اصلاح نظام بانکی برای رونق اقتصادی/ در شرایطی نیستیم که منابع مالی را هدر دهیم

  • دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 21:41

اخبار => سایر رسانه ها

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع بانکی باید در مسیرهایی هزینه شود که مطمئن باشیم منجر به اشتغال و درآمد می شود چرا که در شرایطی نیستیم که منابع مالی هدر رود .برای حمایت از اقتصاد باید پروژه‌ها و ایده‌های مختلف را با توجه به بازدهی که دارد اولویت‌بندی کنیم.
اصلاح نظام بانکی برای رونق اقتصادی/ در شرایطی نیستیم که منابع مالی را هدر دهیم

ولی اله سیف صبح امروز ۶ شهریور ماه در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان خراسان جنوبی گفت: طی سال گذشته نظام بانکی کشور عملکرد خوبی را در راستای حمایت از واحدهای  تولیدی داشته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: طی سال گذشته سرمایه در گردش ۲۴ هزارو ۵۰۰ واحد کوچک و متوسط با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین شد که تحرکی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارکرد: سال گذشته درآمد حاصل از فروش نفت رشد داشتیم که امسال این درآمد را نخواهیم داشت و باید از طریق اقتصاد و صنعت رشد داشته باشیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ اولویت‌هایی که از بعد اقتصادی باید دنبال کنیم رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه صادرات است و باید به این اولویت‌ها به عنوان محور اصلی کشور توجه شود.

سیف اظهار کرد: در شرایطی که نظام بانکی کشور نیز با مشکلاتی مواجه است، وظیفه اصلی نظام بانکی حمایت و پشتیبانی از اقتصاد است که در شرایط موجود برای تحقق این مهم باید از اسراف منابع بانکی پرهیز شود.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از جهت گیری‌های ما تامین اشتغال در کشور است و باید برای جوانانی که فارغ التحصیل می‌شوند شغل ایجاد شود.

سیف افزود: دولت طی چند سال اخیر توانست ۶۰۰ هزار شغل را ایجاد کند که این دستاورد مثبتی بود، اما نیاز جوانان بیشتر از این تعداد است و باید سالانه حدود ۹۰۰ هزاد شغل ایجاد شود تا اطمینان حاصل کنیم که بر مشکل بیکاری غلبه می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همه ما باید در راستای تحقق این مهم همت کنیم و نباید اجازه دهیم که منابع محدود هدر رود.

سیف با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید پایدار باشد، اظهار کرد: زمانی این فعالیت‌ها پایدار است که هزینه‌های خود را پوشش دهد و اگر پروژه‌ای زیان‌ده باشد یعنی پایدار نیست و نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه اصرار کنیم یک بنگاه اقتصادی ادامه داشته باشد، باید مشکل آن واحد را ادامه دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی حدود ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را به عهده دارد و در این راستا بنگاه‌های کوچک و متوسط به دلیل پراکندگی که در کشور دارد از اهمیت زیادی برخوردار است در حالی که بنگاه‌های بزرگ در یک نقطه خاص از کشور متمرکز و آبادانی نیز در یک منطقه خاص محقق می‌شود.

سیف اظهار کرد: طی امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظام بانکی با هدف خاص بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از پرداخت تسهیلات یکبار مصرف بانکی

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان‌جنوبی با اشاره به شعار هفته دولت «تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال» اظهارکرد: باید روی این شعار متمرکز شویم و برنامه ریزی کنیم که چه اقداماتی برای تحقق این شعار انجام دهیم.  

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی انباشتی از مشکلات در دهه‌های گذشته را دارد، افزود: مشکلات نظام بانکی باید اصلاح شود و سایر دستگاه‌ها نیز برای تحقق این مهم تلاش کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها باید به گسترش رفاه در سراسر کشور کمک کنند، ادامه داد: درخصوص خراسان جنوبی باید احساس تکلیف بیشتری داشته باشیم و برای توسعه و رشد این استان، کمک‌های بیشتری بشود.  

وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که ما دچار محدودیت‌های خاص هستیم، نظام بانکی تلاش می‌کند تا از طریق تخصیص بهینه منابع محدود، کارهای بزرگی انجام دهد، گفت: باید به سمتی برویم که محدودیت‌ها برداشته شود.

به گفته وی، ‌ اگر بانک‌ها ملکی دارند و در چرخه رقابت از آن استفاده نمی‌کنند استانداری و سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا آن ملک هرچه سریعتر فروخته شود و پول آن برای ارائه تسهیلات به نظام بانکی تزریق شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نباید یک بار مصرف ارائه شود، گفت: این تسهیلات به افرادی ارائه نشود که گرفتن آن، ‌از آنها مشکل باشد.

رئیس‌ کل بانک مرکزی از ارائه ٥٤٨ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: از این رقم،   ۶۴ درصد سرمایه در گردش بوده و آنچه که تزریق جدید شده، ۳۰ تا ۴۰ است.  

وی گفت: پیش بینی می کنیم که تزریق جدید امسال ۳۰ درصد افزایش یابد و به ۶۷۱ هزار میلیارد تومان برسد که از این مبلغ، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای با اولویت اختصاص خواهد یافت.

سیف درخصوص مشکلات وثیقه‌ای برای گرفتن تسهیلات گفت: هر ابزاری که بتواند بانک از ‌طریق آن استیفای طرف کند، ‌ برای وثیقه مشکلی نخواهد داشت.


تعداد بازدید : 174

ارسال نظر

ارسال