آنچه تحریم ایران عاید ترامپ می کند

  • پنجشنبه 29 آذر 1397 ساعت 10:48

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- تحریم های یکجانبه «دونالد ترامپ» علیه ایران، تحلیل های گوناگونی را از منظر تاثیرگذاری این تحریم ها در رسانه های عربی به دنبال داشته است.
آنچه تحریم ایران عاید ترامپ می کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، شروط دوازده گانه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ برای گشودن باب مذاکره با ایران که اندک زمانی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام بیان شد، از همان ابتدا انگیزه های کاخ سفید از نقض پیمان و سپس وضع تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را نمایان ساخت.
اکنون مشخص است که ترامپ در راستای جلب نظر شرکای خاورمیانه ای و در نهایت ستاندن امتیازات و منافع گوناگون به ویژه اقتصادی، مقابله با نفوذ و جایگاه منطقه ای تهران را هدفگذاری کرده است.
این وضعیت دوگانه ای را در رسانه های عربی شکل داده که در ادامه نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت؛

** انتظار برای تسلیم ایران
برخی رسانه های عربی به ویژه رسانه های نزدیک به جریان سعودی و متحدان ریاض بی صبرانه اقربخشی فشارها و تحریم ها بر ایران را انتظار می کشند.
روزنامه «المستقبل» لبنان در گزارشی با اشاره به هشدارهای «حسن روحانی» رئیس جمهوری در زمینه منوط بودن صادرات نفت منطقه به تداوم صادرات نفت ایران نوشت: واشنگتن این بار جدی تر از قبل به مقابله با ایران برخاسته است. آمریکا برای رسیدن به خواسته های خود از درِ تحریم ها وارد شده و برای تغییر رفتار تهران گزینه تحریم ها را انتخاب کرده است. آشکار است که اقدامات آمریکا، ایران را در شرایط بغرنجی قرار داده و از قدرت مانور ایران کاسته است.
المستقبل با هوشمندانه خواندن رویکرد دولت کنونی آمریکا مدعی شد سیاست های ترامپ با رویکردها بوش پسر که گزینه نظامی را در اولویت قرار داده بود، متفاوت است. با این حال آمریکا تلاش می کند نفوذ ایران را در منطقه به پایین ترین سطح خود برساند.
تارنمای مرکز پژوهش های «المزماة» امارات در گزارشی ادعا کرد که اوضاع اقتصادی ایران در نتیجه تحریم ها، نابسامانی های مدیریتی و هزینه های مداخله در امور دیگر کشورها هر روز ناگوارتر می شود.
این بنگاه رسانه ای اماراتی نوشت: همه پژوهش ها و گزارش های عمیق درباره اوضاع ایران بیانگر این موضوع است اوضاع اقتصادی و معیشتی برای مردم ایران در اولویت قرار دارد. از این رو، شهروندان این کشور نارضایتی خود را از شرایط سخت کنونی که تورم، بیکاری، فقر و ناامیدی به اوج خود رسیده است، بیان می کنند. این فضا در نتیجه بازگشت تحریم ها، خارج شدن شرکت ها و سرمایه گذاران از ایران به وجود آمده و فضایی تیره و تار را در این کشور به وجود آورده است.
روزنامه «البیان» امارات هم در گزارشی ادعا کرد که تحریم های جدید آمریکا مقام های ایران را در شرایط سختی قرار می دهد. این تحریم ها در اوضاع اجتماعی مردم تاثیر خواهد گذاشت و دامنه خشم عمومی را افزایش خواهد داد؛ تحریم هایی که در مرحله نخست از دامنه نفوذ ایران در منطقه خواهد کاست و این کشور به دلیل فشار اقتصادی دیگر نخواهد توانست برای افزایش نفوذ خود در منطقه سرمایه گذاری کند و پس از کاهش نفوذ تهران در منطقه، در عرصه بین المللی هم این کشور منزوی خواهد شد.

