اقدامات اندونزی برای حفظ ارزش پول ملی

  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 19:23

اخبار => سایر رسانه ها

اقدامات اندونزی برای حفظ ارزش پول ملی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا،بسیاری از کالاهای مصرفی و خوراکی از جمله خاویار، شکلات و انواع خودرو خارجی از جمله کالاهایی است که مشمول مالیات های بیشتر شده اند.
گزارش نهادهای اقتصادی اندونزی حاکی است که ارزش روپیه در روزهای اخیر با کاهش شدید در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار آمریکا مواجه شده به طوری که این ارز با از دست دادن 9 درصد از ارزش خود در سال جاری به پایین ترین سطح در 20 سال اخیر رسیده است.
روز گذشته هر دلار آمریکا 14 هزار و 825 روپیه در بازارهای ارزی اندونزی معامله شد که کارشناسان اقتصادی آسیا از آن به عنوان بدترین سقوط واحد مالی مذکوردر دو دهه اخیرنام بردند.
اندونزی با جمعیت بیش از 260 میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا در برنامه چشم انداز ملی قرار است تا سال 2030 به دهمین اقتصاد برتر جهان تبدیل شود.
مسئولان گمرکی این کشور از روز گذشته 900 قلم انواع کالاهای مصرفی را در فهرست اقلام لوکس قرار دادند که واردات آنها با افزایش شدید مالیات گمرکی همراه شده است.
انواع مواد خوراکی از جمله چای، قهوه،پاستا و بستنی در زمره این اقلام قرار دارد.
'مولیانی ایندراواتی' وزیر امور مالی اندونزی' به رسانه های این کشور گفت محدودیت های وارداتی شامل اقلام بیشتری خواهد شد و بزودی فهرست کامل آنها منتشر خواهد شد.
به گفته وی،بسیاری از مواد خوراکی وارداتی در دو ماه گذشته نیز با بیش از 50 درصد افزایش مالیات گمرکی روبه رو شده است.
روند کاهشی ارزش روپیه در هفته جاری همچنان ادامه داشته و امروز هر دلار آمریکا با 15 هزار روپیه معامله شده است.
وی تاکید کرد مسئولان با تمام افرادی که در اندونزی از وضعیت کنونی سوء استفاده کنند برخورد قانونی خواهند داشت.
کارشناسان اقتصادی گزارش دادند تلاش های اندونزی برای کاهش واردات خارجی به ویژه کالاهای مصرفی می تواند این کشور را در سال آینده با افزایش تقاضای بیشتری دراین زمینه روبه رو کند که تاثیر مثبتی بر روی اقتصاد این کشور نخواهد داشت.
براساس گزارش استریت تایمز و دیگر رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا، همزمان با افزایش نرخ بهره در آمریکا ، اندونزی با سه درصد کسری در تولید ناخالص داخلی و کاهش 40 درصدی سرمایه گذاری خارجی در بازار اوراق قرضه این کشور روبرو شده است.
بانک مرکزی اندونزی به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر روپیه در بازارهای ارز خارجی و اوراق قرضه اقدامات مداخله گرانه خود را افزایش داده تا بتواند از خروج سرمایه های خارجی از این کشور جلوگیری کند. از جمله این اقدامات می توان به چهار برابری نرخ بهره بانکی از اواسط ماه مه (خرداد) دراین کشور اشاره کرد.
طبق این گزارش کالاهایی که اکنون دولت اندونزی درصدد بررسی برای افزایش مالیات گمرکی است پیشتر با افزایش 2.5 تا 10 درصدی مالیات ها روبه شدند و برخی از آنها شاید شاهد افزایش 150 برابری مالیات نیز باشند.
برخی رسانه های بین المللی نیز از احتمال به تعویق افتادن پروژه 25 میلیارد دلاری مرتبط با پروژه های برق به منظور مقابله با کسری بودجه وکاهش شدید ارزش روپیه خبر دادند.
به گزارش بلومبرگ آسیا، این اقدام ممکن است به کاهش واردات 8 تا 10 میلیارد دلاری انواع کالا در این کشور کمک کند.
آساق**1599 *1600

تعداد بازدید : 186

ارسال نظر

ارسال