده از نظام چند نرخی ارز تلقی کرد. به بیان دیگر پولی ناپدید نشده تنها از شکاف‌هایی که به واسطه سیاست‌های نادرست در زمان بحران اتخاذ شده، نهایت استفاده صورت گرفته و نتیجه‌اش ناترازی عملکرد اقتصاد کشور و بر باد رفتن ثروت ملی شده است.

**انتساب حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه
انتساب حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه، موضوع مهمی که در بیشتر رسانه ها بازتاب پیدا کرد. از این رو رسانه ها اعلام داشتند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدابراهیم رییسی را به ریاست قوه قضاییه منصوب کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تاکید بر لزوم تحول در قوه قضاییه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضاییه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رییس جدید قوه قضاییه بیان کردند.

**جنجال در مجلس
مهمترین خبر از پارلمان مربوط به جنجال در این نهاد است که در رسانه ها بازتاب وسیعی پیدا کرد. در صحن علنی مجلس به دلیل تندروی برخی نمایندگان جناح و جریانی خاص که خود را صاحب انقلاب می‌دانند، در اعتراض به دیدار برخی از نمایندگان و اعضای فراکسیون امید مجلس با سید‌محمد خاتمی، رئیس جمهوری 8 ساله کشورمان در دولت اصلاحات، به تنش و درگیری کشیده شد. محمدمهدی زاهدی نماینده اصولگرای کرمان و وزیر علوم احمدی‌نژاد یکی از ناطقان بود که جرقه جنجال دیروز جلسه علنی مجلس از همین نطق 7 دقیقه‌ای شروع شد. زاهدی صحبت‌هایش را با انتقاد به fatf و برجام شروع کرده بود و گریزی هم به افزایش حقوق و نحوه واردات کالا و توزیع آن داشت درنهایت به موضوع اصلی رسید که به نظر می‌رسید اساسا برای بیان آن پشت تریبون قرار گرفته بود. محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس، در واکنش به نطق زاهدی گفت: «پیرامون آنچه آقای دکتر زاهدی و تعدادی از نمایندگان بیان داشتند، باید بگویم که اظهارات‌شان غیرمنصفانه است. در‌مورد اینکه دیداری انجام گرفته و این دیدار خلاف منافع ملی بوده است باید به عرض ایشان برسانم که خلاف منافع ملی آنجایی انجام گرفت که با تنگ‌نظری و فتنه‌نمایی بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی این کشور را به حاشیه بردیم.» در جریان اظهارات وکیلی، عده‌ای از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه جمع شدند و واکنش‌های انتقادی بسیار تندی نسبت به علی مطهری و محمدعلی وکیلی نشان دادند و با فریاد «دو-دو»، اعتراض خود را نسبت به این سخنان اعلام کردند.

**مسمومیت با مصرف مشروبات الکلی
مهمترین خبری که در رسانه ها انعکاس پیدا کرد و مردم به آن توجه داشتند، در خصوص مسمومیت عده ای بر اثر مصرف مشروبات الکلی در بوکان بود. در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در ایران افزایش یافته است. در این رابطه اخبار زیاد است، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت الکلی سه بوکانی خبر داد که آنها را به کام مرگ کشاند. ابراهیم حسنی توضیح داد: 16 تَن با علایم مشکوک به مسمومیت الکلی به بیمارستان‌ شهید قلی‌پور شهرستان بوکان مراجعه کردند که تمامی آن‌ها به‌دلیل وخامت حال به مرکز مسمومیت بیمارستان طالقانی ارومیه اعزام شدند. حسنی با بیان اینکه سه نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: چهار تَن در بخش ICU بیمارستان طالقانی تحت مراقبت ویژه هستند و شرایط حال یک نفر هم وخیم است.

