چین را در کنار خود می دانیم

  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 19:23

اخبار => سایر رسانه ها

چین را در کنار خود می دانیم

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «احمد معصومی فر» امروز - چهارشنبه - در دومین همایش چشم انداز توسعه روابط چین و ایران افزود: در جریان خروج یک جانبه آمریکا از برجام مسئولان عالی سیاسی چین با موضع گیری به موقع خود مبنی بر مخالفت با اقدام آمریکا و صیانت از برجام برگ مثبت دیگری به دفتر روابط سیاسی دو کشور اضافه کردند.
وی افزود: البته اقدام آمریکا با هدف تأثیرگذاری منفی بر روابط اقتصادی خارجی ایران طراحی شد و به اجرا در آمد و روابط اقتصادی چین نیز به ناچار از این روند تاثیر می گیرد اما عزم مقامات تهران و پکن بر به حداقل رساندن این اقدام آمریکا بر روابط دو جانبه است.
سر کنسول پیشین ایران در شانگهای یادآور شد: جمهوری خلق چین جزو کشورهایی است که طی سال های گذشته روابط مستمر و پایدار و رو به رشدی با ایران داشته و این روابط همواره در عالی ترین سطح مورد صیانت قرار گرفته است.

**طرح یک کمربند- یک راه، صلح پایدار جهانی را ترویج می کند
معصومی فر افزود: ایده رییس جمهوری چین تحت عنوان «یک کمربند، یک راه» در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان یک الگو برای رابطه برد- برد بین کشورها شناخته شده است.
وی با بیان این که ایده «یک کمربند،یک راه » صرفا یک ایده اقتصادی نیست، اظهار داشت: این ایده نوعی نگاه به روابط بین الملل است که با به رسمیت شناختن منافع متفاوت تمامی ملت ها و با اتکا به نقاط اشتراک آنها، دوستی و صلح پایدار را در سطح منطقه ای و جهانی ترویج می کند.
وی اضافه کرد: تاریخ روابط دو جانبه نشان می دهد که ایران و چین از بنیانگذاران «راه ابریشم » بوده اند که به عنوان نماد و نقش تجارت در صلح و امنیت بین المللی شناخته شده است.
این دیپلمات ایرانی همچنین گفت: نگاهی به تاریخچه راه ابریشم نشان می دهد که این راه تنها یک راه تجاری نبوده، بلکه مبانی صلح آمیز از روابط چندجانبه بین المللی را تعریف کرده است که عناصر مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی آن، ارتقای صلح و امنیت بین المللی برای کشورهای در مسیر این راه نیز فراهم آورده است.
معصومی فر با مروری بر آخرین وضعیت روابط ایران و چین گفت: مسئولان عالیرتبه دو کشور بر اهمیت تبادل نظرهای سازنده که نقشی مثبت در روابط دو جانبه در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی واقف هستند و ازسفرهای دو جانبه و نشست های منطقه ای و بین المللی برای تحقق اهداف مشترک استفاده می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به جایگاه چین در بازار انرژی جهانی و راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته و ایفای نقش قابل توجه در تامین امنیت انرژی، چین در سیاست کلان و سرلوحه تنظیم روابط مشترک اقتصادی بین دو کشور قرار دارد.
سرکنسول پیشین ایران در شانگهای افزود: ایران و چین مصمم هستند باوجود تحرکات کشورهای ثالث روابط خود را در حوزه های مختلف مالی، بانکی، زیربنایی، گردشگری و فرهنگی و .. استمرار بخشند و با سیاست ها و برنامه های جدید از دستاوردهای چند دهه دو کشور حفاظت و صیانت کنند.
معصومی فر نقش انجمن و گروه های دوستی و مردمی را در توسعه روابط دو کشور اثربخش دانست و گفت: نهادهای مردمی می توانند با شناخت عمیق و دقیق از محیط و روابط تجاری دو کشور دولتمردان را به سمت انتخاب راه های کم هزینه تر برای توسعه روابط دو جانبه و همچنین رفع موانع موانع بیرونی سوق داده و به عنوان بازوی هدایتگر آنها نقش موثر خود را ایفا کنند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با هدف بررسی ظرفیت های ارتباطات بین مردمی در چهارچوب ایده «یک کمربند، یک راه » صبح امروز در برج میلاد تهران گشایش یافت.
در این همایش یک روزه دو کارگاه آموزشی «گردشگری و صنایع دستی» و «بازرگانی و اقتصادی» با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه روابط بین الملل و بازرگانان حوزه صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
سیام**3070**1336

تعداد بازدید : 157

ارسال نظر

ارسال