وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس: بزرگترین سیاست آن سال ها حمایت از تولید بود

  • جمعه 6 مهر 1397 ساعت 1:18

اخبار => سایر رسانه ها

تهران - ایرنا - وزیر اقتصاد دارایی دوران دفاع مقدس در فاصله سال های 1365 تا 1368 می گوید : در آن سال ها و در اوج بحران های تحمیلی بر کشور ، دولت از تولید حمایت کرد.
وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس: بزرگترین سیاست آن سال ها حمایت از تولید بود

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، محمد جواد ایروانی شامگاه پنج شنبه در اولیه جلسه از سلسله نشست های اقتصاد ایران در دوران دفاع مقدس در محل موسسه مطالعات دین و اقتصاد در مورد سیاست های اقتصادی دوران مسئولیت خود به عنوان وزیر اقتصاد در آن سال ها گفت : بزرگترین سیاست ما حمایت از تولید و اشتغال بود.
وی ادامه داد : از آن مهم تر باورهای ما در مدیریت اقتصادی کشور، ایمان به نظم و انضباط بود ، تاکید من بر این کلمات از این حیث است که الان می بینم بر ضد این روش ها عمل می شود.
ایروانی با تاکید براین موضوع که در این نشست قصد پرداختن به سیاست های مالی، ارزی، مالیاتی و تجاری در دوران دفاع مقدس و دوران مسئولیت خودش را دارد، گفت: از نیمه دوم سال 65 مسئولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفتم زمانی این مسئولیت را قبول کردم که کشور در اوج مشکلات بود و درآمدهای نفتی ما سقوط کرده و هر بشکه نفت به 4.5 دلار رسیده بود.
«از طرف دیگر هم دشمنان ما یک شرکت سهامی تشکیل داده بودند تا هر جور شده نظام را زمین بزنند؛ هر نوع تجهیزاتی که صدام لازم داشت را در اختیار او می گذاشتند ، یادم هست ژاپن موتور قایق به ما نمی فروخت به این بهانه که این موتورها چون باعث بالا رفتن سرعت قایق ها می شود جز ادوات نظامی محسوب می شود.
وی ادامه داد: در شرایطی می خواستیم کشور را اداره کنیم که صدام شروع به بمباران تاسیسات زیر بنایی کشور از جمله پالایشگاه ها (مثل پالایشگاه اصفهان و نکا)، نفتکش ها ، کارخانجات ( مثل شرکت کاغذ نیشکر هفت تپه و شرکت کاغذ پارس که 35 بار بمباران) کرد ، ما سریعا کارخانه ها را راه اندازی می کردیم و همزمان شهدای زیادی می دادیم. فشار عظیمی روی ایران بود به نحوی که در غرب کشور کشاورزی تقریبا تعطیل شد»

** نقش امام در گذر از مشکلات
وی با اشاره به نقش امام در گذر از مشکلات جنگ گفت: در این بین این همه مشکل حضرت امام(ره) با هدایت های خودشان خودباوری در مردم را تقویت کردند و این هدایت ها در مسئولان هم اثر گذار بود و باعث شد عزم و اراده مسئولان مستحکم شود اگر رهبری امام نبود عبور از مشکلات دفاع مقدس به راحتی امکان پذیر نمی شد.
وی در مورد سیاست های اقتصادی دوران مسئولیت خود به عنوان وزیر اقتصاد در آن سال ها گفت : بزرگترین سیاست ما حمایت از تولید و اشتغال بود. از آن مهم تر باور های ما در مدیریت اقتصادی کشور، ایمان به نظم و انضباط بود تاکید من بر این کلمات از این حیث است که متاسفانه الان می بینم دقیقا بر ضد این روش ها عمل می شود.
برخی مطرح می کنند که ایرانی ها نظارت پذیر نیستند نمی توانند کار گروهی کنند به نظر من این حرف های دشمنان است و ما در جنگ ثابت کردیم این گونه نیست. این حرف ها را مطرح می کنند تا نتیجه بگیرند که دولت باید همه چیز را رها کند که امر خطرناکی برای کشور است.

** کاهش درآمدهای نفتی و سیاست های انقباضی
وی تصریح کرد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی ناچار به اتخاذ سیاست های انقباضی شدیم ، نکته مهم این بود که با همین سیاست های انقباضی ، نظام هدایت نقدینگی کشور را متحول کرده و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کردیم.
وی با ارائه آماری در مورد موفقیت هدایت تسهیلات به سمت تولید در آن سال ها افزود: متوسط تسهیلات پرداختی به بخش های تولیدی در سال های 59 تا 64 12.5 درصد بود ولی از 64 تا 67 این عدد دو برابر شده است.
وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس افزود: در بخش های غیر تولیدی رشد تسهیلات در دوره 59 تا 64 ، 15 درصد بود اما در دوره سه سال آخر جنگ به زیر یک درصد رسید.
«بخش غیر تولیدی مثل بازرگانی بیش از 50 درصد تسهیلات به خود اختصاص می داد ولی در دوران مسئولیت ما ، رشد این تسهیلات صفر شد. یعنی سیستم بانکی را تشویق می کردند تسهیلات خود را به بخش های مولد و تولیدی پرداخت کند.
وی در مورد حمایت از تعاونی ها نیز توضیح داد: در سیستم بانکی علی رغم تاکید قانون اساسی به مسئله تعاونی ها اصلا ما نظام آمری بر ارزیابی این بخش نداریم والان هم وجود ندارد. توجه ویژه به بخش تعاون داشتیم و از ما انتقاد هم می شد که چرا از تعاونی ها حمایت می کنیم که ما محکم حمایت می کردیم و کوتاه نمی آمدیم چون در تولید و اشتغال اثر گذار بودند. به سیستم بانکی گفتیم می توانید رشد پرداخت تسهیلات به بازرگانی را کاهش دهید و در مقابل به بخش تولید بدهید.
« ما معتقد بودیم در توسعه بانک ها می توانند نقش موثری داشته باشند چرا که منابع مالی در اختیار دارند و هدایت منابع بسیار مهم بود در هدایت منابع بانک ها تا حدود زیادی موفق عمل کردیم.»
وی با بیان اینکه با تخلف از ضوابط با شدت برخورد می شد ، افزود: در بانک ملی رشد تسهیلات اعتباری بازرگانی بالاتر از رشد تسهیلات تولید بود که در نامه ای محرمانه به مسئولان مربوطه اعتراض کردم و نوشتم نه تنها عزلت می کنم بلکه در دادگاه عمومی هم علیه تو شکایت خواهم کرد.ساعت 11.30 شب به دفترم مراجعه کرد با قاطعیت با او برخورد کردم و گفتم انضباط ورعایت ضوابط مهم ترین وظیفه یک مدیر است وهر طور شده قوانین باید اجرا بشود. آن موقع ما با متخلف هیچ مماشاتی نمی کردیم.
ادامه دارد
ج.ب **1601**


تعداد بازدید : 245

ارسال نظر

ارسال