**مجوز ساخت و ساز در 62 باغ های تهران
مجوز ساخت و ساز در 62 باغ تهران توسط شورای شهر، خبری بود که در رسانه های منتشر شد و بازتاب وسیعی در جامعه داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مساحت مجموع این باغات معادل 16.1 هکتار است. متوسط مساحت هر باغ نیز حدود 2 هزار و 600 مترمربع بوده است. 50 قطعه از این باغات نیز در مناطق یک تا 5 واقع شده‌اند. براساس گزارش کارشناسان رسمی شهرداری تهران هفت مورد از 62 قطعه باغی دارای درختان انبوه و مابقی نیز دارای تعداد متوسط درختان در عرصه خود بوده است. نکته جالب آنکه 27 مورد از 62قطعه باغی نیز فقط در منطقه یک قرار دارند. همچنین 4 قطعه از این باغات نیز در منطقه 22 قرار دارند، منطقه‌ای که سه سال پیش شورای عالی شهرسازی صدور پروانه برای ساخت و سازهای بلندمرتبه در آن را تا زمان تدوین طرح تفصیلی ویژه این منطقه معلق کرد. در شرایطی که شورای شهر تهران در روز درخت‌کاری مجوز قلع و قمع 2 هزار و92 درخت در 62 باغ شهر تهران به منظور ساختمان سازی را صادر کرده است که بنا به گفته آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر‌، رویکرد شورای پنچم حفظ باغات تهران بوده است و با این رویکرد تصمیم به لغو مصوبه برج‌باغ‌ها گرفت.

**مذاکرات هیات کارشناسی ایران با نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا
یکی دیگر از خبرهای مهم هفته گذشته مربوط مذاکرات هیات کارشناسی ایران با نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا درباره عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر اینستکس در تهران بود. به گفته منابع ایرانی، هدف از این دور رایزنی‌ها، عملیاتی کردن هر چه سریع‌تر اینستکس است. در این نشست آخرین وضعیت اینستکس و نهاد متناظر آن در ایران، نحوه تعامل و همکاری این دو نهاد، نحوه استفاده فعالان اقتصادی و تجاری از این مکانیسم، مروری بر گام‌های بعدی با هدف گسترش حوزه فعالیت اینستکس به سایر حوزه‌های تجاری و دیگر موضوعات مرتبط به این فرآیند با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از کشورمان با نمایندگان بخش‌های سیاسی و اقتصادی طرف اروپایی و نیز مدیر اینستکس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**دادگاه های حسین هدایتی
بر طبق روال معمول یکی از مهمترین خبرهای هفته گذشته به مساله اقتصادی مربوط می شود. این بار حسین هدایتی در برابر قانون نشست تا پاسخگو باشد. دادگاه هایی که در رسانه های مجازی بازتاب گسترده ای پیدا کرد و مردم به جد آن را دنبال می کنند. هدایتی که کمک های نقدی و غیر نقدی زیادی به فوتبالی ها و سایر رشته های ورزشی در مقاطع مختلف کرده، این روزها در دادگاه مشغول پاسخگویی درباره اتهامات خود است. پس از اتمام یکی از جلسات دادگاه هدایتی، دادستان اعلام کرده بود هرفردی که از اموال این شخص پولی دریافت کرده، موظف به بازگرداندن آن است.

**اعطای نشان «ذوالفقار» به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی
مهمترین خبر نظامی هفته گذشته را باید مربوط به اعطای نشان «ذوالفقار» به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی دانست. آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان «ذوالفقار» اهداء کردند؛ خبری که در هفته گذشته توجه رسانه های مختلف را به خود جلب کرد و به آن پرداختند. گفتنی است، نشان ذوالفقار ازجمله نشان‌های عالی نظامی است که به پاس رشادت‌ها و موفقیت در فرماندهی از سوی فرمانده معظم کل قوا اعطا می‌شود. سرلشکر قاسم سلیمانی نخستین فرماندهی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مفتخر به دریافت این نشان شده است.

پژوهشم9370**9131


تعداد بازدید : 307

ارسال نظر

ارسال