نمایندگان ایران و اندونزی خواستار گسترش روابط دوجانبه شدند

  • پنجشنبه 22 شهریور 1397 ساعت 12:20

اخبار => سایر رسانه ها

نمایندگان ایران و اندونزی خواستار گسترش روابط دوجانبه شدند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، هیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر 'نورمحمد ترابی نژاد' نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، امروز (پنجشنبه) در حاشیه دومین روز مجمع جهانی پارلمانی در 'بالی' اندونزی، با دکتر 'نور حیاتی السقاف' نایب رییس مجلس اندونزی پیرامون توسعه پایدار دیدار و به تبادل آرا در خصوص موضوعات متفاوت پرداخت.
در این دیدار، ترابی نژاد ضمن تشکر از پارلمان اندونزی برای برگزاری دومین اجلاس جهانی پارلمانی، نقش پارلمانهای دو کشور در توسعه اقتصادی و سیاسی را بسیار ارزنده توصیف کرد و افزود که دو کشور مسلمان ایران و اندونزی با بهره از اشتراکات فراوان می توانند در جهان اسلام تاثیرات چشمگیری داشته باشند.
وی در سخنان خود مسایل سیاسی منطقه و جهان را به بحث و بررسی گذاشت و افزود که نگرانی های جهان اسلام در شرایط حساس کنونی نسبت به گذشته افزایش یافته است. یکی از این نگرانی ها بحث فلسطین است که خوشبختانه کشور دوست و مسلمان اندونزی همواره در راستای مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین گام برداشته است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص مسایل سیاسی، ضمن محکوم کردن حرکت یکجانبه آمریکا در خروج از 'برجام' و بی اعتنایی این کشور به قوانین بین الملل، عنوان داشت که رفتارهای غیر مسئولانه کشورها در برابر الزامات قانونی بین المللی، خود عاملی بازدارنده در توسعه پایدار است.
ترابی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، مشارکت زنان در جامعه در راستای توسعه پایدار را برشمرد و گفت که برای توسعه پایدار، مشارکت زنان گریز ناپذیر است و جمهوری اسلامی در برنامه ششم توسعه ملی خود 30 درصد از جایگاه مدیریتی در پست های بالا را به زنان اختصاص داده است.
وی همچنین به وجود فراکسیون زنان و معاونت ریاست جمهوری اشاره کرد و اضافه کرد: بی شک جامعه بدون حضور زنان از قافله توسعه پایدار جا می ماند.
رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی توسعه پایدار ، به توسعه روابط اقتصادی دوجانبه با اندونزی نیز اشاره و خاطر نشان کرد که سنگ بنای روابط کشورها روابط اقتصادی است و در این اثنا، همکاری ها در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
حیاتی السقاف نایب رئیس مجلس جمهوری اندونزی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور هیات ایرانی در این مجمع، عنوان داشت که حضور کشورها در مجامع بین المللی، نشانگر تعهد بالای آنها به توسعه پایدار است و بسیار خرسند هستیم که ایران همواره به تعهدات بین المللی خود وفادار بوده است.
وی با اشاره به وجود گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی گفت که پارلمان اندونزی تنها با برخی از کشورها گروه دوستی تشکیل داده که ایران از جمله این کشورها است.
نورحیاتی وجود گروه دوستی را فرصتی مغتنم برای توسعه روابط اقتصادی دانست و افزود: ظرفیت گروه های دوستی پارلمانی بسیار بالاست، اما تاکنون از این ظرفیت به صورت کاملا بهره نبرده ایم.
وی با اشاره به سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به اندونزی در چند ماه گذشته و همچنین سفر گروه دوستی پارلمانی اندونزی به ایران، ابراز امیدواری کرد که با تبادل بیشتر هیات ها و اجرایی کردن برنامه های اقتصادی، هر دو کشور از روابط اقتصادی دو جانبه منتفع شوند.
رئیس کمیته همکاری های میان پارلمانی در بخش دوم از سخنان خود هویت اسلامی و آموزه های اسلامی را به مداقه گذاشت و گفت که نبود صدایی واحد در جهان اسلام باعث شده تا دشمنان تصویری غیر واقعی از اسلام ترسیم و مسلمانان را طرفدار خشونت معرفی کنند.
نور حیاتی با اشاره به مفهوم 'اسلام، رحمت للعالمین' یاد آور شد، مسلمانان باید با تمسک به شیوه والای پیامبر(ص) و اجرای آن در سکنات خود، این تصویر زشت که نابحق از مسلمانان ترسیم شده را بزدایند.
وی در بخش نهایی سخنان خود بیان داشت، دمکراسی مفهوم بسیار مشخصی دارد ، پشتیابی از اقلیت، احترام به اکثریت و حصول اطمینان از عدم جا ماندن کسی از توسعه.
نایب رییس مجلس اندونزی با اشاره به این موضوع که تمامی کشورهای مسلمان باید با احترام متقابل و تقویت تعاملات اقتصادی، روابط خود را هرچه بیشتر ارتقا بخشند، افزود که آموزش نقش بسزایی در توسعه اقتصادی بازی می کند و در این میان ایران از سامانه آموزشی خوبی بهره می گیرد.
نور حیاتی ضمن اشاره به عضویت اندونزی به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل، ابراز امیدواری کرد که این کشور جنوب شرق آسیا بتواند در حل معضلات جهان اسلام به ویژه مسئله فلسطین تاثیرگذار باشد.
اجلاس مجمع جهانی پارلمانی، توسعه پایدار دیروز با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان و هیاتی از مجلس شورای اسلامی ایران در جزیره بالی اندونزی گشایش یافت.
نمایندگان مجالس 47 کشور مختلف جهان و تعدادی از سازمانهای بین المللی در نشست دو روزه بالی گرد هم آمده اند تا دستیابی به توسعه پایدار از منظر مصرف مسئولانه انرژی، آموزش کیفی به سوی صنعت سبز، مشارکت زنان و انرژی پایدار و نقش پارلمانها در دستیابی به انرژی ارزان و پایدار را مورد بحث و بررسی قرار دهند و تجارب خود را دراین زمینه به اشتراک گذارند.
آساق**1599**1651

تعداد بازدید : 224

ارسال نظر

ارسال