معرفی تازه ترین کتب اقتصادی و مالی در نمایشگاه کتاب

  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 ساعت 19:20

اخبار => سایر رسانه ها

نمایشگاه کتاب امسال میزبان چندین کتاب در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد است که به تازگی منتشر شده اند.
معرفی تازه ترین کتب اقتصادی و مالی در نمایشگاه کتاب

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایشگاه کتاب امسال میزبان چندین کتاب در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد است که به تازگی منتشر شده اند. در ادامه تعدادی از این کتب معرفی می شود:

  • «بازار آتی»٬ نویسندگان: حسین عبده تبریزی و علی خبیری ٬ انتشارات بعثت: کتاب کوچکی درمورد قراردادهای آتی است. کتاب ضمن توضیح مبانی قراردادهای آتی و قیمت گذاری آنها، چند آزمون تجربی از بازار آتی سکه را گزارش می کند.
  • «دانشنامه مختصر اقتصاد»٬ نویسنده: دیوید هندرسن٬ مترجمان: محمدصادق الحسینی و محسن رنجبر٬ نشر مرکز: این کتاب نخستین دانشنامه علوم اقتصادی به زبان فارسی است که در قطع رحلی در ۶۳۶ صفحه منتشر شده و منبعی غنی برای شناخت اقتصاد است.
  • «ایران در گزارش های بین المللی»٬ نویسندگان: سعید اسلامی بیدگلی و سارا هداوند٬ چاپ سوم٬ انتشارات مدیریت مالی ایران: «ایران در گزارش‌های بین‌المللی» (۲۰۱۷-۲۰۱۸) کتابی است که به بررسی گزارش رقابت پذیری جهانی، گزارش سهولت کسب و کار، گزارش توسعه انسانی، شاخص رفاه لگاتوم، شاخص بین المللی حقوق مالکیت، گزارش شاخص آزادی اقتصادی و شاخص ادراک فساد می پردازد. در هر کدام از این هفت گزارش، ابتدا به طور مختصر آن گزارش، شاخص و نهاد ناشر آن معرفی شده است. سپس وضعیت ۱۰ کشور نخست این گزارش در سال های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. به دلیل اینکه ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد، اطلاعات این کشورها از گزارش استخراج شده و سپس وضعیت ایران در تمام شاخص ها و زیرشاخص های هر گزارش با جزئیات بررسی و به روندهای سال های اخیر اشاره شده است.
  • «۵۰+۱ نکته ۱ میلیون تومانی»٬ نویسنده: همایون دارابی٬ انتشارات دنیای اقتصاد: این کتاب روایت هایی تجربی درباره معامله گران بازار سرمایه است. این کتاب حاصل تلفیق دانش اقتصادی، مهارت گزارش نویسی مطبوعاتی و تجربه حضور مداوم و فعالانه نگارنده در بازار سهام ایران است. کتاب با پندهایی از کنفسیوس حکیم چین باستان آغاز می شود که گفته بود «انسان در زندگی سه راه دارد: راه اول از اندیشه می گذرد، این والاترین راه است. راه دوم از تقلید می گذرد، این آسان ترین راه است. راه سوم از تجربه می گذرد، این تلخ ترین راه است.» و با پیشنهادی درباره چگونگی تلفیق دانش اقتصاددانان و تجربه فعالان بازار برای پی بردن به رمز و رازهای بازار یا «فوت کوزه گری» پایان می یابد: اصول و چارچوب ها را از اقتصاددانان بیاموزید، اما پولتان را با روش خودتان به کار اندازید.
  • Financial Literacy” ٬ نویسنده: علی سعیدی و میثم حامدی٬ انتشارات Palgrave MacMillan : کتاب Financial Literacy، به‌عنوان اولین تجربۀ انتشار بین‌المللی مفاهیم به‌روز بازار سرمایه، تلاش کرده تا علاوه بر پرداخت به مفاهیم سواد مالی، اقداماتی را که در ارتقای سطح سواد مالی در سطح جهانی و همچنین در سطح کشور صورت گرفته است به اطلاع خوانندگان برساند. این کتاب در 180 صفحه و هفت فصل نگارش شده و به موضوعات اساسی سواد مالی در عرصه بازار سرمایه پرداخته است.
