جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تاجیکستان برگزار شد

  • سه شنبه 23 بهمن 1397 ساعت 2:10

اخبار => سایر رسانه ها

تهران-ایرنا-مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امروز با حضور مقامات و شخصیت های سیاسی،پارلمانی،فرهنگی و اقتصادی تاجیکستان، سفرا و دیپلمات ها و نمایندگان سیاسی و نظامی کشورهای مقیم تاجیکستان در محل سالن سعدی سفارت ایران در شهر دوشنبه برگزار شد.
جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تاجیکستان برگزار شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، حجت الله فغانی سفیر ایران در تاجیکستان با تشکر از مقامات و میهمانان شرکت کننده در مراسم گفت: انقلاب اسلامی یکی از تاثیرگذارترین تحولات سده های اخیر در نظام بین الملل و نقطه عطف کم نظیری در تاریخ چند هزار ساله ایران است که ملت بزرگ ایران را همزمان، هم از یوغ استبداد داخلی و هم مداخله گری خارجی نجات داد و افق جدیدی فراروی کشور گشود.
وی با اشاره به دشمنی و دسیسه های زورگویانی که این انقلاب به سلطه گری و اهداف و منافع نامشروع آنها در ایران خاتمه داده بود، گفت: آنها با انواع توطئه ها و ضربات اعم از تحمیل جنگ هشت ساله، ترور مسئولان و نمایندگان مردم، تحریم های همه جانبه و به اصطلاح فلج کننده و سیاه نمایی های گسترده، سعی کردند این انقلاب و نظام برآمده از آن را به زانو درآوردند؛ اما به فضل الهی کمترین توفیقی نیافتند.
سفیر ایران در تاجیکستان سپس به دستاوردهای نظام در 4 دهه گذشته پرداخت و گفت: کسب جایگاه دوم جهانی در پیوند مغز استخوان، رتبه پنجم در حوزه سلول های بنیادی و درمان ناباروری، جایگاه شانزدهم در تولید علم و توسعه فناوری، تولیدِ داخلی 95 درصد داروهای مصرفی در کشور و ده ها پیشرفت شگرف دیگر در عرصه های پزشکی، فناوری نانو، دستیابی به فناوری چرخه کامل سوخت هسته ای برای اهداف صلح آمیز، نیل به تکنولوژی ساخت و پرتاب ماهواره، تولید جنگنده بومی، افزایش و ارتقاء چشمگیر ظرفیت موشکی، افزایش 57 برابری صادرات غیرنفتی و افزایش 33 برابری تولید محصولات پتروشیمی بخشی از این دستاوردها در شرایط استمرار تحریم های ظالمانه و فراگیر است.
فغانی با انتقاد از آمریکا که در سالهای اخیر جنگ های مصیبت باری را به ملت های مظلوم عراق و افغانستان تحمیل کرده و از اقدامات ضدبشری و کشتار مردم بی گناه در سوریه، یمن و فلسطین حمایت کرده است، افزود: این رژیم، با خروج از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، پیمان ترانس پاسفیک، توافق هسته ای ایران، نقض علنی حقوق مهاجران و حاکمیت دولت ها و ده ها اقدام شرم آور دیگر، ثبات و امنیت بین المللی را به مخاطره افکنده است.
سفیر ایران با تقبیح رویکردهای یکجانبه، خشن و مداخله جویانه که معتقد است نتیجه ای جز شکست و انزوا برای دنبال کنندگان آن در پی ندارد، جمهوری اسلامی را در پی تعامل سازنده و چندجانبه با جهان، به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه، در چارچوب اصول برابری، احترام متقابل و منافع مشروع طرف ها دانست و افزود: ایران تامین ثبات و امنیت منطقه را با ارائه ابتکاراتی چون 'منطقه قوی' و 'شبکه سازی امنیت' وجهه همت قرار داده و دست کشورهای منطقه را برای همکاری در این زمینه می فشارد.
سفیر جمهوری اسلامی، ایران را یکی از اولین کشورهایی دانست که استقلال جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و قبل از سایر کشورها سفارت خود را در دوشنبه دایر کرد و گفت: ایران رشد، پیشرفت و سربلندی ملت و دولت تاجیکستان را همچون رشد و پیشرفت خود می داند و از بدو استقلال این کشور، از هیچ کوششی برای کمک به آبادانی و پیشرفت آن دریغ نکرده است.
فغانی با اشاره به 28 بار سفرهای روسای جمهوری ایران و تاجیکستان و امضای قریب به 170 سند همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و قضایی میان دو کشور و پیشگامی شرکت های ایران در سرمایه گذاری و اجرای طرح های زیربنایی تاجیکستان، از جمله ساخت سد و نیروگاه سنگتوده 2، تونل استقلال، بیمارستان ابن سینا و ده ها پروژه خرد و کلان دیگر، این همکاری ها را نشان دهنده اهمیتی دانست که دو کشور هم کیش و همزبان برای روابط متقابلاً سودمند با یکدیگر قائلند.
وی مشارکت هشت شرکت ایرانی در ابرپروژه سد و نیروگاه راغون و سفرهای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ، دکتر اردکانیان وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به دوشنبه را نمونه هایی از تعاملات ایران با تاجیکستان در یک سال گذشته دانست.
سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به سفیر، حضار و مردم ایران گفت: جمهوری اسلامی از اولین کشورهایی است که سال 1991 جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و ابتدای سال 1992 سفارت خود را در تاجیکستان افتتاح کرد.
وی همچنین به امضای بیش از 160 توافقنامه همکاری میان ایران و تاجیکستان اشاره کرد و یادآور شد: میان پارلمان جمهوری اسلامی و جمهوری تاجیکستان همکاری های خوب و مفیدی وجود دارد و تاکنون 12 جلسه کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و بزودی جلسه سیزدهم این کمیسیون نیز با همکاری دو طرف برگزار خواهد شد.
وی افزود: سال 2019 سال رفع موانع گسترش روابط بین دو کشور دوست و برادر خواهد بود.
وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین از اقدام ایران در احداث پروژه های عظیمی چون نیروگاه سنگ توده 2 و تونل استقلال در تاجیکستان قدردانی کرد و یادآور شد: در آینده این همکاری‌ها بیشتر خواهد شد.
در این مراسم نمایشگاه عکس و فیلمی از دستاوردهای ایران در سال گذشته به نمایش درآمد.
سایر شرکت کنندگان در مراسم ضمن تبریک این روز بزرگ به سفیر جمهوری اسلامی، برای سربلندی و سرافرازی ملت ایران بهترین ها را آرزو کردند.
شبک**1983**1392


تعداد بازدید : 726

ارسال نظر

ارسال