درآمد صادرات برق و گاز ایران در آمریکایی ترین بانک عراق

  • یکشنبه 3 شهریور 1398 ساعت 17:28

اخبار => سایر رسانه ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: براساس توافقی در تیر ماه امسال، درآمد صادرات برق و گاز ایران به عراق در بانک تی.بی.آی که آمریکایی‌ترین بانک عراق به شمار می رود، واریز می‌شود.
درآمد صادرات برق و گاز ایران در آمریکایی ترین بانک عراق

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

حسین حاجیلو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توافق اخیر ایران و عراق در تیر ماه سال جاری درباره انتقال و استفاده از در آمد حاصل از صادرات گاز و برق ایران، گفت: طبق توافقی که بین ایران و عراق شکل گرفته است درآمد حاصل از صادرات برق و گاز ایران در بانک تی.بی.آی عراق که آمریکایی ترین بانک عراق به شمار می رود، واریز می شود.

وی این بانک را تحت نفوذ وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد و ادامه داد: پذیرش این توافق از سوی ایران به معنای پذیرش نفوذ وزارت خزانه داری آمریکا بر درآمدهای صادراتی ایران است.

حاجیلو گفت: بر اساس این توافق، ایران نمی تواند درآمد حاصل از صادرات برق و گاز خود را به صورت نقدی دریافت کند، البته محدودیت های این توافق به این نقطه ختم نمی شود بلکه باید گفت به پشتوانه این توافق، ایران با استفاده از این منبع درآمدی تنها مجاز به خرید موادغذایی و دارو است؛ محدود شدن تجارت ایران به غذا و دارو دقیقا هدف آمریکا از تحریم اقتصادی ایران است. قرار بود با توافق ایران و عراق، مسئله تحریم ها حل شود، اما نه تنها حل نشد، بلکه با دخالت آمریکا و مذاکرات ضعیف ایران، پذیرفتیم که تحریم ها در عراق اجرا شود. این شرایط حتی بدتر از شرایط مطرح شده در اینستکس است.

حاجیلو با اشاره به نقش عراق در شرایط تحریم اقتصادی ایران، اظهار داشت: ایران در حالی چنین توافقی را پذیرفته است که عراق برای تامین یک سوم برق خود نیاز به برق و گاز ایران دارد. ایران برای گذر از دوران سخت تحریم، باید هرچه بیشتر اقتصاد خود را به کشورهای همسایه گره بزند و اجازه دخالت آمریکا در روابط دوجانبه با همسایگان را ندهد. این موضوع نیازمند این است که اولا مسئولین کشور متوجه اهمیت همسایگان باشند، ثانیا دیپلماسی فعالانه و قدرتمند مالی و اقتصادی با همسایگان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها با نفوذ بر سیستم بانکی عراق در حقیقت اختیار درآمدهای ایران را در دست گرفته اند، تصریح کرد: متاسفانه در این توافق، آمریکا قیم عراق و ایران شده است و دو کشور تنها در حوزه هایی که آمریکا اجازه دهد، می توانند مبادلات اقتصادی داشته باشند. در چنین شرایطی بهتر است ایران هر چه سریع تر از این توافق خارج شده و اراده ایران برای خرید کالا به رسمیت شناخته شود تا بتواند کالاهای مورد نیاز خود از جمله کالاهای تحریمی مانند طلا و... را خریداری کند. همچنین یک بانک عراقی یا ایرانی غیر از بانک تی.بی.آی باید عهده دار تعاملات ایران و عراق باشد.

کد خبر 4701102
عرفانه تاجیکی

تعداد بازدید : 712

ارسال نظر

ارسال