مرکز تحقیقات راه و مناطق آزاد تفاهمنامه پژوهشی امضا کردند

  • پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 14:17

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- تفاهمنامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای تحقیقات و مطالعات راهبردی و کاربردی در زمینه راه و مسکن امضا شد.
مرکز تحقیقات راه و مناطق آزاد تفاهمنامه پژوهشی امضا کردند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش پنجشنبه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، «محمد شکرچی زاده» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و «محمد معزالدین» معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور این تفاهمنامه را امضا کردند.
شکرچی‌زاده در این نشست گفت: برخی از مناطق آزاد به سبب موقعیت جغرافیایی خود از موقعیت ویژه‌ای برخوردارند و توجه به اصول علمی و بهره‌گیری از فناوری‌ و نوآوری‌ها می‌تواند عمر مفید ساختمان‌ها را در این مناطق افزایش دهد.
معزالدین نیز در این نشست یادآوری کرد: ارتباط با 16 کشور همسایه و حجم مبادلات اقتصادی قابل توجه از مزیت‌های نهفته در مناطق آزاد به شمار می‌رود. در این بخش‌ها، حجم زیادی از تقاضاها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها ساختمان است اما هنوز هیچ دستورالعمل مدون و راهکار مناسب با شرایط روز جهانی برای پاسخ به این تقاضا نداریم.
در چارچوب تفاهمنامه امضا شده، انجام تحقیقات و مطالعات راهبردی و کاربردی در حوزه‌های مرتبط، اعطای گواهینامه فنی برای مصالح ساختمانی، سیستم‌های ساختمانی، قیر و آسفالت برای کارخانه‌های واقع در مناطق آزاد برابر مقررات اساسنامه و دریافت هزینه‌های مربوطه، اجرای دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش مهندسان شاغل و ساکن در مناطق آزاد مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین برگزاری همایش ‌های مرتبط با فعالیت‌های مرکز، ایجاد ایستگاه‌های شتابنگاری زلزله و سامانه پاسخ سریع در مناطق آزاد، انجام مطالعات امکان سنجی و توجیه فنی و اقتصادی، تهیه گزارش‌های فنی اقتصادی برای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان‌های مناطق آزاد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با مرکز و انجام مطالعات اجتماعی در مناطق مختلف از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
امضاکنندگان این تفاهمنامه، همکاری های اجتماعی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌های مناطق آزاد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با مرکز و انجام مطالعات به منظور ارزیابی و ممیزی انرژی در ساختمان‌های مناطق آزاد با توجه به شرایط اقلیمی گوناگون در قالب محورهای مشترک را دنبال می کند.
انجام مطالعات در مورد سکونتگاه‌های روستایی و توصیه کاربرد مصالح و معماری بوم آور در این مناطق، تهیه دستورالعمل و راهنما برای کاربرد مصالح ساختمانی مناسب بتن ویژه در مناطق آزاد قشم و کیش و چابهار با توجه به خوردگی شدید بتن در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، تهیه دستورالعمل برای ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید راه‌های آسفالتی در مناطق مختلف بخش دیگری از سرفصل های پیش بینی در این تفاهمنامه است.
اجرای روسازی بتن، ارزیابی لرزه‌ای و بررسی مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی و سامانه‌های هشدار و اطفای حریق موجود و ارائه راهکارها، طراحی، ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های واقع در مناطق آزاد و نوارهای ساحلی باتوجه به الزامات عملکردی بناها در این نواحی، پیشنهاد استفاده از مصالح و مواد سازگار با مشخصات محیطی نواحی واقع در مناطق آزاد برای استفاده در اجرای سازه‌ای و غیرسازه‌ای و شیوه‌های استفاده از آنها و انجام مطالعات راه‌های شهری و تحقیق در مورد ایمنی و تصادف جاده‌ای از محورهای همکاری محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، شهریورماه امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ویژه اقتصادی رای مثبت دادند.
طبق ماده 23 قانون برنامه ششم توسعه ( 1400- 1396)، ایجاد هرگونه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی جدید منوط به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی و اخذ تاییدیه های زیست محیطی، نظامی و امنیتی است.
افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شرایطی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دولت در لایحه خود خواهان ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی و 12 منطقه ویژه اقتصادی بود اما نمایندگان ۶۷ منطقه ویژه اقتصادی دیگر را به پیشنهاد دولت افزودند.

اقتصام**1559*1961*


تعداد بازدید : 277

ارسال نظر

ارسال