** «ترامپ پیش از تسلیم ایران از کاخ سفید خواهد رفت»
حصول نتایج مورد انتظار از تحریم های ضد ایرانی با تردیدهایی هم روبرو است.
روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «میشل کیلو» نوشت: واشنگتن در نبرد خود علیه تهران و عملی کردن تهدیدهایش سرگردان است. تهران در برابر واشنگتن دست به یک سری اقدامات و تدابیر پیشگیرانه زده است که تمایل آمریکا برای وارد شدن به رویارویی جدی و پرهزینه با تهران را کاهش داده است.
به نوشته این روزنامه، افزایش نفوذ ایران در کشورهای منطقه سبب شده است که آمریکا به دلیل ترس از هزینه بالای انسانی و مالی رویارویی، مجبور شود در محاسبات خود درباره ایران بازنگری کند. ایران در جوامع کشورهای همسایه دارای نفوذ گسترده ای است و در زیرساخت ها و بسیاری از نهادهای خدماتی و مذهبی این کشورها حضور دارد. این نقش آفرینی ایران سبب شده است آمریکا به هدف خود نرسد.
در بخشی از گزارش این رسانه عربی می خوانیم: آمریکا نیاز به راهبردی برای خروج از تقابل هزینه ساز با ایران دارد. در مقابل، ایران برای تغییر ماهیت و عرصه نبرد تدابیری را اندیشیده است. این در شرایطی است که آمریکا منتظر نتیجه بخش بودن تحریم ها است. واشنگتن در این رویا به سر می برد که با نبرد تحریم ها می تواند ایران را از سیاست های منطقه اش منصرف سازد و با این کشور درباره برنامه هسته ای و موشکی وارد مذاکره ای دوباره شود که تدابیر ایران نشان می دهد تهران تحت هیچ شرایطی در برابر فشارهای واشنگتن تسلیم نخواهد شد.
تارنمای «النباء» عراق نوشت: ایران شکننده نیست که بتوان به سرعت به نقش آن در منطقه پایان داد. طی چهار دهه گذشته ایران منازل بسیاری در کشورهای منطقه به ویژه یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین برای خود بنا کرده است. بحران ها در این کشورها حل نخواهد شد مگر اینکه ایران در میز مذاکرات نقش آفرین باشد.
این رسانه عراقی چنین تحلیل کرد که برگه های واشنگتن در منطقه کمتر از ایران است. تجربه ثابت کرده است که ایران برخلاف آمریکا در بسیاری از عرصه ها می تواند روی همپیمانان خود حساب بازکند. همچنین تهران در مدیریت بحران ها و تلاش برای حل آن از قدرت بالایی برخوردار است. بسیاری از همپیمانان آمریکا در منطقه به جای اینکه از نظر سیاسی، مادی و اخلاقی یاری برای واشنگتن باشند به باری برای آمریکایی ها تبدیل شده اند. تحریم ها کمر ایران را خم نخواهد کرد. این تحریم ها سبب تسلیم پذیری ایران در برابر شرط های پمپئو نخواهد شد. ایران برای کاهش زیان های ناشی از تحریم ها تدابیری را اندیشیده است. درگیری میان ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت و ترامپ پیش از اینکه ایران زیر تحریم ها کمر خم کند از کاخ سفید خارج رفت.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن هم نوشت: به جای اینکه دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران از پنجم نوامبر سبب ناگواری اقتصادی ایران شود دیده می شود که بازارهای ایران به سوی ثبات پیش می رود. ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی در حال رشد است. این مسائل نشان می دهد که اقدام های دولت نتایجی ایده الی به دنبال داشته است. بازگشت آرامش و ثبات به اقتصاد ایران و افزایش قیمت پول ایران به ویژه در شرایطی که تهران در برابر درخواست های ترامپ تسلیم نشده نشان می دهد که تحریم های آمریکا به اهداف خود نرسیده است.
پژوهش**9278**9279


تعداد بازدید : 712

ارسال نظر

ارسال