  • «مدل های کمّی در مدیریت ریسک»٬ مترجمان: میثم فدایی و نازنین عزیزی٬ انتشارات بورس: این کتاب با اقتباس از برخی فصول کتاب «مدیریت نهادهای مالی با رویکرد مدیریت ریسک» نوشته آنتونی ساندرز و مارسیا میلون کرنت و ترجمه میثم فدایی و نازنین عزیزی توسط انتشارات بورس و با حمایت تامین سرمایه لوتوس پارسیان منتشر شد. در این کتاب که در 9 فصل و دو ضمیمه ارائه شده، تلاش شده تا مدل های کمّی و کاربردی به منظور اندازه گیری اهم ریسک های نهادهای مالی ارائه شود. در دو فصل ابتدایی کتاب به بررسی نقش نهادهای مالی در بازارهای مالی و انواع ریسک هایی که یک نهاد مالی با آن مواجه است، اشاره شده و در فصول 3 تا 9 به تفصیل به بررسی ریسک های اساسی نهادهای مالی، تبیین مدل های کمّی اندازه گیری این ریسک ها و ارائه راهکارهایی به منظور پوشش ریسک مورد نظر پرداخته شده است. ریسک های مورد بررسی عبارتند از: ریسک بازار، ریسک نرخ بهره، ریسک نقدینگی، ریسک نرخ ارز، ریسک اعتباری وام های انفرادی، ریسک اعتباری پرتفوی وام ها و ریسک تعهدات خارج از ترازنامه. در بخش پایانی کتاب نیز دو ضمیمه با عناوین یونانی ها و بحران مالی سال 2008 آمریکا ارائه شده است.
  • «فهم و تحلیل صورت‌های مالی»٬ نویسندگان: حیدر فروغ نژاد٬ شاهین احمدی و امین سادات٬ انتشارات بورس: هدف از تدوین این کتاب، تبیین گزارشگری مالی شرکت‌ها، آموزش زیربنای مفهوم حسابداری و چگونگی تبدیل شدن این مفاهیم به صورت‌های مالی شرکت‌ها و نیز روشن کردن این مفهوم برای مدیران است که حسابداری، اقدامات و تصمیمات آنها را چگونه بازتاب می‌دهد.
  • «نقش مطبوعات در اجرای خصوصی سازی (سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی)»٬ نویسنده: مهدی حاجی‌وند٬ انتشارات بورس: این کتاب در پنج فصل و 200 صفحه منتشر شده و به تشریح موضوعاتی چون تعریف و کارکرد و وظایف وسایل ارتباط جمعی، تاریخچه روزنامه نگاری در جهان و ایران، اولین ها در صنعت روزنامه نگاری در ایران، نقش رسانه در اقتصاد، کارکرد و نقش رسانه‌ و مطبوعات در اقتصاد، تاریخچه روزنامه نگاری اقتصادی در جهان و ایران٬ نخستین نشریه اقتصادی ایران٬ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ضرورت، دلایل، اهداف و روش‌های خصوصی‌سازی، تاریخچه خصوصی‌سازی در جهان و ایران، مکانیزم عملیات اجرایی واگذاری‌ها، تجربه خصوصی‌سازی در سایر کشورها و موانع و مشکلات خصوصی‌سازی در جهان و ایران٬ موارد قانونی فعالیت های فرهنگی- تبلیغاتی برای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بسترسازی، بهبود و شفافیت امر واگذاری، لزوم فرهنگ سازی در حوزه اصل 44 قانون اساسی، اصل 44 و رسانه و نیز تجربه استفاده کشورها از رسانه در اجرای سیاست خصوصی‌سازی٬ یافته‌های یک پژوهش در خصوص نقش رسانه بر اجرای اصل 44 قانون اساسی٬ نقش مطبوعات در اجرای خصوصی‌سازی٬ نتیجه‌گیری و پیشنهاداتی در خصوص بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی پرداخته است.
  • «مالی پیشرفته»٬ نویسنده: سجاد جلالی، محمد مهدی مومن زاده، رضا امیدوار تجریشی و حامد شجاعی٬ انتشارات نورا: در این کتاب برای توجه به حقوق سایر ذینفعان به مفاهیمی همچون حاکمیت شرکتی پرداخته شده است. بدین ترتیب نه تنها مالکان و سهامداران بلکه سایر ذینفعان نیز مورد توجه قرار می گیرند. سیاست سرمایه در گردش، تأمین مالی، بودجه بندی سرمایه ای، ارزشگذاری سهام، هزینه و ساختار سرمایه٬ مبانی مدیریت مالی، ریاضیات مالی، مباحث مربوط به تقسیم سود، ادغام و تحصیل و ورشکستگی، حاکمیت شرکتی، کارایی بازار و مالی رفتاری از مفاهیم پرداخته شده در این کتاب هستند.
  • «فهم و تحلیل عملکرد مالی بانک ها» نویسنده: میثم کاویانی و حامد آراد٬ انتشارات بورس: کتاب فهم و تحلیل عملکرد مالی بانک ها در شش فصل و ۱۲۱ صفحه تنظیم شده که شامل مطالعه ارتباط بین مجموعه ای از عملکرد مالی در یک مقطع و مطالعه روند آنها در طول زمان در قالب کمیته های مرتبط با یکدیگر می شود.
  • «رویه هیأت داوری بورس و اوراق بهادار (تا پایان سال 1395)»٬ نویسندگان: جعفر جمالی و محمد صادقی٬ انتشارات بورس: این کتاب با تبویب و تنقیح موضوعی آرای صادره هیأت داوری بورس، گام نخست در شناسایی رویه حاکم بر اختلافات برداشته شده و به تبع دسترسی علاقمندان به این حوزه، امکان نقد یا توجیه مسائل هموارتر می شود. این کتاب براساس موضوع دعاوی که تا انتهای سال ۱۳۹۵ منتهی به صدور رأی شده، طبقه‌بندی شده و حسب مورد اهم مقررات قانونی مربوطه نیز مورد اشاره قرار گرفته است و ضمن شناسایی رویه هیأت داوری، موجب معرفی بخش‌هایی از مقررات ناظر به موضوعات مورد اشاره در زمان رسیدگی و صدور رأی نیز می شود.
  • «اقتصاد بین الملل»٬ نویسنده: رابرت کاربو٬ مترجمان: هادی جمالیان و حمید اسدی٬ انتشارات بورس: کتاب اقتصاد بین الملل حاصل بیش از سه دهه تدریس رابرت کارباف، استاد کالج کسب و کار دانشگاه واشنگتن در مباحث تئوری های اقتصاد و اقتصاد بین المللی است. این کتاب با تئوری های اقتصادی و دنیای واقعی اقتصاد سر و کار دارد. هر فصل کتاب با بیان روشن نظریه، اصول یا اطلاعات اولیه آغاز می شود و با ذکر مثال هایی کامل می شود. مخاطبان اصلی کتاب پیش رو، دانشجویان رشته‌ اقتصاد هستند اما طیف وسیعی از دانشجویان رشته های مدیریت، علوم سیاسی، مطالعات بین المللی و حتی تاریخ که ممکن است در زمینه‌ اقتصاد دروس کمتری را گذرانده باشند، می توانند از مطالب این کتاب بهره گیرند. از آنجا که اقتصاد بین‌الملل در برخی از رشته‌های غیراقتصادی و همچنین دوره کارشناسی ارشد مدیریت و رشته‌ اقتصاد تدریس می شود، مطالب کتاب برای دانشجویان رشته‌ اقتصاد و دانشجویانی که رشته‌ آنها اقتصاد نیست نیز قابل استفاده است.
  • «ساز و کارهای بررسی تقلب (حسابداری دادگاهی ارزیابی کنترل‌های داخلی)»٬ نویسندگان: علی حسینی٬ رضا داغانی و محمدعلی نصر٬ انتشارات بورس
  • «مدل‌های ریاضی مشتقات مالی 2»٬ نویسنده: یو کوین کویک٬ مترجمان: عبدالساده نیسی و مهتاب مهرآسا٬ انتشارات بورس
  • «راهنمای کاربردی مدیریت سرمایه‌گذاری»٬ نویسنده: لوکاس اسنوپک٬ مترجم: رضا تهرانی و محمدعلی میرزاکوچک جنگلی٬ انتشارات بورس
  • «ارزش گذاری به زبان ساده»٬‌ نویسنده:‌ آسوات داموداران٬ مترجم: رضا ابراهیمی٬ انتشارات بورس
  • «مسابقه پس انداز»٬ نویسنده: شیلا بیر٬ مترجم: علی اسماعیل پور٬ انتشارات بورس: کتاب مسابقه پس انداز از سری کتاب های کندو است که برای مخاطبان در محدوده سنی «ب» نوشته شده است. داستان برادرهای دوقلویی را روایت می کند که کاملا با هم در تمامی زمینه ها متفاوت هستند حتی در روش پس انداز و نگهداری از پول. یکی از برادرها به محض اینکه پولی به دستش می رسد آن را خرج می کند و چیزهای بی ارزش مثل اسباب بازی و شکلات و آدامس می خرد اما برادر دیگر با پول های پس انداز شده، یک تلسکوپ می خرد و مابقی پولش را در یک حساب مشترک با برادرش پس انداز می کند. این کتاب در رده بندی کتاب های سایت MoneyAndStuff به عنوان یکی از بهترین کتاب های آموزش سواد مالی در حوزه کودک و نوجوان معرفی شده است و تفاوت خرج کردن و پس انداز را با استفاده از داستانی همراه با تصاویر جذاب و دیدنی به کودک نشان می دهد.
  • «درآمد پرماجرا»٬ نویسنده: هرمن پریش٬ مترجم: علی اسماعیل پور٬ انتشارات بورس: کتاب درآمد پرماجرا از سری کتاب های کندو است که در 14 فصل برای مخاطبان در محدوده سنی «ج» نوشته شده است. این کتاب مفاهیم اقتصادی را به صورت داستانی جذاب و با زبانی طنز از دید قهرمان داستان که دختری به نام «آملیا بدلیاست» بازگو می کند. این کتاب در راستای ضرورت آشنایی کودکان با مقوله اقتصاد و بهره وری و ایجاد انگیزه در آنها جهت علاقه مندی و فراگیری مفاهیم پایه ای آن منتشر شده است.

تعداد بازدید : 412

ارسال نظر

ارسال